Jag har köpt ett nybyggt hus som är oinrett. Huset är ca: 105 kvm i bottenplan och har en källare som är lika stor. Dessutom finns det en vind på ca: 50-60 kvm. Bottenplan och källare täcker alla utrymmesbehov för tillfället så jag funderar på vad jag skall göra med vinden. Lönar det sig att sätta upp en vägg/dörr och spärra av vinden? Väggen skulle då hamna direkt efter trappan på övervåningen. Då skulle man kunna temperatursänka vinden...? Eller är det bara dumt, ur ekonomisk eller annan synpunkt, det känns iaf bättre att "stänga av" vinden eftersom den är oinredd och lämnar man öppet så skulle det kännas som hela huset är en byggarbetsplats.

Huset är försedd med en bergvärmepump (golvvärme bottenplan, radiatorer på vind) så uppvärmningen är relativt billig. Men värme stiger ju så det lär vara varmare på övervåningen hur jag än gör om jag inte stänger av den.

Ingen? :'(

bor du inte på vinden så skulle i allfall jag sänka temperaturen där uppe.. 13 grader är väll lagom där uppe..? Tror inte du skulle få några skador iallfall..

om du nu får det så får du ju pengar över o fixa det med ;) ;) ;) ;D

håller med föreg talare, bygg vägg och sänk tempen, kanske tom ännu mera om det finns en diffspärr mellan våningsplanen
eg skulle du kunna stänga av radiatorerna helt och hållet
men
då finns det riskt att det fryser i rören någonstans på vintern
då kan det bli så kallt att fukten från nedre våningen ev kondenserar någonstans där uppe
och
du bör ha kvar någon form av ventilation för lukt- och fuktreduktion
och beroende på hur effektiv den är ju kallare kan du ha på vinden

En liten varning bara. I mitt hus hade nån smart föregående ägare gjort just som du tänkt. Problemet var bara att det inte fanns nån diffspärr mellan våningsplanen och nada ventilation. Detta gav mig det oerhört roliga arbetet med att suga ur all gammal sågspån o bröte samt byta delav av mellanbjälklaget. Man riktigt såg på bjä'lkarna vart fukten hade kondenserat.

Tack, nu fick jag något att fundera över :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.