643 läst ·
8 svar
643 läst
8 svar
Miljörot...
Läste att man kan få återbäring på 15000:- om man installerar biobränsleeldat värmesystem.
Någon som vet vad som gäller? Bara vissa märken eller gäller det alla pannor?
Någon som vet vad som gäller? Bara vissa märken eller gäller det alla pannor?
http://www.konsument.goteborg.se/prod/konsumentgbg/dalis2.nsf/vyFilArkiv/ET9_04.pdf/$file/ET9_04.pdf
Ska du ha en ved panna måste acktanken vara 18 gånger så stor som eldstadsvolymen..
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...REETEXT}=&BET=2003:1204&RUB=&ORG=
Ska du ha en ved panna måste acktanken vara 18 gånger så stor som eldstadsvolymen..
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...REETEXT}=&BET=2003:1204&RUB=&ORG=
Tack för svaret. Men det är lite konstigt det där med 18 ggr eldstadsvolymen.
Vi kommer att beställa mollepannan som har en eldstadsvolym på 120 liter. Skulle då krävas 2160 liters acktank.
För mig räcker det med 1500 liter vilket är 12,5 ggr eldstadsvolymen.
Men vi kommer att täcka hela husets värmebehov med pannan vilket borde räcka för att man ska bli beviljad avdraget...
Vi kommer att beställa mollepannan som har en eldstadsvolym på 120 liter. Skulle då krävas 2160 liters acktank.
För mig räcker det med 1500 liter vilket är 12,5 ggr eldstadsvolymen.
Men vi kommer att täcka hela husets värmebehov med pannan vilket borde räcka för att man ska bli beviljad avdraget...
Om du har 2160 l Slipper du ju elda så ofta. Men jag håller med,18gånger eldstadsvolymen är lite i överkant 16-17 skulle vara lagom.O andra sidan får du ju dom där extra kronorna som du behöver lägga till gratis om du får bidrag!
Skulle inte tro att det hjälper att du täcker hela värme behovet med pannan..lassemajja skrev:
Du får ju även ett bekvämare system med stor acktanksvolym.. Nog för att jag tycker detta med 18 ggr ä väl tilltaget..
Min lilla panna skulle ha 500-750 liter rek ack volym men om jag skulle köra med 18 ggr störe acktank så skulle det bli 990 liter.. Med 1000 liters acktank så skulle man måsta lägga på pannan 3 ggr innan man fyllt acktanken..
Min innova har 135L vedmagasin. Jag värmer 2000L från 45-50grader till 90+ på ett ilägg. Det går ju åt ganska mycket energi att få upp pannan i arbetstemp.När du sedan lägger i ett till ilägg så laddar det tankarna bara, En jäkla skilnad mot det första. Satsa på mycket ack.Du kommer inte ångra dig tror jag...
Det går ca 20 kW till att bara värma pannan..Andreas_Hansson skrev:Min innova har 135L vedmagasin. Jag värmer 2000L från 45-50grader till 90+ på ett ilägg. Det går ju åt ganska mycket energi att få upp pannan i arbetstemp.När du sedan lägger i ett till ilägg så laddar det tankarna bara, En jäkla skilnad mot det första. Satsa på mycket ack.Du kommer inte ångra dig tror jag...
Är det på ett ilägg med varm el kall panna som du värmer tankarna Andreas?? Du skulle ju haft 2430 liters ack om man ska se till svanen 18 ggr = 20% mer ack..
Håller med dej om att inte snålla med ackvolymen..
Det gör ju inget om de skulle gå 2-3dagar mellan eldningarna eller hur..
Klicka här för att svara