Jag behöver anlägga en mindre pumpgrop utan för mitt garage för att kunna pumpa bort regnvatten som rinner ner mot garaget. Tanken är att placera en dränkbar pump med flotör i denna grop.

Jag kan inget om detta men tänker mig att man gräver ner ett plaströr ca 40cm i diameter, någon meter långt i vilken pumpen placeras. Lämpligen finns en uttag där jag kan förlägga slang som jag pumpar bort vattnet i.

För några år sedan antar jag att man grävt ner ett par cementrör som är pluggade i botten, men nu borde det finnas lämpligare doningar tycker jag. Kan någon exemplifiera lämpligt material för detta, själva pumpen har jag koll på. Framledes vill jag nog också ansluta dagvatten till denna. Det går förövrigt inte att gräva ner några kubikmeterstora pjäser, gropen skall placeras mellan två garagedörrar (dubbelgarage).

???

Jag hade själv problem med mindre översvämmningar i källaren i samband med kraftigt regn tidigare. Dessa problem är nu borta då jag ställt 2 st. dränkbara pumpar i botten på min samlingsbrunn.Nivåbrytarna som sitter på pumpen är bortkopplade och ersatta av en nivåkontakt från ELFA (art. nr. k2639).De nya nivåbrytarna sitter tejpade på ett 50mm galvat burtonrör som står i botten på brunnen.Vattnet pumpas sedan i 32 mm PEM-slang upp i brunnen ut i ett trädgårdsland.Slangen ligger ca 20 cm ner i gräsmattan och med fall så att vattnet i slangen rinner tillbaks ner i brunnen.Mitt samlingsrör är i plast och 40 cm i diameter.Har du möjlighet så gräv ner en överkörningsbar "ränna" i garagenedfarten och anslut den till din samlingsbrunn där du sedan pumpar upp vattnet.Jag kommer tyvärr inte ihåg vad rännan heter men den säljs i 1m-längder och är ca 10*20 cm i tvärsnitt med ett överkörningsbart galler.Lycka till !!

Vad har du använt som samlingsrör? Tätat i botten eller öppet?

Tack för tipsen.

Igår kom det ca 10 mm på en timme i Stockholmsorådet. Det blir 10 liter per m[sup]2[/sup]. Om du har en gata som matar på vatten (vilket vi hade i vårt förra hus) så blir det MYCKET stora flöden. Vi fick nog ett par 100 liter minuten.
Ta till ordentligt då det gäller pumpens storlek.

BAS skrev:
Igår kom det ca 10 mm på en timme i Stockholmsorådet. Det blir 10 liter per m[sup]2[/sup]. Om du har en gata som matar på vatten (vilket vi hade i vårt förra hus) så blir det MYCKET stora flöden. Vi fick nog ett par 100 liter minuten.
Ta till ordentligt då det gäller pumpens storlek.
Sedan i onsdags mätte vi lokalt 90 mm här.... men merparten kom igår eftermiddag gissar jag.

I detta fall är det en uppfart (på egen tomt) på cirka 60kvm som samlar vatten samt visst tillflöde från stuprör då inte gräsmattor kan evakuera vattnet vid skyfall.

Jag tänkte mig något i stil med detta:

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=128575865&pf_id=SE-731022

Kanske finns det andra lämpligare pumpar om man vill mixtra lite med andra brytare för start och stopp.

Finns det pumpar i rimlig prisklass (<1500SEK) som tål frysning?

är det den här rännan du menar
http://www.plastmo.se/Produkter/Markrännor/Sortiment/Systemuppbyggnad.asp

Greenfighter, tack för länken till markrännan.

Mathias, angående din länk till pumpen så är det liknande pumpar jag använder men pumpens nivåbrytare är bortkopplad då min brunn endast är 400 mm i diameter och vippbrytarna skulle kunna riskera att fastna i något av "ändlägena".Botten på min samlingsbrunn är tät och ligger ca 2,5 m under mark,dvs ingen frysrisk.
Det finns 3 st. innlopp och ett utlopp med vattenlås.
Brunnen är en standardprodukt och kostar ca 1500:-
Mina 2 pumpar klarar att trycka ca 25 m3/h - tryckförluster och rörförluster.
Då jag i dagsläget inte har några drifttidsräknare på pumparna vet jag inte hur sällan de går men de motioneras manuellt med en tryckknapp varannan månad.(Drifttidsräknare ska monteras under hösten)
Kolla även hur nivåvakten beter sig vid ett ev. strömavbrott då min förra nivåvakt körde pumpen i ca 6 timmar efter ett strömavbrott.

Jag skulle välja ett rör "med botten" för att kunna rensa brunnen utan att få med en massa skit/sten från botten.

Tänk även på att lägga brunnen "frostfritt" så den inte kommer upp.

Ang pumpar så är det vettigt att använda dubbla ifall den ena ballar ur. Jag skulle nog överväga pumpar av högre kvalité än Jula & Rusta mfl. på en permanent lösning...
Man kanske kan tänka sig en dyr kvalitetspump och en billig extrapump bredvid?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.