P
Ploppan: Nämen, vad bra! Då är det ju inte kört i alla fall då. :D Skönt att höra att möjligheten finns, antar att det som vanligt mest handlar om att allt går att ordna bara plånboken är tillräckligt stor.
2 svar · 2,7k läst
B
ByggareBob99: bättre affär att köpa en som är monterad o plocka ner själv, man vet att den e komplett ner man köper den.OBS se till att bitarna e upp märkta d blir billigare att mura ihop den igen.
2 svar · 4,4k läst
Abuquir
Abuquir: Jag förhanlade in min i huspriset, fick dock betala en liten slant extra eftersom den var så dyr, men det var det helt klart värt tycker jag. Inga bekymmer med slang i backen med tvättbräde gräsmatta eller borrning. Bara att sätta på plats och löda ihop lite rör. Klart! Elpatronerna går in vid ca: -14° grader ute.
86 svar · 15,6k läst
J
jonas_n: Hej Ska bygga nytt hus och skall välja värmesystem. Har varit inkörd på nedgjutna vattenslingor i golvet men har från olika håll att det kan vara ett "trögt" system som vid stora temperaturväxlingar ute inte hänger med. Ex en dag med morgontemp +5 och kvällstemp på -10 ger ett antal timmar med kall innetemperatur innan "plattan" hunnit värmas upp. Någon som har negjuitna slingor med
0 svar · 1,5k läst
B
bykrog: Det finns en dörr i utbyggnaden, så det är en farstu till källaringången.
2 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: Du behöver inte projektera själv. Skicka bara in ritningen till Wirsbo med anvisningar om var fördelare etc skall sitta så får du tillbaka projektritningarna.
1 svar · 2,7k läst
R
roli: [citat] Gäller inte det fortfarande för de som har värmeåtervinning på frånluften?
2 svar · 1,6k läst
R
roli: Ja det går bra att använda båda rörtyperna. Det viktigaste är att koppardelen av röret inte kommer i kontakt med betongen. Plusprisolen är dyrare än prisolrör då den är isolerad och har en större ytterdiameter men i övrigt kan de användas på samma sätt.
7 svar · 5,0k läst
H
helenae: Tack för era svar! FLVP är det och den står inte precis intill väggen, utan det är nog 5 cm från. Det innebär då att det inte skall låta så mycket... Skall kontakta leverantören och ta mig ett snack med dem. Tack igen! //Helena
3 svar · 3,5k läst
T
Tompa01: Du kan även kontakta miljö och hälsa för att få en indikering om hur mycket grundvattennivån varierar under ett normalår i aktuella området. Även andra hus i området brukar kunna ge viss vägledning hur vattentillgången är. Inget av dessa är dock klockrena då det varierar beroende på brunn och placering, men fungerar som indikatorer. Tompa
2 svar · 3,1k läst
N
nicdah: Som vitt jag förstår ska man inte ta luft direkt från grunden eftersom risk finns för att man drar in fuktig luft utifrån under huset. Uteluften skall istället ledas in till kaminen via ett separat isolerat rör och anslutas direkt till kaminen. Mvh / Niclas
1 svar · 2,4k läst
M
TN-Funkis: Har för mig att trakten runt Uddevalla tillhör det område i Sverige som har höga halter av uran i bergrunden, kanske är det därför som dom får spelet och avråder. Själv har jag inte bergvärme-men har sett att en del företag sänker ned slangar som är täta, så då är det väl strunt samma om det dålig kvalite på berget och mycket sprickor- dessutom är det bara vatten+alkohol i
5 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: Hur du bygger ditt golv styrs av vilket ytskikt du skall ha. Klinker kräver bärighet motsvarande 22mm spån på bjälkar cc30 så om detta är ett alternativ måste du uppnå detta. Hur du enklast gör det kan ju styras lite av hur befintligt golv ser ut - ligger bjälkarna på cc60 behöver detta förstärkas på något sätt. Bygghöjden kan ju också vara avgörande, speciellt i en källare
3 svar · 1,6k läst
F
FrittDrag: Principen för var donen skall sitta är densamma oavsett hur huset ser ut. Frånluftsdon - i alla "våtutrymme" : WC, Bad, Tvätt och Kök (samt större Klädkammare) Tilluftsdon - i alla andra utrymme : Sovrum, vardagsrum/allrum etc. Tänk att luften skall göra så mycket nytta i huset som möjligt. Alltså friskluft in i sovrum, sedan vandra luften genom huset till våturtymme t.ex. WC. Så
0 svar · 1,5k läst
2
2an: Hej Johan! Vad är det för märke på motdragsluckan?? Jag har en tigerholm "tigex" Varje cm motsvarar ca 5 pa drag.. Min vikt sitter 22 mm ut på armen från märket o de motsvarar 1 mm/vp el 10 pa.. För mej öppnas oxå bara luckan då brännaren går (hade bara 0,6 pa då de va -5 ute o kall pipa) Men för att få veta exakt så måste man ha en mätare.. Visst luften blir utspäd men med
1 svar · 3,1k läst
2
2an: [citat] Konstigt då att de finns firmor som går bra i norrland som tar 260-280/timme å de går bra för dom.. Känner en som har byggfirma som tar 260/tim o har 7 anställda han ä född -63 o lyckades bli miljonär på detta för ett par år sedan... 92-93 tog han 180/tim så att man ska behöva ta 600-700/tim ä skitsnack.. Klart att som företagare så går man väl inte ut o skryter om hur
31 svar · 7,6k läst
V
victorin: ja,vi har ju bara golvvärme så jag har kollat alla synliga anslutningar och det var lungt.värmen är ju visserligen avslagen,men detta lilla problem vart ju innan vi stängde av värmen..så,troligtvis är det en läcka nånstans.........suck,men tack till alla för svaren,det blir nog en lösning till slut..
5 svar · 1,8k läst
Kaitsu_L
Kaitsu_L: Tack för länken! Tydligen blir det aktuellt först om man tänker sälja... och det har vi inte tänkt! ;D
2 svar · 1,2k läst
B
BAS: Är det inkommande vatten (från gatan) eller är det inne i huset du vill göra detta? Vilken dimension?
1 svar · 2,0k läst
P
Per-Erik: tja.. det är mycket svårt att svara på.. Det verkar skilja sig mellan olika sotar områden.. Så kolla med sotaren.. vad som är ok och inte.. har du tur så är det dubbel gips som gäller.. har du otur så är det minerit-skiva som gäller.. vilket kostar 650:kr st hos Woddy.. :-/ Det ska finnas billigare runt 300:- /st om man letar har jag hört.. enligt en installatör som jag har talat
3 svar · 1,9k läst
S
SannaoAleks: Har hört mig för med kommunen och dem rekomenderar Fjärrvärmeväxlare med FTX ventilation.Priset för fjärrvärme är 51öre/kW inkl moms och alla avgifter.Frågan är nu om man ska satsa på FTX eller vanlig frånlutsventilaton.Är det stor prisskillnad?
5 svar · 1,9k läst
C
CarMan: [citat] Vad som man tycker lönarsig är upp till var o en. mina prise är bara vad jag gissar på att det kostar, för att ge trådskaparen ett hum om vad det rörsig om (priset är inklusive instalation) ja comfortzone ger 5kW (minus avfrostningar) & jag tycker att han ska ha 7KW Jag tycker också att han ska ha ytjordvärme, då bergvärme blir dyrt att instalera i en sån liten kåk. men
8 svar · 2,2k läst
F
Fylltratt: Hej igen! Efter inrådan av erfaren VVS'are har jag tvångskört pumpen i 2 minuter och vips så kom vattnet!
2 svar · 1,9k läst
B
Bigfoot: Tackar, då har jag åtminstone ett hum om hur mycket som kan tänkas gå åt.
2 svar · 2,0k läst
M
TN-Funkis: Förslag: Om du nu murar upp en öppen spis kan du låta montera en tunn järnram runt öppningen som knappast syns, där du sen vid behov då kan hänga på 2 luckor med eldfast glas ( finns flera tillverkare ), förutsatt att du då har tilluft via rostfri slang eller en ventil som kan regleras. Annars är Fredrik i Trollhättans förslag också intressant i detta ämne.
15 svar · 4,3k läst
W
TN-Funkis: Om det är av typen ren hobbyverksamhet ska hyresgästen ändå följa en del uppsatta regler gällande brandskydd, miljöfarliga ämnen, speciella försäkringar med mera, och hyresgästerna kan kräva sänkt hyra om denna hobby innebär olägenheter för de boende ovanför (typ att lösningsmedel går upp i husets ventilation-buller med mera). Om det är av typen kommersiell verksamhet är det
2 svar · 3,6k läst
G
gaia: [citat] Här kommer länken där du kan hitta en hel del och bla värmelagring och värmeöverföringsförmågan men inte densiteten. Tydligen är den inte så mycket högre än för andra stenar och inte värt att nämna. Dom nämner bara dens för beståndsdelar var och en för sej men i blandningar blir densitet i regel lägre :-/. Blev överraskad att täljsten är så mjuk men det är ju
7 svar · 5,1k läst
B
Benz2: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1115128395;start=0]Grund och markarbeten[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 1,8k läst
N
nZane: [citat] Olika vet jag inte, en snarare... och ny signatur vet jag inte heller nåt om. Jag har varit reggad längre än du själv men inte varit fullt så aktiv. Men ursäkten godtas förstås. Jag har personligen en Appliance avfuktare från Coop Forum inköpt för 1250 kr. Funkar utmärkt. Grannen däremot har köpt Mitsubishi hos Ragnar för 5500 kr! Därav svaret på den ursprungliga frågan.
7 svar · 3,4k läst
S
sveag: Jag undrar om det är någon som har prisuppgifter på IVT 300 liters "rund modell"?
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.