Värme allmänt
2an: Ventilen under kärlet är en vanlig ventil som bildäck.. Kolla vad du har för tryck.. Kan mycket väl va för högt om dom (tillverkaren) inte sänkt tryket efter prov tryckningen.. Så va de för mej iaf..
landsjo: Kanske kan du göra så, vet ej exakt. Det viktiga är ju att det inte finns frysrisk och då är det lättaste att helt enkelt ringa Durgo!
Wigert: [citat] Du har helt rätt. Jag undrar vad den auktoriserade rörmokaren som idag hårdlödde en fördelare i vårt badrum tänkte på/med. Han var själv, hade ingen brandsläckare och utförde arbetetet efter 14.00....... De kopiösa mängderna torrt och brännbart material i huset kan ju ge en fin brasa. >:(
MathiasS: nej, det är inga problem med en masonit. Du skulle kunna lägga gips också så får du bättre stegdämpning, men bygghöjden ökar. Ur värmesynpunkt är varken det ena eller det andra ett problem.
vickeva: jag förstår... försökte bara vara lite rolig... ;D
thobjo: Tack Matarese och Yondalar för två långa och bra svar! [citat] Såhär i efterhand inser jag tankevurpan jag gjorde när jag ställde frågan. Jag tänkte nog närmast på den elenergi som FTX-aggregatet konsumerar under ett år jämfört med hur stor energibesparingen är. Nu inser jag att denna endast består i fläktarnas och eftervärmarnas förbrukning. Fläktarnas förbrukning bör väl
TN-Funkis: Aha, -bör vara garantijobb m.a.o. Annars, gå in på www.citcop.se och klicka tillbehör, där finns det olika gummibussningar som du kanske kan använda för att slippa oljudet från kompressorn. Annars bör en ljuddämpare nog sättas närmast din luftpump, där den gör störst nytta.
BAS: En hel hydropress klarar frysning eftersom blåsan kan ändra storlek då vattnet fryser (det är ju luft mellan blåsan och stålhöljet)
BAS: Att det är svårt beror på att du fått en "förminskning" av diametern på pexröret då det kapades. Detta fixas lätt med en brotsch eller att du försiktigt med en vanlig kniv skär bort det mtrl som pressats in mot centrum av pexröret vid kapningen.
Jorg: Vi går i tankar att dra in kommunalt vatten och avlopp i ett fritidshus. Är det någon som har en aning om vad själva grävarbetet kan kosta? Har fått prisuppgift från kommunen på själva anslutningen, men gräva ned ledningen från kommunens anslutningsställe och dra in i huset får man göra själv. Jag har dock ingen uppgift om hur många meter det kan röra sig om. Någon som kan
Abuquir: Är det någon som har en manual till Uposun cu 30vx? Jag fick tag på ett drivpaket via blocket, men tyvärr är manualen fuktskadad och går ej att läsa. Efter att ha varit i kontakt med Exoheat i båstad och mer eller mindre bed att dra åt helvete, och inte finner något på nätet. Så frågar jag här.
Abuquir: Är det någon som har en manual till Uposun cu 30vx? Jag fick tag på ett drivpaket via blocket, men tyvärr är manualen fuktskadad och går ej att läsa. Efter att ha varit i kontakt med Exoheat i båstad och mer eller mindre bed att dra åt helvete, och inte finner något på nätet. Så frågar jag här.
Great: Hejsan, jag håller på med ett hus som jag har golvvärme o platta på nedervåningen inu, min fråga behöver man vattenburen golvvärme i övervåningen eller räcker det med några element kanske, vad anser ni? e det bortkastade pengar tro?
raj: Hej, Autoterm 190F som är det samma som IVT 490 kostar inte mer än 35000 SEK. Om du känner någon rörmökare, då kan han beställa den till dig. Jag vet att min installatör som monterade Autoterm 190F hos mig köpte den för 35000SEK från sin vän, rörmökare. För att bara byta till en ny FLVP av den här sorten (om du ska bara byta ut den gamla FLVP) kostar cirka 45000 SEK, byt,
Yondalar: Det man kanske först tänker på när det gäller en VVB är en såndär rund/rektangulär vit burk som hänger på väggen och är eluppvärmd. Den har en vattenvolym som den som duschar sist tycker är för liten, ibland. En ackumulator är en burk med mera vatten i än en vvb, värms av någonting, som kan vara en enkel elpatron som ovan, men oftast är en panna av något slag. I denna burk
Severus: [citat] Wow...det var ingen liten skillnad...... Ska helt klart kolla upp detta ordentligt! Tack för svar!!
TN-Funkis: Hos mig gjorde man så att man tog ett 160 mm spirorör, skarvade på den yttre ringen från tallriksventilen på röret, tryckte sen in spiroröret som var c:a 50cm långt i den gamla rektangulära ventilkanalen och gjöt sen runt detta med murbruket. Jag hade exakt samma storlek på min gamla ventil så 160 mm spiro är o.k, det försämrar inte draget nämvärt. Viktig är att slutet på andra
Sne4: En tumregel som jag läste om här på forumet - tror jag??? var att vid dimensionering av ett enrörssystem så bör man överdimensionera radiatorerna med 7% per radiator i serie innan elementet för att kompensera för minskningen i framledningstemperaturen - jämfört med ett tvårörssystem. Dvs med 5 element på en slinga så bör sista elementet överdimensioneras med 1.07[sup]4[/sup]. Vet
Mangelito: Så man bör även bila upp hela källargolvet efter 60 år och byta?
landsjo: Det finns redan en luft/luft-värmepump och vi tänkte inte lägga ner de pengar som krävs för att konvertera till vattenburen värme. Däremot tycker jag det känns så onödigt att bara pumpa ut varm luft ur huset. Investeringskostnaden borde ju inte bli särskilt hög när det enda man behöver är ett litet återvinningsbatteri samt nån slags koppling till VVB. Men jag vet ju inte om det
Tidspressaren: Hej alla kunniga! Har tänkt att lägga värmegolv i hallen och ha klinker på det. Min fundering är nu att jag har ett enplanshus, med platta som är fylld med sand/grus. På det är det ett frigolit/cellplastlager, på det golvspånskiva. I alla rekomendationer står det vilket regelavstånd man ska ha, men hur resonerar man med mitt golv då.?? Är det tillräckligt stabilt?? Kan man lägga
hempularen: Har hört att ett kalkylpris på 4000 /st är lämpligt om man planerar att göra en konvertering fråm direkt el. Så 3000 låter ju ganska OK. Mycket beror säkert på hur huset ser ut vad gäller möjligheter att komma fram med rör. Jag skulle nog iofs se till att få specat relativt detaljerat hur rören skall gå. Så att inte prispressen gör att man får rör mitt på vardagsrummsväggen
MattiasN: Jag planerar att isolera och inreda vinden i mitt hus. Huset har fjärrvärme i resten av huset så jag funderar på att låta en hantverkare dra upp vattenburen värme och sätta in vattenelement till vinden också. Alternativet är annars att sätta in direktverkande elelement. ------------------- Finns det någon som har erfarenhet av detta som kan berätta något om vad det kan kosta att dra
Fredrik.Aj: [citat] Tror faktiskt inte det har så stor betydelse. Men VET, det gör jag inte ;) Samma med min fråga överst.
Hemmakatten: En brunn är tät, det kan inte rinna in något vatten i den. Ja, förutom det som kommer med avloppsröret förstås ;). Däremot så skall alla brunnar fyllas med vatten upp till nederkant på avrinningsröret som går till fördelningsbrunnen. Detta skall göras dels på nya brunnar innan man tar dessa i bruk och dels varje gång slamsugningsbilen varit där. Detta för att de tyngre delarna i
Jeppson: Ja, det fick man tydligen :o Det låter inte vettigt med tanke på hur många som inte har koll på vad det kan åstadkomma med vår natur.
CarMan: [citat] Din hustilverkara bör ha uppgifter om hur mycke ditt hus drar i uppvärmning. om dom kan lova att en 4 eller 5 kW pump klarar uppvärmningen så är det lika dyrt att instalera en Comfortzone som en Nibe Ytjordvärmepump. Man Nibe pumpen ger bättre COP & kan ge viss gratis yla. Om det krävs en 7Kw pump så är Comfortzone 10 000:- billigare i instalation, men blir ca 2-3000:-