8 716 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Borrtillstånd för bergvärme - varför?
Sida 1 av 2
Hittade ingen tråd om detta i sökmotorn. Men har någon fått kläm på varför man ska ha tillstånd för att borra för bergvärme? Om det är för att på något sätt begränsa antalet hål i berget fattar jag inte heller. På vårt område har nu så gott som samtliga gått över till bergvärme. Och skulle det funnits restriktioner i tillståndsgivandet hade väl ribban fått ligga på "inte mer än ett borrhål per fastighet!" ? ???
Det kan också vara ett smart sätt för storebror att samla in alla borrnyttjare i kommunen, när det sen ska börja beskattas...
För är något lite för bra så ser ju alltid staten till att tjäna mest på det, så sannolikt även i detta fall.
Först ska de bara låta oss borra och känna på hur bra det kunde varit, sen kommer skatten...
(låter jag bitter?)
För är något lite för bra så ser ju alltid staten till att tjäna mest på det, så sannolikt även i detta fall.
Först ska de bara låta oss borra och känna på hur bra det kunde varit, sen kommer skatten...
(låter jag bitter?)
Har du kommunalt eller enskilt vatten?
I områden med enskilda vattentäkter är tillståndsplikten väl motiverad. Man måste säkerställa att inte dricksvattentäkterna påverkas genom dels sprickbildningar och dels förorening av eventuell läckande bärarvätska.
Inom kommunalt veksamhetssområde sker ingen egentlig miljöprövning, vissa kommuner har tillståndsplikt även här, andra inte. Motivet för tillståndsplikt är där att man inte ska borra närmare grannars borrhål än 20 meter, annars riskerar man att "stjäla" grannens värme.
I områden med enskilda vattentäkter är tillståndsplikten väl motiverad. Man måste säkerställa att inte dricksvattentäkterna påverkas genom dels sprickbildningar och dels förorening av eventuell läckande bärarvätska.
Inom kommunalt veksamhetssområde sker ingen egentlig miljöprövning, vissa kommuner har tillståndsplikt även här, andra inte. Motivet för tillståndsplikt är där att man inte ska borra närmare grannars borrhål än 20 meter, annars riskerar man att "stjäla" grannens värme.
Aha! Vi har kommunalt vatten i hela området, med några egna brunnar för trädgårdsbevattning. Men det där med 20 meter undar jag hur de kollar. Borrhålets plats i vårt fall var "5 meter sydväst fastigheten". Och 5 meter sydväst fastigheten var det definitivt inte! (där är början på en ravin). Detta var dock vad borrarna uppgivit i sitt protokoll som bifogades när borrningen var klar... Att borrhålet ska ligga minst 5 meter från fastigheten är väl mer en försäkringsfråga än ett tillståndsförfarande... Haddirajan; Bitter?
Nä, dessvärre inser jag att du mycket väl kan ha en poäng med den saken...
Jag kan hålla med om att tillståndsplikten kan verka lite överambitiös om man har kommunalt vatten.
Men du får väl se det som att det är för din egen skull! Dina grannar kommer inte att få borra för nära ditt borrhål och därmed är din värmetillgång säkrad.
I prövningen av ett tillståndsärende ingår att höra grannarna, på så vis ska de där 20 metrarna kunna hållas. Den som får ett grannyttrande att skriva på bör ju veta var det egna borrhålet finns någonstans
Btw: Det är inte staten som kan ha nytta av tillståndsplikten. Regeringen har föreskrivit att kommunerna får införa tillståndsplikt i de fall de tycker att det är motiverat. Det är alltså inte ett generellt krav på tillstånd.
Men du får väl se det som att det är för din egen skull! Dina grannar kommer inte att få borra för nära ditt borrhål och därmed är din värmetillgång säkrad.
I prövningen av ett tillståndsärende ingår att höra grannarna, på så vis ska de där 20 metrarna kunna hållas. Den som får ett grannyttrande att skriva på bör ju veta var det egna borrhålet finns någonstans
Btw: Det är inte staten som kan ha nytta av tillståndsplikten. Regeringen har föreskrivit att kommunerna får införa tillståndsplikt i de fall de tycker att det är motiverat. Det är alltså inte ett generellt krav på tillstånd.
Jag kan tänka mig flera orsaker:
1. Du kanske har en tunnelbana under tomten som inte funkar bättre av att du drar plastslang mitt i spåret.
2. Du kanske har någon annan servicetunnel (storstäderna ser ut som swissostar) i närheten av borrplatsen
3. Du kanske riskerar att förstöra någon vattentäkt
4. Du får avslag på din ansökan för myndigheten kan se att din granne redan borrat 10meter från den plats där du tänkte borra
5. Det kan finnas andra rör eller ledningar på borrplatsen
6. Du kan störa närliggande brunnar för dricksvatten
Det finns säkerligen fler mer begåvade skäl till att man ska ha ett tillstånd. Är det verkligen ett problem att någon håller koll på var hålen finns? ???
1. Du kanske har en tunnelbana under tomten som inte funkar bättre av att du drar plastslang mitt i spåret.
2. Du kanske har någon annan servicetunnel (storstäderna ser ut som swissostar) i närheten av borrplatsen
3. Du kanske riskerar att förstöra någon vattentäkt
4. Du får avslag på din ansökan för myndigheten kan se att din granne redan borrat 10meter från den plats där du tänkte borra
5. Det kan finnas andra rör eller ledningar på borrplatsen
6. Du kan störa närliggande brunnar för dricksvatten
Det finns säkerligen fler mer begåvade skäl till att man ska ha ett tillstånd. Är det verkligen ett problem att någon håller koll på var hålen finns? ???
Det var mest "Storebror ser dig"-syndromet som var problemet tror jag 
Men jag kan förstå att det finns de som till slut blir irriterade av att myndigheterna "ska lägga sig i allt"...och detta trots att jag själv jobbar på en sådan myndighet
Men jag kan förstå att det finns de som till slut blir irriterade av att myndigheterna "ska lägga sig i allt"...och detta trots att jag själv jobbar på en sådan myndighet
Nä, MathiasS, det är inget problem alls för mig, OOOM det nu var så att någon höll koll på det. Men har man ett tillståndsförfarande som kostar pengar (det är alltså inte bara att anmäla i min kommun), så borde ju de som betala fatta VARFÖR det behövs tillstånd. Och t ex 20-metersregel kan det inte vara frågan om här. Samtliga i området med något undantag har borrat, och mycket få av tomterna är mer än 20 meter breda. Hur man än borrar blir det alltså mindre än 20 meter mellan hålen. Dessutom har några borrat nästan i tomtgränsen, vilket gör att i så fall skulle vissa grannar inte fått tillstånd. OM något höll reda på var det borrades alltså! Men även grannarna till tomtgränsborrarna har fått tillstånd. Men jag har fått lite feed-back på vad anledningarna kan vara nu, och med det är jag nöjd. Det var liksom ingen SÅ stor grej för mig, men det är alltid kul at byta tankar och funderingar i olika husfrågor!
Näe någon stor grej kan det ju inte vara för det finns betydligt värre saker i statsmaktens händer som irriterar mer...... - jag tänkte bara att jag listar några saker som är rimliga skäl till att hålla koll på detta.Sillastryparen skrev:Nä, MathiasS, det är inget problem alls för mig, OOOM det nu var så att någon höll koll på det. Men har man ett tillståndsförfarande som kostar pengar (det är alltså inte bara att anmäla i min kommun), så borde ju de som betala fatta VARFÖR det behövs tillstånd. Och t ex 20-metersregel kan det inte vara frågan om här. Samtliga i området med något undantag har borrat, och mycket få av tomterna är mer än 20 meter breda. Hur man än borrar blir det alltså mindre än 20 meter mellan hålen. Dessutom har några borrat nästan i tomtgränsen, vilket gör att i så fall skulle vissa grannar inte fått tillstånd. OM något höll reda på var det borrades alltså! Men även grannarna till tomtgränsborrarna har fått tillstånd. Men jag har fått lite feed-back på vad anledningarna kan vara nu, och med det är jag nöjd. Det var liksom ingen SÅ stor grej för mig, men det är alltid kul at byta tankar och funderingar i olika husfrågor!
Att ni inte har hålen +20m från varandra är synd - det påverkar verkligen prestanda på anläggningen. Kanske har någon ändå tänkt till och borrat med vinkel? Då kan ju hålets övre del ligga närmare.
Borrarna har ju själva svårt att hålla koll på var det finns hål - de flesta hål är ju dolda och skyltarna som markerar var hålet finns är små.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
MathiasS är inne på rätt spår. Det kan inte bli vilda västern med borrhålen.
I större delen av Värnamo kommun är det inte tillåtet att borra alls, eftersom det visade sig att det fanns en underjordisk sjö å platsen och att det kommunala dricksvattnet passerar igenom "sjön". En god vän till mig var den siste som fick sitt borrhål klart. Gråa män från Länsstyrelsen besökte honom under borrandet och frågade hur långt man hade kommit:
- Bara några meter kvar!
- Ok! Kör klart!
Kompisen bror skulle ha sitt hål dagen efter, men fick inte påbörja borrandet.
På många platser längs kusterna finns det bergrum som man helst vill ha intakta.
Längs västkusten är radonhalten så hög att man inte får borra för annat än bevattning.
I större delen av Värnamo kommun är det inte tillåtet att borra alls, eftersom det visade sig att det fanns en underjordisk sjö å platsen och att det kommunala dricksvattnet passerar igenom "sjön". En god vän till mig var den siste som fick sitt borrhål klart. Gråa män från Länsstyrelsen besökte honom under borrandet och frågade hur långt man hade kommit:
- Bara några meter kvar!
- Ok! Kör klart!
Kompisen bror skulle ha sitt hål dagen efter, men fick inte påbörja borrandet.
På många platser längs kusterna finns det bergrum som man helst vill ha intakta.
Längs västkusten är radonhalten så hög att man inte får borra för annat än bevattning.
MthiasS; Skyltarna som markerar var hålen finns...???? Vilka skyltar då? Har inte sett EN enda skylt i hela kvarteret på de platser där jag vet att det borrats! Är det något man gör i Stockholm? Vi på vischan har inte undfägnats med skylt alls! 
Welll, jag kan bara tala för min egen installation och jag fick iaf en liten skylt på huset som anger var hålet ligger räknat från skylten. Skylten fick jag utan att be om det.Sillastryparen skrev:
Följande kan man läsa i dokumentationen för "Normbrunn -97" vilket är den standard för energibrunnar som alla borrare skall följa, man kan nog kalla det för branschregler:
"Energibrunnens läge på fastigheten skall anges med bricka på husgrund eller annan väl synlig plats. Energibrunnens läge skall anges med noggrannheten ±0,1 m."
Informationen är hämtad från www.geotec.se