Ja självdrag känns bra med möjlighet till mekanisk frånluft för oss som inte har vädringsfönster överallt.

Det är väl inte många bostäder som byggs med mekanisk från- och tilluft idag?? Däremot kontor, skolor, lokaler mm så är det nästan standard

Mycket intressant läsning! Mitt gamla hus har blivit 70-talsskadat ( självdraget bortrationaliserades) men som tur är så finns det reglerbara fläktar som jag nu tänker strypa under vintertid ;D.
gaia

Jag gillar detta:
"
Genom den kraftiga reduceringen av luftomsättningarna vintertid med årstidsanpassad ventilation erhålles stora energibesparingar. För skolor, kontor och kontorslokaler rör det sig om 50-60 % bespsringar på uppvärmningssidan och ungefär lika mycket på elsidan då fläktarna varvas ner stora delar av året. Härigenom har Boverkets krav på energibesparing på ventilationssidan uppfyllts. Att dessutom installera värmeväxling är oftast inte ekonomiskt försvarbart. En stor del av den värmeenergibesparing som kan erhållas vintertid från det nervarvade frånluftflödet äts med växlare upp av den elenergiökning som de ökade tryckförlusterna över värmeväxlaren medför. Dessutom är värmeväxlaren ytterligare en komponent i ventilationssytemet som behöver noggrann service och underhåll för att fungera bra och inte bli en föroreningskälla för tilluften.
"

Vi satsar på F-vent. med en smart styrning!

Alla hus (nästan) idag byggs med någon form av mekanisk ventilation (FTX eller F-vent t.ex frånluftsvärmepump).
Vet ingenstans som "rent självdrag" fungerar, dock med en hjälp fläkt så brukar det funka.

Sett massor av anläggningar med förstärkt självdrag (kallas hybridventilation ibland) och dom verkar inte fungera så bra.
Skall dock sägas om dessa anlägningar att beställarna ofta inte följt helt vad konsulterna föreskrivit.

Att köra lägre flöde vintertid går även att lösa med konvetionell FTX eller F-vent.

T
Själv har jag under många år kört med nedtagna datafläktar, både i lägenhet och villa med självdrag, (axiala 120cm kopplade till dimmer) som jag monterat i eller på skorstenstoppen till kanal, vilket har fungerat till 100%.

En trevlig sidoeffekt har varit att på "fullt ös" har jag fått det svalt sommartid när det annars blivit över 30*i rummet, badrummet blev torrt på 10 min blankt-trots rena ångbad ibland med rinnande kakelväggar och inga problem med storkok i kök, trots "lutzendimma" före jul när allt julkäk fixas till.

Anledningen till att det funkat så bra är att jag kört med fläktar som haft en max-kapacitet på runt 120 m3/tim per rum, minus tryckfall i kanal och dimmerns inställning, alltså kan jag köra från "snik" till ren "storm" om så behövs, så uppsatsen om variabel luftström stämmer.
Dessutom hörs knappast denna typ av fläkt om den också regleras ner en bit i hastighet.

Min enda omkostnad var en dimmer på Clas O, för runt 350:-. Det man skulle kunna addera till är att låta fläktarna styras av larmet och timer = hemma-normal körning+nattinställning, borta (pålarmat)= endast fläkt i badrum med halv luftomsättning. Som extra sätter man en magnetventil på inkommande vatten till larmcentral=borta > vattnet avstängt-inget tryck, vilket ger fin rabatt på hemförsäkringen, tror magnetventilen (a runt 1000 kr) betalar av sig på 1 år i sänkt premie.

Det som irriterar mig är alla påståenden på olika mässor om hur "fantastiskt" FTX och alla andra ventgrejor är, kostar bara xx.000 kr och man spar x kr. Skulle förmodligen bli lynchad om jag delade ut kopior på bygg&Teknik-artikeln på någon mässa, så jag reflekterar över att de flesta av alla åf där faktiskt läser denna skrift, och likt förbannat kör på i samma spår.

TN-Funkis skrev:
Snubblade på en artikel från Bygg&Teknik, nr 5 1995, som kanske kan vara av intresse för er som ska investera i diverse ventilation/ftx etc etc, -läs och begrunda:
[länk]
Artikeln var även uppe här:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1115877030;start=14#14
Värt att fundera på kan ju vara om man direkt kan översätta resultat som talar för F-vent i kontorsmiljöer till hemmiljöer. I en skolmiljö med 30 personer i ett klassrum behövs knappast värmeåtervinning för att hålla temperaturen vintertid, men i de flesta hem så tillför man väl värme åtminstone oktober - april?

MG68!
Det var ju pricken över i:et jämfört med dina tidigare teorier ;)

Kör du med någon typ av frekvensomvandlare/riktare som styrning av varvtal? Vad har det kostat extra för sig att installera "smart styrning" av frånluftsventilationen??

Har du även automatiskt reglerande tilluftsdon (temp.styrda)?

Fuktstyrda frånluftsdon, som nämns, verkar ju inte heller så pjåkigt... Det har du inte eller??

ulan skrev:
MG68!
Det var ju pricken över i:et jämfört med dina tidigare teorier  ;)

Kör du med någon typ av frekvensomvandlare/riktare som styrning av varvtal? Vad har det kostat extra för sig att installera "smart styrning" av frånluftsventilationen??

Har du även automatiskt reglerande tilluftsdon (temp.styrda)?

Fuktstyrda frånluftsdon, som nämns, verkar ju inte heller så pjåkigt... Det har du inte eller??
Vi kommer att ha en SystemAir TFER200 frånluftsfläkt på taket + ETFV-MINI regulator för styrningen.
Till regulator kan man direkt koppla temp. givare (jag tror PT100) eller 0-10V signal.
Jag gillar att pilla med elektronik så jag har planer på att använda 0-10V ingång och göra styrningen lite "finurligare". Tanken är att styra fläkten från en Basic Stamp enchipsdator med hjälp av ett par seriella A/D & D/A omvandlare. Jag vill ta hänsyn till inte bara ute temp. utan även RH (fukt) i kanal samt inne. temp. i kanal. Då kan man tex få automatisk höjning av fläkt vid dusch/bad (el. många i huset), automatisk sommar vent. (kyla ner huset då ute temp. minskar och >25 grader inne) mm.
Jag har inte kommit så långt med detta projekt ännu mer än att konstatera att det är fullt görbart.
Har idag en Basic Stamp på vinden som endast mäter ute temp. Har kopplat ihop den med en Linux dator i källaren (via en gammal telekabel) och det funkar utmärkt.

TN-Funkis skrev:
Anledningen till att det funkat så bra är att jag kört med fläktar som haft en max-kapacitet på runt 120 m3/tim

Som extra sätter man en magnetventil på inkommande vatten till larmcentral=borta > vattnet avstängt-inget tryck, vilket ger fin rabatt på hemförsäkringen, tror magnetventilen (a runt 1000 kr) betalar av sig på 1 år i sänkt premie.
Man kanske skulle flytta rökgasfläkten till ventilationskanalen nu då den inte behövs.. ::) 800m3/tim o styrs med dimmer från CO.. åtminstone nu på sommaren för på vinter funkar ju självdraget bra utan fläkt..

Vad har du för premie om du ska sänka den med 1000:-/år.. :o
Vi betalar 2390:-/år i villa premie kan väl inte gå sänka den med 1000:-/år med magnetventil.. ???

T
Bor i Sth med högsta premie p.g.a området, huset är från 30-talet så jag ligger på runt 6.600:-, bl.a för att VVS fortfarande till stora delar är i originalskick. En del bolag ger premierabatt på godkänt larm och s.k "vattenstoppare". Gissa jag skulle vara glad om jag hade din premie.

Rökgasfläkt på 800m3 blir nog rena dammsugaren i endast 1 kanal, kanske bättre att sätta en plåtbox på skorstenen så att din fläkt tar samtliga pipor utom eldstaden/panna/köket kanske? 800m3/tim borde motsvara en totalyta på 320m2 på takhöjd 2.50m med 0,5 i ventilation per timme, så du borde ha tillräkligt även med kanaldämpningen. (yta m2 ggr höjd = m3/tim delat med 0,5 som genomsnitt utom badrum/kök som bör ha c:a 3-5 enl olika rekommendationer)

Håller helt med MG68, varför hålla på och strula med div FTX, det kommer inte att betala sig ur energisynpunkt, på ens 20 år !, snarar är det till fördel ur komfortsynpunkt i modernare hus, där man gått ifrån den äldre självdrags-ventilationen, med dess för/nackdelar. I en del eko-byar gräver man ned 50 m rör på runt 1 m djup och får kall luft sommartid/förvärmd vintertid (s.k skafferivent), vilket jag också skulle göra om det inte var så att vår kåk står på urberg.

P.S Clas O har rea på hygrostater för c:a 98:- (kostat 198:-) som kan programmeras (väggkontakt-modeller 16A) ifall någon vill meka/uppfinna lite)

- http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=q112q192q529&ic=N&sw=13921

Tänkte bara tipsa "MG68" (och andra):
Du tänkte styra fläkten med Systemairs "ETFV-MINI regulator" (som liksom en "dimmer" är en tyrister reglering), kan ge upphov till lite oljud i själva takfläkten.
Så tänk på var du placerar fläkten (inte för när sovrum mest då).
Finns inget mer irriterande en en fläkts malande när man skall till att somna :(

Lycka till med bygget :)

T
Det verkar som fler har samma inställning enl en rapport från Steem i år, se sid 19. OBS, filen är på 147 sidor (puh), andra intressanta sidor är 29/59/81/92 och 105, men naturligtvis finns det mer, om man orkar beta av hela sammandraget. Länk nedan:

http://www.stem.se/WEB%5CSTEMFe01.nsf/V_Media00/6767E3BE1507841DC1256FBF004455A9/$file/tingreferat.pdf

FrittDrag skrev:
Tänkte bara tipsa "MG68" (och andra):
Du tänkte styra fläkten med Systemairs "ETFV-MINI regulator" (som liksom en "dimmer" är en tyrister reglering), kan ge upphov till lite oljud i själva takfläkten.
Så tänk på var du placerar fläkten (inte för när sovrum mest då).
Finns inget mer irriterande en en fläkts malande när man skall till att somna :(

Lycka till med bygget :)
OK, tack, är det pga av resonans vid olika varvtal eller något annat?

Angående tilluftsdon:
Vi kommer att bygga ett LB-Hus och där är specat "tilluftsdon typ Reton R TL80R"
Vet ej om dessa finns som temp. styrda eller ej.
Min tanke var dock att det inte skulle vara nödvändigt med detta. Om man kan hålla min. flöde på vintern (kall ute. temp.) borde detta inte ge upphov till något större drag runt ventilerna.

Ang. kostnad:
Standard från LB-Hus hade man specat en vanlig 5-stegs trafo. som styrning till fläkten vilket jag tyckte skulle bli lite "trubbigt". Jag tror man la' på ca en tusenlapp för att byta ut mot en ETFV-MINI.
Att få ihop en "smart" styrning är inte alldeles gratis, jag räknar med ca 3000kr för alla komponeneter.
Det är främst kanalgivare som är dyra, jag har hittat temp. & fukt. för ca 2000kr. Någon som har tips på var jag kan hitta billigare?

Oljud från fläkt
Ljudet beror på att "styrningen" (ETFV-MINI eller en "dimmer") kapar i sönder sinuskirvan för att på det sättet sänka spänningen. Detta kan ge upphov till en "ton" och övertoner där av. Med lite otur kan då ton+motor hamna i resonans.
Blev väll en lite rörig förklaring, men en av anledningarna till att jag föredrar att använda 5-stegs trafo är just att den ger en "ren" sinuskurva ut och därmed minst risk för ljud.

Friskluftsdon
Håller med dig att har du styrning på fläkten har du ingen större nytta av ett temperaturreglerade friskluftsintag.

Temp/Fukt-givare
Tempereraturgivare kan du hitta rätt billiga. Men fuktgivare kostar en slant (ofta 2000:-som du skrev) om man vill ha en modell som är något så när långtidsstabil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.