Jag har 2 ack-tankar i mitt pannrum och ska installera en större utanför eftersom den inte får plats i pannrummet kan man då bara sätta på ett t-kors efter laddomaten och gå med den igenom väggen ? Eller fungerar inte siktning då ?
slägt i hop en liten skiss med måtten stämmer inte !

panna.jpg

Är det ingen som vet om det är en bra eller dålig koppling ?

Majgårdarna
Är den nya acken lika stor som dom andra du har?

Har för mig att laddningen kan bli konstig om man har olika storlek på ackarna? Någon som vet mer kanske?

Andreas_Hansson skrev:
Har för mig att laddningen kan bli konstig om man har olika storlek på ackarna? Någon som vet mer kanske?
Det borde inte spela större roll än den roll som rördimension och rörlängd har. Om man är osäker och vill gardera sig så kan man ju montera skjutventiler på returen från den nya och från de andra tankarna. På så vis kan man justera flödet så att man får lika skiktning i alla tankarna.

Personligen tror jag inte att det ska vara några problem. I mitt system sköter självcirkulation balansen mellan de olika tankarna och det fungerar väldigt bra.

Majgårdarna
Jag skulle alltså kunna hänga på en 500L tank på mitt system?
Det vore ju inte dumt :-)

sveno skrev:
Det borde inte spela större roll än den roll som rördimension och rörlängd har. Om man är osäker och vill gardera sig så kan man ju montera skjutventiler på returen från den nya och från de andra tankarna. På så vis kan man justera flödet så att man får lika skiktning i alla tankarna.

Personligen tror jag inte att det ska vara några problem. I mitt system sköter självcirkulation balansen mellan de olika tankarna och det fungerar väldigt bra.
OK
Tycker man läser så mycket konstigt , mina tankar i pannrummet är 2*500 och den utanför ska bli 2000 hade det vart tänkt då borde ju 500 liters tankarna bli fulla långt innan den på 2000l? Vad händer då ?

Isacsson skrev:
Tycker man läser så mycket konstigt , mina tankar i pannrummet är 2*500 och den utanför ska bli 2000 hade det vart tänkt då borde ju 500 liters tankarna bli fulla långt innan den på 2000l? Vad händer då ?
Jag har 2*1000 parallellkopplade ackar som jag har provat att ladda den ena upp till 85° och därefter öppna den andra och laddtempen ökade med drygt 5-10°.

Är pannan bara rätt inställd och stryper draget så borde det inte vara någon fara.

Isacsson skrev:
Om du seriekopplar tankarna så blir tankarna laddade en i taget och då blir ju 500-literstankarna laddade före den stora. (Förutsatt att seriekopplingen är utförd så.)

Om tankarna är parallellkopplade däremot så blir alla tankarna laddade lika mycket i cm räknat från överkanten på tankarna. Gränsskiktet mellan hett och kallt vatten i tankarna flyttar sig nedåt med samma hastighet i alla tankarna om de är parallellkopplade.

Serie- och parallellkoppling har diskuterats ingående i en låååång tråd här på forumet:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1074217222;start=0

Om jag inte missminner mig så drogs slutsatsen att det är svårt att göra en seriekoppling så att den blir bra. Parallellkoppling är m a o att föredra. I ovan nämnda tråd så finns det också beskrivet hur man ska koppla för att kunna växla mellan parallell- och seriekoppling.

sveno skrev:
Om du seriekopplar tankarna så blir tankarna laddade en i taget och då blir ju 500-literstankarna laddade före den stora. (Förutsatt att seriekopplingen är utförd så.)

Om tankarna är parallellkopplade däremot så blir alla tankarna laddade lika mycket i cm räknat från överkanten på tankarna. Gränsskiktet mellan hett och kallt vatten i tankarna flyttar sig nedåt med samma hastighet i alla tankarna om de är parallellkopplade.

Serie- och parallellkoppling har diskuterats ingående i en låååång tråd här på forumet:  
[länk]

Om jag inte missminner mig så drogs slutsatsen att det är svårt att göra en seriekoppling så att den blir bra. Parallellkoppling är m a o att föredra. I ovan nämnda tråd så finns det också beskrivet hur man ska koppla för att kunna växla mellan parallell- och seriekoppling.
Tja man kan ju pröva i värsta fall får man väl flytta tankarna,känns lite tungt å behöva tömma ur 2m3 vatten.Men men vad gör man

Under laddning så snurrar ju laddpumpen och då är det rätt höga flöden och då kan det bli lite sned skiktning just då. Å andra sidan så brukar man ju ladda tankarna fulla och då blir ju skiktningen bra igen. Vid urladdning så rör det sig om mindre flöden och då sköter naturen skiktningen. Om du har väldigt långa rör till någon tank så kan du gå upp en dimension på de rören för att få mindre flödesmostånd dit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.