Y
Yondalar: ta ett snack till ;) bra förutsättningar finns för ett bra system gm att en tredje ack kan utrustas som teknikack sol lönar sig inte idag när han eldar med ved, men en ack till behövs för att göra pannan rättvis och då kostar det så lite extra att peta in 2 slingor till och en elpatron skall han också ha
6 svar · 6,2k läst
T
therese82: det är ca 160kvm. kanske 9 radiatorer ??? ??? uppvärmningen är en luftvärmepump IVT490 om det säger nått...
3 svar · 3,3k läst
F
FredrikO: Har en CTC EcoAir + CTC EcoEl och är mycket nöjd. Bor i Blekinge och pumpen har sparat mer än kalkylerna jag fått. Priset jag fick för en EcoAir 5,9 var 25700 + moms, men jag köpte inte pumpen enbart utan även installation.
3 svar · 4,0k läst
P
pelle74: veddex är också en liten panna,faktist någon kw mindre än ctc,fast jag tycker ctc,n är lite mer "modern"
2 svar · 2,0k läst
H
Hado: Jo kaminen är utsatt,men den placeringen är inte aktuell.
3 svar · 1,4k läst
C
charta77: Om jag skruvar igen kallvattnet lite åt gången in till beredaren så får jag efter tag också ett smattrande ljud. (Fråga mig inte varför jag provat att skruva ned kallvattenkran till beredaren...)
1 svar · 2,3k läst
F
Framerate: Har man hyfsat ren luft kring huset så tycker jag att jättemånga spaltventiler är bättre än få ventiler mitt på väggarna. Både vackrare och bättre komfort, men man ska ha MÅNGA spaltventiler så att man får en långsam men stor ventilation. FTX är dock bäst.
4 svar · 2,4k läst
B
BAS: www.aircoil.se
2 svar · 3,9k läst
W
wilca428: Hej! Jag undrar vad en markbädd brukar kosta att anlägga? I mitt fall gäller det en markbädd på 20kvm, med dubbla spridningsrör, samt material och arbete. Kostnaden för kommunens tillståndsprövning etc har jag dock information om. Trekammarbrunn har jag också, så det behövs inte. Hoppa att någon kan hjälpa mig! Mvh Håkan
0 svar · 2,6k läst
C
cy_berg: OK! Ingen som har gjort eller sett någon liknande konstruktion? Bilder?
8 svar · 7,6k läst
2
2an: [citat] Det enda kravet vid pelletseldning för att få bidraget är att brännaren är miljögodkänd.. Även med en begagnad panna får du bidraget o du behöver ingen acktank.. Ska du ha en helautomatiskpanna så kostar de 100-150 000:- inkl installation :( men då behöver du bara se till att beställa pellets.. ;) Här finns mer info om pellets, ved o sol http://pellets.info/
3 svar · 1,7k läst
M
Myckling: Crospisen går att beställa med tilluftsanslutning utifrån. Det rekommenderas bla om man har hus med makanisk ventilation.
0 svar · 1,2k läst
C
charta77: Ja, det kanske inte är så konstigt med gjutjärnsskorsten. Tål de högre temperatur än en ståldito kanske.
2 svar · 1,9k läst
S
Steff: Är på G att eventuellt köpa ett mexitegel hus på 146 kvm boyta + 96 kvm källare från -47. Finns det några stora fallgropar att tänka på initialt? Asbest i väggar, rörisolering etc...? Huset har 3 kombipanna. Sätter nog in luft/vatten istället! Vad tror ni förrästen att det skulle kosta att byta stammar i ett sådant hus? Byter man bara rörledningar från pannrummet ut till alla
0 svar · 5,3k läst
P
Per-Erik: [citat] bra fråga.. mina falukorvs fingrar har tydligen spelat mig ett spratt.. det ska ju vara 1937 inget annat.. ::) :-[ :-[ Tur att det finns folk som har ögonen med sf.. :o när en annan är blind 8)
12 svar · 12,5k läst
D
Draven: ;D Tackar..
2 svar · 4,1k läst
P
Per-Erik: risken är större att du får bra svar i badrums forumet.. ;) tror inte att det är en sån god ide.. tänk om fogarna ger upp o smulas.. inte mycket spärr då inte.. annars funkar det att kakla på kaklet.. sen har man ju det här med mark fukt också.. skulle nog inte fukt spärra hela badrummet utan "endast" i duschen o runt golvbrunnen,.. Men det är jag det... ;)
1 svar · 1,2k läst
A
andymannen: [citat] Komunen här på gotland skickar ut vatten som har ca 15-20 grader
13 svar · 10,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [bild] 398kr på clas i sjön
3 svar · 5,3k läst
HakanJ
HakanJ: Tack för alla svar. Jag tror jag går på 22mm. Tror inte jag kommer att ha ngt problem med vattentrycket. Det kan inte vara så mycket sämre än vad det är nu. Å 15 upp till badrummet. ;D Håkan
5 svar · 15,0k läst
R
ridgid: Alla villaväxlare (plattväxlare) som säljs idag ger en så låg returtemp som möjligt, efter de förutsättningar som finns (om man nu är intresserad av att ha en låg returtemp). Större undercentraler i hyreshus, industrifastigheter, varuhus mm mm har helt andra förutsättningar (med hjälp av flera separata växlare för vv, värme och kyla, och bra och snabba styrventiler) att kunna
10 svar · 15,6k läst
R
rosebuddy: Så blir det... en tur till rörshoppen i Gbg som stänger 20.00 torsdagar. Vore väl fasen om jag inte skulle kunna få rätt tilbehör med mig hem! TAck! L
3 svar · 3,5k läst
J
johan6504: Hej Är det någon som vet om det finns någon teknik för att täta ett vatten/luftrör från insidan på något sätt? Jag har problem med ett rör som jag tror läcker men som jag av olika anledningar inte kan komma åt. Röret är ingjutet i en poolvägg och jag funerar på om det skulle kunna gå att täta det med något kemiskt preparat, i stil med kylartätning för bilar. Någon som har
0 svar · 2,6k läst
M
marbe: Jag har hört mig för lite om avloppspriser och 75000 låter inte som något överpris om det kan trösta lite, även om det kanske inte känns ok att få fakturan sådär överraskande. Jag är osäker om ni kunnat pressa priset mycket, några tusen kanske, men ni ska inte känna er helt blåsta...
8 svar · 1,4k läst
B
bimbosorken: nyfiken fråga var ute idag med mark killen på tomten och han sa att jag kommer behöva en avlopps pump för huset kommer ligga lägre än avloppet ? vad kostar en sådan och vad finns det för sorter ?
0 svar · 3,4k läst
C
Crullis: Jo, jag undrar om någon vet om det generellt är billigare med filterbrunn med förlorat filter, vanlig filterbrunn eller rörspetsbrunn än vad det är med bergborrad brunn? Grävd brunn torde vara det billigaste men är visst lite osäkrare. Jag vet i dagsläget ej var brunnen ska vara då jag inte ens har en tomt men jag jobbar på en budget. ::) Nu blommar asfalten...
0 svar · 1,8k läst
C
CarMan: [citat] har du plats för ytjordvärme? klart billigare att instalera än bergvärme & ger samma effekt!
1 svar · 1,8k läst
K
kake: Hej Finns det ingen plast förut så är det inga problem med att isolera oca sedan plasta före gipsen MVH L-Å
1 svar · 2,6k läst
S
Strisak: Jag hade öppnat golvet först där det "nya" fundamentet skall gå igenom. Eventuellt så behöver du någon extra regel där. Mura sedan det "nya" fundamentet mot bergrund och det befintliga fundamentet. Gör det litet bredare under golvet så golvet kan ligga och få stöd på alla sidor. Lägg lite papp mellan golv och murningen så att det fungerar som fuktskydd.
1 svar · 1,4k läst
A
AndreasK: Vi skickade in bygglovsansökan först och skrev att Miljö och Hälsa skulle höra av sig ang. avloppstillstånd. Avloppstillståndet tog fem dagar, dock så gällde det ett minireningsverk så vi slapp gräva groppar och sånt.
4 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.