8 843 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Domen från sotaren (provtryckning)
Jag tyckte provtryckningen var riktigt simpel. Han tände eld på en "rökampull" av något slag i öppenspisen och skyndade sig sedan upp på taket och stoppade en skumgummibit i rökkanalen. Sedan började han kolla om det rök in någonstans på de ställen där man kommer åt att se skorstenen.brasse skrev:Det är ju omöjligt att säga, det beror på om han får upp trycket när han provtrycker (om han nu ens provtrycker som man ska göra), det enklaste är väl att ringa och fråga om det är OK att sätta igen ventilationskanalerna och om det är OK med litet läckage mellan kanalerna (om det nu var ett litet läckage).
När röken tog slut tände han en ny osv.
Är det verkligen så en provtryckning går till ?
Ang länkarna tidigare i tråden.
Där fanns en hel del att läsa, men jag hittade inte det jag söker.
På Räddningsverkets sida står i princip bara var när och av vem som kontroller ska göras. Hittar inget om hur kontrollen görs eller vilka krav som ställs.
Vid en riktigt provtryckning av ventilationskanalerna har sotaren med sig en liten svart luftpump (se ut som en minidammsugare) med tillhörande tryckmätare, där han då ansluter "luftpumpen" med en stos mot ventilationskanalern samtidigt som han har en kollega som täpper igen i skorstenstoppen utomhus.
Rökfacklorna som används är enbart för att konstatera om det finns läckage i "mellanväggarna", det är ingen riktig provtryckning.
Rökfacklorna som används är enbart för att konstatera om det finns läckage i "mellanväggarna", det är ingen riktig provtryckning.
Hmm, precis som jag misstänkte. Jag beställde en provtryckning och fick något annat >TN-Funkis skrev:Vid en riktigt provtryckning av ventilationskanalerna har sotaren med sig en liten svart luftpump (se ut som en minidammsugare) med tillhörande tryckmätare, där han då ansluter "luftpumpen" med en stos mot ventilationskanalern samtidigt som han har en kollega som täpper igen i skorstenstoppen utomhus.
Det enkla röktestet hade jag lika gärna kunnat göra själv om jag fått tag i rökfacklor.
Mitt förtroende för sotaren har inte blivit bättre
Det finns två sätt att provtrycka en skorsten:
1. Man eldar upp en brasa i eldstaden så att man får värme som stiger i skorstenen, sen täcker man för toppen på rökkanalen där man även mäter trycket (som skall vara 3 pascal/meter skorsten) sen tänder man rökpatroner eller eldar nåt som ger rök.
2. Man ansluter en röktrycksprovningsmaskin med någon form av fläktregulator, tätar i toppen och mäter trycket (3 Pa/m) samt fyller rökkanalen med rök.
Metod 2 är att föredra då man får ett jämnt tryck i hela kanalen, i fall 1 så blir trycket högst i toppen och lägre längre ned tack vare att värmen stiger uppåt.
Edit: Kom på att det finns ett tredje sätt och det är läckagemätning men det tror jag sällan används på skorstenar, är nog mer till för ventilation.
1. Man eldar upp en brasa i eldstaden så att man får värme som stiger i skorstenen, sen täcker man för toppen på rökkanalen där man även mäter trycket (som skall vara 3 pascal/meter skorsten) sen tänder man rökpatroner eller eldar nåt som ger rök.
2. Man ansluter en röktrycksprovningsmaskin med någon form av fläktregulator, tätar i toppen och mäter trycket (3 Pa/m) samt fyller rökkanalen med rök.
Metod 2 är att föredra då man får ett jämnt tryck i hela kanalen, i fall 1 så blir trycket högst i toppen och lägre längre ned tack vare att värmen stiger uppåt.
Edit: Kom på att det finns ett tredje sätt och det är läckagemätning men det tror jag sällan används på skorstenar, är nog mer till för ventilation.
Vet inte om jag har fel, men jag har uppfattningen att provtryckningarna beror på området/sotarmästaren.
Sen verkar det som om provtryckningarna som görs i flerfamiljshus med öppna spisar bedöms hårdare än en fristående villa. Har själv bevittnat " tryck med luftapparat" i hyreshus medans en villa fick nöja sig med rökampull för samma testutförande från samma firma.
Om man sen jämför detta så är väl oftast brandrisken större i en villa där bärande träbalkar brukar gå genom skorstensstocken, än flerfamiljshus där det oftast är bärande järnbalkar/betong i konstruktionen.
Sen verkar det som om provtryckningarna som görs i flerfamiljshus med öppna spisar bedöms hårdare än en fristående villa. Har själv bevittnat " tryck med luftapparat" i hyreshus medans en villa fick nöja sig med rökampull för samma testutförande från samma firma.
Om man sen jämför detta så är väl oftast brandrisken större i en villa där bärande träbalkar brukar gå genom skorstensstocken, än flerfamiljshus där det oftast är bärande järnbalkar/betong i konstruktionen.
Det kan mycket väl vara så men det finns en svensk standard (eller nåt liknande) som beskriver hur en provtryckning skall göras för att vara just en provtryckning och det känns lite märkligt att inte alla gör på samma sätt?
Det är väl så med villor och flerbostadhus som du skriver men i flerfamiljhus är det en till aspekt, läckage av farliga gaser till andra lägenheter plus att konsekvenserna om det skulle hända något i ett flerbostadshus är större (10 familjer innebrända istället för 1). Det motiverar ju däremot inte att man gör på olika sätt däremot kan det kanske vara motiverat att vara hårdare i bedömningen på just flerbostadshus? I en villa drabbar det ju bara den familj som eldar.
Det är väl så med villor och flerbostadhus som du skriver men i flerfamiljhus är det en till aspekt, läckage av farliga gaser till andra lägenheter plus att konsekvenserna om det skulle hända något i ett flerbostadshus är större (10 familjer innebrända istället för 1). Det motiverar ju däremot inte att man gör på olika sätt däremot kan det kanske vara motiverat att vara hårdare i bedömningen på just flerbostadshus? I en villa drabbar det ju bara den familj som eldar.
Klicka här för att svara