Har en källartrappa utanför fasaden där fallet var fel och avloppet var en spygatt med slang/plaströrskoppling ovan golv in igenom en tvättho och till en golvbrunn i tvättstugan.
Dörrkarmen har ruttnat upp och vi har haft läckage in vid varje större regn. Tur i oturen så rinner vattnet i en båge till den brunn som avloppet siktat på men det drar ju in mycket skit.
Nu har jag bilat upp källartrappans sista avsats och spygatten men nu funderar jag på att inte bara fixa fallet utan kanske fixa avloppet en gång för alla.
Har någon en synpunkt på om jag bör bila upp golvet och dra röret i golvet med anslutning till golvbrunnen eller skall jag istället anlägga en ny golvbrunn i entren och koppla spygatten dit? Jag får i vilket fall bila.... :P

villmenkanej skrev:
Har en källartrappa utanför fasaden där fallet var fel och avloppet var en spygatt med slang/plaströrskoppling ovan golv in igenom en tvättho och till en golvbrunn i tvättstugan.
Dörrkarmen har ruttnat upp och vi har haft läckage in vid varje större regn. Tur i oturen så rinner vattnet i en båge till den brunn som avloppet siktat på men det drar ju in mycket skit.
Nu har jag bilat upp källartrappans sista avsats och spygatten men nu funderar jag på att inte bara fixa fallet utan kanske fixa avloppet en gång för alla.
Har någon en synpunkt på om jag bör bila upp golvet och dra röret i golvet med anslutning till golvbrunnen eller skall jag istället anlägga en ny golvbrunn i entren och koppla spygatten dit? Jag får i vilket fall bila....   :P
Det är alltid svårt med goda råd om man inte har sett det.
Du förstår själv också att om du inte gör det riktigt nu så har du problemet kvar.
Så här spontat tycker jag att det skulle vara vetigt ta fram stammen inne i tvättstugan och koppla på ett rör som går direkt ut till den golvbrunnen.
Tycker också att det skulle vara vetigt med tak över källar trappan och väggar på sidorna. Har sett många snygga lösningar på äldre villa områden.
Lyckas man minska vattnet och skräpet så fungerar det andra med.

Tack. Jag försöker nu få tag i nägon VVS kunnig som kan hjälpa mig. Grovgörat kan jag själv men jag har aldrig kopplat avlopp förut så det vill jag ha hjälp med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.