Varför inte ha en separat shunt ?
Varför oreglerad?

Henrik skrev:
Varför inte ha en separat shunt ?
Varför oreglerad?

Jag har en shunt (wirsbo pusch) och möjlighet att koppla bort radiatorerna. Har också en acktank så jag kan köra *bara* en 4meter slinga om jag vill utan problem. Sommartid vill jag dock inte ha en utetemp-beroende framledningstemp, utan jag vill att pumpen producerar precis den temp jag vet att jag behöver för att inte uppleva kalla golv. Någon reglering vid pumpen eller på slingorna behöver jag inte sommartid.

Frågan är om inte det blir ett för litet system, risken är stor att du får ett HP/MS larm dvs för hög retur....

Annars kan du ställa om kurvan och manuellt skruva upp den så mkt det går..

Henrik skrev:
Frågan är om inte det blir ett för litet system, risken är stor att du får ett HP/MS larm dvs för hög retur....

Annars kan du ställa om kurvan och manuellt skruva upp den så mkt det går..
Hög returtemp är inget problem - tanken är på 500liter och sitter i serie med radiatorkretse, avstick för gv direkt efter tanken. Med lämplig hysteres på regleringen finns det alltid vatten som vill ta emot lite effekt......

Ett alternativ är att köra på kurva 1 och hissa den maximalt. Vet dock inte vad det ger för temp vid 25graders utetemp.

Nu är jag lite konfunderad!
Inte har du lust att beskriva ditt värmesystem, börjar bli skapligt nyfiken...

Henrik skrev:
Nu är jag lite konfunderad!
Inte har du lust att beskriva ditt värmesystem, börjar bli skapligt nyfiken...

I dagsläget både radiatorer och gv. VPn är en 1210-7. VV förvärms i vpn och skickas sedan till en elvb på 200liter där tempen hissas lite till, vi använder mycket vv och kommer använda ännu mer (frugan är badtokig). Värmesidan är inte konstigare än beskrivet - eftersom jag på ett eller annat sätt *ska* köra några få gv-slingor året runt sitter den en volymhöjande tank i serie med radiatorkretsen så att pumpen har en ordentlig vattenvolym att jobba med. Jag gillar dessutom långa gångtider och få start och stopp - tanken hjälper till med detta och ger stor "frihet" i gradminutregleringen. Avstick till gv sker direkt efter tanken. Efter gv har jag lite kulventiler så jag kan koppla bort radiatorkretsen lätt. Det enda som återstår är att flytta fram framledningstempgivaren till utloppet från tanken - endast då kan jag på ett bra sätt reglera pumpen med hänsyn till skiktningen i tanken. Nu mäts "fel" temp, för tempen i röret närmast pumpen stiger fortare än tempen i utloppet från tanken. 160m hål anslutet till pumpen.

Systemet har snurrat i två år nu och driftsekonomin blir bättre och bättre i takt med att radiatorer ersätts med gv och vi får till lite bättre isolering på huset - från början krävdes lite för varmt vatten för att det skulle vara optimalt.

...och du är inte den första som kliar sig i huvudet över denna koppling men efter lite eftertanke så brukar även skeptikerna komma överens.... 8)

Skulle inte en ack vara lösningen?
(nu menar jag inte en ack i serie)
en ack i serie som MatthiaS gjort är en lösning, men det finns kanske en mer optimal lösning i ditt fall

visst gör det att koppla ihop rad och golvslingor, är tom positivt för pumpen, och köra lite hur som helst som M skriver
men jag har en känsla av att det går att nå ännu bättre värmefaktor och driftförhållanden med en ack.

-en elslinga verkar ju inte klokt när du redan har (borde ha) (nästan) alla prylar för att framställa energin för de golvena till cirkus en tredjedel av vad elen kostar.
men det bör nog räknas lite här

Yondalar skrev:
men jag har en känsla av att det går att nå ännu bättre värmefaktor och driftförhållanden med en ack.
Detta snuddar ju vid den där mastodont diskussionen du hade med Bilmannen - jag får erkänna att jag aldrig blev riktigt klok på hur ack-lösningen (använd som värmeväxlare) skulle funka riktigt bra (mer optimalt) med en vp. Det är ju intressant att spekulera i hur - kanske går det att fortsätta den tråden på det temat. Jag vill som sagt minnas att veismann har pumpar som är konstruerade på det sättet. Titta också på en genomskärning av CTC-bergpumparna - dom är riktigt klurigt byggda faktiskt - den enda pumpen med inbyggd volymförstorande acktank.

Hej beja!
Eftersom det gäller ett badrum skulle jag faktisk undersöka möjligheten att installera en jätte stor handdukstork eller två på väggen i stället för vanlig radiator (vattenburen värme eller el eller både och) . Man får varma handdukar och mattor i stället för golv... Bara en enkel tanke i en komplicerad värmepump-diskusion.
gaia

Det var ett komplicerat men bra system du skaffat dig, skulle tro att det är priset som avskräcker de flesta från det!
Volymhållare är bra men enligt tillverkarna behövs det inte därför är det svårt att motivera det när folk bara tror att man är ute efter att sälja....
Kul att höra om något exta...

Henrik skrev:
Det var ett komplicerat men bra system du skaffat dig, skulle tro att det är priset som avskräcker de flesta från det!
Volymhållare är bra men enligt tillverkarna behövs det inte därför är det svårt att motivera det när folk bara tror att man är ute efter att sälja....
Kul att höra om något exta...
Ja, jag tror tänket är "rätt", och visst hade det gått att spara några kronor på acktanken men..... Nu återstår bara att lösa sommardriften på ett bra sätt - att hissa kurvorna funkar antagligen tillräckligt bra.

Allt beror på hur mycket tid man är beredd att lägga ner för att spara några kronor....
Skulle tro att det räcker bra med en liten kurvförskjutning.

Mor och Far min har haft bergvärme i fem år i sommarstugan (hus från 1891 med orginalisolering i väggarna men tillägsisolerat på taket) många gånger är vi ända upp till åtta stycken där, 22Gr året om och inget pet på pumpen har resulterat i 280 eltimmar (56 om året) inte mycket att bråka om så har man en väl dimensionerad anläggning behövs ingen "rattning"!
I ditt fall är du förståss sugen på varma tossingar fast det är sommar ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.