tips på vad vi ksa dra in för värme i ett 1½ plans hus en västerbottensgård

den har ingen källare vi fudnera på kamin i dom flesta rumen men inte bestämnt oss plus vi tänker isolera huset okså. så idag är huset inte isolerat.

Permanentboende? Stort hus? Gammalt hus?

jo premant boend vad jag förståt ksa vara ca 180 kvm elelr sådant tror västerbottensgårdarna är nåt i likande still

Vad är det för värmesystem idag? Finns framdraget vattenburet system kan man ju köra antingen pellets eller bergvärme.

Det finns en väldig massa trådar om just värmesystem och priser.
Kolla där. ;)

Själv kör jag bergvärme (116000 kr totalt, 140m hål.)

idag fins ingen värmhuvet taget där huset itne renvoreas dug sedan det bygdes på 1800 tallet.

så därför fisn många fudnerignar hur vi ksa fixa det med värme . men fudnera okså på pellets kaminer okså för ska väl ge bra värme?

Läste isoleringstråden.. 180 kvm och ensamstående. :-/

Då kanske man skulle satsa på en vedpanna med 2 ack-tankar.

Så att det finns lite och göra... ;)

det som är det fins ingen kälare vi vill få in så mycket info som möjligt på bra väre system

Med reservation för om jag missförstod..

Du behöver ingen källare för en vedpanna.

Kolla vidare på dom trådar som redan finns. Alla diskussioner som jag läst om på alla värmesystem, kan förmodligen inte kompletteras för dom omfattar allt. ;)

det är väl för när man säger pan åttm ig tänker p åen kombi pana som har källan ska i morgon ta säka på olika antlitv till panor som man kan ha i ett kök eller likande men jag än då fast vi antltivet pellets kamin

Pellets är helt okej. ;)

förslag på bra sida med pelets kaminer

trro ni räker med en öppenspis eller kamin på nedrevångingen före fins spis i köket och huset är 180 kvm

så fudnerar på hur man ksa gjöra för över våningen inte bestämnt oss än.

trro ni räker med en öppenspis eller kamin på nedrevångingen före fins spis i köket och huset är 180 kvm
Det beror på vilken planlösning huset har. Om det går att driva runt värmen i huset, men nej, jag tror inte det räcker.
Oavsett så, isolera huset riktigt och minimera köldbryggor. Kolla gärna någon lokal firma och se vad de rekommenderar. Gärna flera, och jämför priserna. Kolla även driftskostnaderna.. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.