Som nyinflyttade till en större gård utanför Tomelilla behöver vi lite råd ang vattenrening. Efter vattenprov som visade att någonting måste göras mot kalkhalten är vi nu på jakt efter bra filteranläggning. Är det någon som har en bra anläggning eller företag att rekommendera? Vi måste sätta filtret vid hydrofonen eftersom på gården finns 4 st varmvattenberedare.
Alla förslag mottages tacksamt!

Vet inte vilka alternativ det finns för kalk, men en vanlig variant är saltavhärdare. Används salt så behövs normalt att det dras en separat ledning för ej avhärdat vatten till köket då avhärdat vatten inte smakar gott. Speciellt inte till kaffevatten. Men som sagt var så kan jag inte så mycket om detta, men det är värt att kontrollera vad som gäller för det system ni väljer.

Tompa

T
Ulla-Maija skrev:
Som nyinflyttade till en större gård utanför Tomelilla behöver vi lite råd ang vattenrening. Efter vattenprov som visade att någonting måste göras mot kalkhalten är vi nu på jakt efter bra filteranläggning. Är det någon som har en bra anläggning eller företag att rekommendera? Vi måste sätta filtret vid hydrofonen eftersom på gården finns 4 st varmvattenberedare.
Alla förslag mottages tacksamt!
Kolla in http://www.trebema.se.
Klicka på produkter/kalklösare, kanske något för er?

TN-Funkis skrev:
Kolla in [länk].
Klicka på produkter/kalklösare, kanske något för er?

Har sett sådana produkter i butiker men bara gått förbi med tanken att det är för enkelt för att funka. Skeptisk som jag är mot nymodigheter så tror jag inte riktigt på detta. Låter lite som magneten som för något år sedan marknadsfördes med att den skulle reducera bilens bränsleförbrukning om den monterades på bränsleslangen. Men jag vet inget om denna produkt och det vore ju kanon om den verkligen funkar. Är det någon som har använt den under en längre period och kan rapportera resultatet.

Tompa

Jag använder prylar från:
http://www.callidus.net/
Har kalkfilter då mitt vatten är för surt, säkert inte aktuellt i ditt fall. Callidus har dock det mesta...

Vi har en såndär saltavhärdare och det stämmer som någon skrev att smaken på vattnet inte blir riktigt bra. Det smakar inte illa på något sätt utan snarare - inte alls..
Rörmokaren jämförde det med att suga på ett plattjärn ::) men jag har inte provat plattjärnet så jag vet inte om det stämmer :P

Ett annat fenomen är att avhärdningen endast kan avhärda en viss mängd vatten mellan verje "regenerering". Det innebär i praktiken att vattnet inte alls blir avhärdat om man använt mycket vatten sedan förra regenereringen. Kan säga att det inte är kul att tvätta sin röda nyploerade bil med kalkhaltigt vatten >:( Kalkfläckarna går inte tvätta bort, de måste poleras bort >:(

Gissar att man har problemet med kalkfläckar på bilen även med den elektriska apparaten som endast ser till att kalken inte fastnar? Man har väl antagligen även kvar det hårda vattnets nackdelar med ökat behov av tvättmedel och tvål med den utrustningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.