Hej,

Jag håller på att se på alternativ uppvärmning av ett klinkersgolv i en relaxavdelning på ca 20 kvm i souterängplanet i vårt hus. Betonggolvet/bjälklaget är ej isolerat men det ligger ovanför ett uppvärmt garage.

Jag är lite osäker på bästa lösning. Jag har två alternativ

1. En större vattenradiator + elburen tillskottsvärma via golvvärme/handdukstork

2. Vattenburen golvvärme

Jag har vattenburen värme via radiatorer i övriga delar av huset idag.

Hur bör man tänka rent ekonomiskt? Installationskostnaden för det vattenburna golvvärmesystemet tycks bli ganska högt jämfört med elburen värme. Men å andra sidan har kanske det eldrivna systemet en högre driftskostnad (finns det en tumregel för hur mycket elburen golvvärme kostar i drift, te.x kwh/kvm och år?).

Vad säger ni?

vattenburen golvvärme + elgolvärme hade jag satsat på då har du varmt o gott på golvet även sommartid när pannan o övrig värme är frånslagen

Håller med, elkostnaden kan du styra själv..

jag kör ju alltid met långsiktigt tänkande & vill utnytja min värmepump till max.
om en vatten radiator ej stör kan man ha den som huvudvärme & köra vattenburen golvvärme för att endast göra så kolvet inte är kallt. har man bra issolerat kan man köra men enbart vattenburen golvvärme

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.