Hej, undrar om någon har varit ute och köpt kamin för en rimlig pris. Har tittad mycket på Nibe men tycker det är så himla dyrt. Är det någon som har erfarenhet av företaget "kaminkungen"? Verkar bra prisförhållande men lite okänd. Hur funkar det när man köper av dom? ::)

Utan att ha sett dessa i verkligheten så:
De billigaste modellerna känns lite för billiga för att ha någon kvalitet i sig. Däremot de lite dyrare modellerna ser ju rejälare ut.
Enligt uppgift på hemsidan är de typade och miljögodkända så helt fel kan de inte vara.

Om du inte har skorsten så kolla upp om du behöver en som klarar 350 grader eller 450 grader till den kaminen du skall skaffa. (Det behöver du iof sig göra även på en befintlig skorsten).

Nibes skorstenar håller högre kvalitet och är lättare att montera än Landyskorstenarna som Kaminkungen säljer, däremot är Nibes återigen dyrare än alternativet.

Är det någon som vet om man kan ansluta två kaminer till samma skorsten, en på bottenvåningen och en på övervåningen.
Eller krävs det en skorsten för varje kamin?

m westling skrev:
Är det någon som vet om man kan ansluta två kaminer till samma skorsten, en på bottenvåningen och en på övervåningen.
Eller krävs det en skorsten för varje kamin?
På samma skorsten går utmärkt förutsatt det finns flera pipor i skorstenen. Talar vi om samma pipa så kan man ansluta men det är absolut inte lämpligt med tanke på risken för att det man eldar på bottenvåning kan gå in i kaminen på 1 tr. Dessutom är det i princip omöjligt att få en sådan installation godkänd.

Gäller det ny skorsten så har Isokaern typat sin blockskorsten så att man får ansluta 2 eldstäder på samma pipa, däremot måste man för att undvika inrykning på det andra stället ha i princip helt tättslutande spjäll. Ska man bygga nytt finns det i mitt tycke ingen anledning att ha två eldstäder på samma pipa då man hellre då kan köpa en Isokaern med 2 st pipor som inte bygger så mycket mer utrymmesmässigt.

OK, låter rimligt med en pipa per elstad. Jag tänker installera en braskamin på bottenvåningen. Eftersom skorstenen kommer att gå genom övervåningen skulle det vara en smart sak att installera en kamin även där.

Enklast är om skorstenen kan "böjas" (gammalt hus men ny skorsten), vilket gör att jag främst tänkte på plåtskorstenar.

Antar att jag kan låta två plåtskortstenar gå upp genom taket strax intill varandra, och ev kapsla in dem i en och samma plåthuv.

Eller är det någon som känner till om det finns tvåpipiga plåtskortstenar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.