Vi beställde ekoskafferi till vårt hus, dvs ventilation via långt jordrör till vårt skafferi. Nu blev det inte så av olika skäl, och nu har vi bara en vanlig Fresh-90 i väggen som enda ventilation i skafferiet. Det funkar minst sagt dåligt som det är nu. För varmt, och för dålig cirkulation. Skafferiet saknar åtminstone golvvärmeslinga.

Lösningen från husfirman ska bli en extra frånluftsventil i taket, kopplat till ordinarie ventilationen. Det löser ju cirkulationen, men temp-problemet kvarstår. En idé skulle vara att koppla ett rör till tillluftsventilen, som sedan går under mark 5-10 m, med en markventil som inlopp. Kruxet är anslutningarna. Det finns ju inga standard anslutningar avloppsrör-Fresh 90, utan jag tänkte i så fall ansluta ett vanligt 110 mm markavloppsrör, täta med silikon/fogskum/latex eller liknande. Markventilen är nästa problem. På Rinkaby rör kan jag inte hitta något passande, det skulle ju behöva sticka upp något dm över marken för att funka, och ha en hyggligt snygg ventil på toppen. Nästa krux är att få anslutningen till fresh-90-ventilen snygg. En böj på ett markavloppsrör är ju inte så vackert att titta på. Helst skulle det vara en låda i plåt eller något annat robust - finns det att köpa färdigt eller är man hänvisad till plåtfirman.

Det jag _inte_ vill ha är AC-anläggning eller liknande för att klara tempen, som bör ligga något under rumstemp.

T
Har läst att rekommendationen för denna konstruktion är c:a 50m långt rör som skall ligga på minst 1m djup.
Är novis på denna teknik men jag skulle inte använda plaströr-då den har usel värmeledning. Antigen rostfritt (som är dyrt-alt aluminium eller cementrör) för att kyla sommar och värma vintertid (plåt rostar efter ett tag)
Spiro är för tunn, klarar inte jordtrycket och rostar.

Sen ska väl ett ekoskafferi vara så att friskluft brukar gå in mitt på i väggen utifrån och lufthål i dörren ska vara högst upp innan luften går ut i köket. Att då koppla skafferiet till befintlig utventilation kan få luften i huset att gå in i skafferiet och då är väl risken att du värmer upp det än mer.

Ventilen ovan jord kan du köpa på Coop, ser ut som ett T kostar runt 250:- för 100 eller 125mm om jag minns rätt, kolla sen på Clas Olsson:s hemsida-där finns plastkrök 90* och 1 m plaströr som du borde kunna skarva mellan jordröret och ventilen i husväggen, som du sen döljer med en snickrad låda av någon sort.

http://www.crenna.se/annette3/pdf/th/ctv.pdf

- http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q535q538q526&ic=N&sw=15536

Fantastiskt snabbt svar!

Jag tror inte det blir ett problem med att varm luft läcker till skafferiet. Dörren är tät, för tät som det är nu. Precis utanför, bara en dm från dörren sitter redan ett befintligt frånluftsdon, så det borde inte bli några stora flöden in i skafferiet.

Några 50 m får vi inte plats med, snarare 20 i bästa fall. Som konstruktionen är tänkt från början skulle (plast)röret gå under plattan, ca 15 m. I de hus jag tittat på har det räckt bra för att få ner tempen något, tillräckligt för att få källarsvalt.

Tack för bra tips!

T
aiskylos skrev:
Fantastiskt snabbt svar!

Jag tror inte det blir ett problem med att varm luft läcker till skafferiet. Dörren är tät, för tät som det är nu. Precis utanför, bara en dm från dörren sitter redan ett befintligt frånluftsdon, så det borde inte bli några stora flöden in i skafferiet.

Några 50 m får vi inte plats med, snarare 20 i bästa fall. Som konstruktionen är tänkt från början skulle (plast)röret gå under plattan, ca 15 m. I de hus jag tittat på har det räckt bra för att få ner tempen något, tillräckligt för att få källarsvalt.

Tack för bra tips!
En liten fundering på ditt "eko-projekt":

Har du funderat på att lägga röret under marken i slinga som bokstaven U, då behöver du ju bara gräva c:a 20-25m och dra 2 paralella rör med c:a 60-80cm jord mellan och ha både tillluft in i hus samt luft till röret intill din fasad-då slipper du ju att ha "hatten " ute på tomten.

• Gilla
YOKER
  • Laddar…
Onekligen smart! Jag har ett utrymme mellan hus och garage där ventilen mynnar, och där skulle det just få plats med ett sådant U. Vi skall ändå gräva ur inför plattläggning, så det är ett mindre problem.

T
aiskylos skrev:
Onekligen smart! Jag har ett utrymme mellan hus och garage där ventilen mynnar, och där skulle det just få plats med ett sådant U. Vi skall ändå gräva ur inför plattläggning, så det är ett mindre problem.
En artikel i GP avslöjar att röret var för kort för eko-skafferiet som dock inte säger hur långt det var, så jag tror fortfarande att cement/metallrör bör användas för detta ändamål-bifogar länk, och lycka till.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=199642

Ekohus av den kalibern rör det sig inte om för vår del, snarare praktiska skäl där vi behöver en stor sval. Att det sen är mer miljövänligt än ytterligare en kyl/sval skulle vara en ren bonus.

Jag letar vidare - skall till en metallskrot vid tillfälle, sist fanns det alu-rör med ca 150 mm diameter i ca enmeterslängder. Man brukar kunna köpa per skrotvärde, så det är ju fördelaktigare än spirorör och annat som snarare kostar som platina.

Grunnar just nu på om det behövs en fläkt eller om man skall lita på husets undertryck.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.