3 774 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Calmar V33
>
Är det nån med en Calmar V33 som haft problem med primärluftintagets vippspjäll hakat av sig.
Drygt att det händer efter en månad bara.
Hade det inte vart för att man har garanti hade jag skruvat isär luckan o fixat det ..
Trebema skickade ny lucka dock fel så jag får vänta nån dag till. Instalatören får man ju inte tag på.
Men är det nån som vet om det är ett vanligt fel eller ?
Drygt att det händer efter en månad bara.
Hade det inte vart för att man har garanti hade jag skruvat isär luckan o fixat det ..
Trebema skickade ny lucka dock fel så jag får vänta nån dag till. Instalatören får man ju inte tag på.
Men är det nån som vet om det är ett vanligt fel eller ?
Tjena Deflas,
Jepp här har du en till...
Det hände ganska omgående på min panna och eftersom installatören hade lite rörpyssel kvar så beställde han hem en lucka direkt.
Enl honom hade Trebema provat med skruvar till "flärpen", men förstått att detta inte var en bra idé.
Alla nya pannor kommer med saxsprintar, men det hjälpte ju inte oss...
Iaf, det löste mycket snabbt för mig och sedan dess har det inte krånglat.
Jepp här har du en till...
Det hände ganska omgående på min panna och eftersom installatören hade lite rörpyssel kvar så beställde han hem en lucka direkt.
Enl honom hade Trebema provat med skruvar till "flärpen", men förstått att detta inte var en bra idé.
Alla nya pannor kommer med saxsprintar, men det hjälpte ju inte oss...
Iaf, det löste mycket snabbt för mig och sedan dess har det inte krånglat.
Tjena!
Jag har 2000l till min V33.
Nu när det är sommar eldar jag var 5-6 dag (ganska slö av mig) ;D
Då startar jag att elda när det är mellan 20-30gr i tankarna, ett fullt ilägg björk värmer hela volymen ett varv. Stoppar jag i ca 3 kubbar till när det brunnit ett tag hinner pannan omvärma mer hetvatten från botten (när det gått ett varv), då blir det väl ca 95 i stora delar av tanken...
Jag kör på läge II på laddkopplingen.
Är det vinter och svinkallt ute får man kanske backa upp med 5 vedträn extra när det brunnit ett tag.
Hoppas det ger lite info iaf...
Då startar jag att elda när det är mellan 20-30gr i tankarna, ett fullt ilägg björk värmer hela volymen ett varv. Stoppar jag i ca 3 kubbar till när det brunnit ett tag hinner pannan omvärma mer hetvatten från botten (när det gått ett varv), då blir det väl ca 95 i stora delar av tanken...
Är det vinter och svinkallt ute får man kanske backa upp med 5 vedträn extra när det brunnit ett tag.
dedden skrev:Tjena!
Så alltså om man lär ner i pannrummet 2ggr för att elda upp 2000l så kan man lika gärna ha 3500l.Det borde alltså räcka med 2 fulla pannor på vintern ?
Jepp, det tror jag iaf.
Dessutom har jag fått för mig att uppvärmningskurvan inte är linjär, eller hur jag nu ska förklara mig. Det känns iaf som att andra ilägget ger bra mycket mer värme till tankarna än det första. Antagligen går mer energi åt än man tror för att värma upp panna/pannrum, men detta är bara en känsla jag fått...
Dessutom har jag fått för mig att uppvärmningskurvan inte är linjär, eller hur jag nu ska förklara mig. Det känns iaf som att andra ilägget ger bra mycket mer värme till tankarna än det första. Antagligen går mer energi åt än man tror för att värma upp panna/pannrum, men detta är bara en känsla jag fått...
Helt riktigt.. Det går åt ca 20 kW till att värma pannan/keramiken o vattnet.. Efter avslutad eldning då åker dessa kW ut genom skorsten..dedden skrev:Jepp, det tror jag iaf.
Jag har 2 st 1000L tankar.
När det är kallt så får man lägga i lite till.
Tycker 2000L verkar vara bra volym till min panna.
Finns lite info på min sida om du vill kolla..
http://www.freewebs.com/hansson29/
När det är kallt så får man lägga i lite till.
Tycker 2000L verkar vara bra volym till min panna.
Finns lite info på min sida om du vill kolla..
http://www.freewebs.com/hansson29/
Andreas_Hansson skrev:
Tack för infon . om man ändå ska elda 2 ggr för att få upp temperaturen så tror jag att jag tar runt 3000+
/Daniel
Klicka här för att svara