24 917 läst ·
28 svar
25k läst
28 svar
Isolera ackumulatortankar - hur har ni gjort?
Det är synd att du inte har utrymme för tjockare isolering o ang lönsamheten så blir det inte så stora kostnader att isolera en tank själv.. Även om man köper en tank så behöver det inte betyda att den är bra isolerad för att den är dyr.. Se detta test http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf där är dyraste tanken den med största förlusterna...gaia skrev:Man säger att det finns en ekonomisk gräns för isoleringstjocklek. Men du kan ha rätt.... man kan ju räkna ut sådant men det kan inte jag![]()
Vet bara att ytan och temperaturskillnad är dom viktigaste parametrar. Jag skulle gärna isolera 200-300 utan att räkna men det finns inte plats för så mycket hos oss
gaia
Men du får va extra noga när du isolerar både rören o runt tanken.. Försöka ha så korta rör som möjligt mellan panna o ack o sätta expantionskälet lågt på tanken så har du eliminerat värmeförlusterna så mycket du kan iaf..
Du bör nog försöka att tilläggsisolera tankarna..BrokenArrow skrev:
De skulle varit badrum istället för sovrum ovan pannrummet..
Borö 500 som läcker värme som f-n..Andreas_Hansson skrev:
Har båda dina tankar denna temp??
Kolla nästa gång du eldar hur mycket tanken sjunker över natten när ingen värme tas..
Nu eldar inte jag, utan min ack värms av solen men det har väl ingen betydelse när det gäller hur mycket tempen sjunker......2an skrev:
I går kväll var det 80 grader på min översta termometer och 77 på den lägsta.
Just nu är det 77 grader på den översta och 68 på den lägsta.
Under denna tid har det utnyttjats varmvatten i tvättställ och en duschning. Så det har förutom värmeläckaget i acktanken även tagits en del varmvatten mellan de båda avläsningarna.
Min tank är köpt oisolerad och ej ännu helt färdig isolerad. Just nu har jag 2*45 mm isoleringsmatta på sidorna och 3*45 på toppen.
Skall kompletteras med ytterligare 2*45 mm, men först skall jag lägga ett lufttätt skikt på den befintliga isoleringen för att minimera värmevandringen mellan de olika isoleringslagren (när tiden räcker till).
Byggvaruhusen säljer isoleringsmatta på rulle. Tjockleken avgör hur lång mattan är. Har för mig att vi en tjocklek på 45 mm så är mattan ca 9 m lång.Dem00niX skrev:
Skulle jag isolera om mina tankar från början någon gång så skulle jag satsa på en dyrare isolering. Dvs en isolering på rulle med aluminiumskikt och efter varje skikt så skulle jag täta skarvarna med aluminiumtejp för att få flera täta lager som hindrar luftvandring mellan skikten.
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Oki .. Jag har 45mm pur.. Dock ej tejpade skarvar. ..
Tänkte lägga på nån isolermatta till hösten.
Har just nyligen isolerat mina rör. Vilket skillnad.
Dock billigaste junket. köpte rör isolering på clas ohlson. Det billiga de hade. La på det o sen drog jag över genomskinlig tejp. Stod rekomenderat att limma.. Men vilket kladd .. när man ska isolera 20 meter rör typ.. suck.
Tänkte lägga på nån isolermatta till hösten.
Har just nyligen isolerat mina rör. Vilket skillnad.
Dock billigaste junket. köpte rör isolering på clas ohlson. Det billiga de hade. La på det o sen drog jag över genomskinlig tejp. Stod rekomenderat att limma.. Men vilket kladd .. när man ska isolera 20 meter rör typ.. suck.
Hoppas att det är en bra tejp som du använde. Finns risk att tejpen torkar eller att häftämnet/klistret släpper från sälja tejpen och med så håller inte din isolering ihop.Dem00niX skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden