Hej

Skulle behöva lite rådgivning vid valet av ventilationssystem. Jag ska bygga nytt hus (1 3/4 plan) i Norrbotten och funderar på hur jag ska ventilera huset. Huset ska värmas med golvvärme med en bergvärmepump.

Min tanke har varit ett frånluftssystem med frånluft från WC/Bad och med tilluft i övriga utrymmen genom ventiler i fönster. Frånluftsfläkten tänkte jag göra reglerbar (steglös) för att kunna variera flödet med årstid och inte ventilera så kraftigt vintertid.

Nu var det någon som sa till mig att detta "luktade" 70-tal och att numer är det standard med till-/frånluft med värmeväxling.

Hur ligger det till med detta? Är det bara TFX som är ett alternativ? Vad är prisskillnaden på dessa två alternativ? I och med bergvärme så får jag en relativt billig uppvärmning och är det då ekonomiskt försvarbart att investera i en FTX?

Mvh
DIO

Variabel kapacitet på ventilationen är bra, annat är Fred Flinta
FTX är ett bra alternativ för att ha koll på innklimatet
och jag tror att det går att räkna hem tillägget i ditt fall
pga DUT för norrbotten
och pga att med förvärmd tilluft så kan man ha, kommer ni med stor sannolikhet att ha, en lägre genomsnittlig innetemperatur än om ni har "hål i fönstren" ty vid dir intag av säg -25 C så uppstår det lätt kallraskänsla och för att motverkla det så drar man på lite mera värme i rummet.
Varje grads sänkning av innetemp brukar man säga sänker det årliga uppvärmningbehovet med 5% kanske tom mera i ert fall.
Sen måste besparingen i kr dock divideras med någon värmefaktor, men eftersom det värsta raset känns när det är kallast och vp då troligen går med sämst värmefaktor (kanske tom med elpatronspetsning) så skall man iaf inte använda brochyrens cop-värde.

men jag skulle säga tveklöst FTX i någon form
och det går att räkna på
men sen finns det en vinst till och det är att det är rel sett billigare att få bra styrning och kvalite på tilluften om man har ett intag(filter) än många enkla intag/filter vid varje fönster

och
tempen i golvet kan hållas nere ngt om tilluften förvärms (och rör om i lufthavet, ej att förakta)
har i bland betydelse vid tex parkettgolv (spricker, torkar)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.