5 557 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Storlek på infiltrationsyta
Jag är på gång att ordna avlopp till mitt fritidshus.
Den del av tomten där jag tänker placera infiltrationen går inte nå med lastbil, och eftersom infiltrationen måste göras upplyft, så behövs mycket material. Därför vore det tacksamt om man kunde minska ner på infiltrationsytan.
Min fråga är om storleken på infiltrationsytan alltid måste dimensioneras efter 5 pe (1000l/dygn) ??
Känns minst sagt överdimensionerat för ett hus på 30 kvm....
Den del av tomten där jag tänker placera infiltrationen går inte nå med lastbil, och eftersom infiltrationen måste göras upplyft, så behövs mycket material. Därför vore det tacksamt om man kunde minska ner på infiltrationsytan.
Min fråga är om storleken på infiltrationsytan alltid måste dimensioneras efter 5 pe (1000l/dygn) ??
Känns minst sagt överdimensionerat för ett hus på 30 kvm....
Är det en VA utredning+svar från miljö/hälsa i din kommun så borde dom ha förslag på hur anläggningen skall utföras!
I Roslagen har vi problemet med att många fritidsfastigheter inte har godkända anläggningar med skador på naturen som följd!
Det finns en som heter IN-DRÄN som vad jag hört fungerar bra
http://www.fann.se
Mvh Snickarn
I Roslagen har vi problemet med att många fritidsfastigheter inte har godkända anläggningar med skador på naturen som följd!
Det finns en som heter IN-DRÄN som vad jag hört fungerar bra
http://www.fann.se
Mvh Snickarn
Area på Er infiltration bestäms av hur bra marken är för rening. Man tar jordprov och skickar på analys som visar vilket material det är och storlek på partiklarna. Sedan kan nog komunen hjälpa er att räkna ut erfoderlig area!
Fast det är klart... Om man har upplyft bädd med markbäddssand och makadam så kanske man inte bryr sig om underliggande material?... Kommunen kan hur som helst hjälpa Er med dimensioneringen. De skall väl ändå granska och godkänna anläggningen?
Fast det är klart... Om man har upplyft bädd med markbäddssand och makadam så kanske man inte bryr sig om underliggande material?... Kommunen kan hur som helst hjälpa Er med dimensioneringen. De skall väl ändå granska och godkänna anläggningen?
Klicka här för att svara