har för mig att kopplingar förbjuds efter nyår... ?
(i vägg pratar jag om + att jag bara HÖRT det, ej bekräftat)

har några i källarn, men bara synliga i tak... skulle aldrig drömma om att ha en i vägg

presskopplingarna förbjuds eller vilka då?
på Ahlsell har dom satt presskopplingarna där lödkopplingarna var förut och flyttat lödkopplingarna lite mer avsides.... det tyder väl på att det går mer press än löd?

pellefant skrev:
presskopplingarna förbjuds eller vilka då?
på Ahlsell har dom satt presskopplingarna där lödkopplingarna var förut och flyttat lödkopplingarna lite mer avsides.... det tyder väl på att det går mer press än löd?
O ja!
Pressen är nog mest dominerande nu.
Det är inte ofta man ser en rörfirma som löder längre.

press, kapillär eller klämring.... oavsett vilket, så har väll varje sorts koppling sina svagheter, vid press så är det viktigt att det inte finns några grader utvändigt på röret, vid lödning att det är rent och att lödning utförs korrekt och vid klämring att kopplingar smörjs ordentligt. Förstår att rörmokarna gillar preskopplingar, inga "Heta arbeten" avsevärt billigare än klämrings kopplingar..... nä mer press och pex ;)

Kan någon berätta för en rör-newbie vad ni pratar om?Vad lödning är begriper jag nog, har sett att rörisarna har gjort det i mitt hus. Själv har jag använt skarvmuffar - är det samma sak som presskopplingar?

Finns det några bilder på de olika teknikerna att titta på?

Presskopplingar pressas på ett ett rör med ett speciellt pressverktyg, kapillärkopplingar mjuk eller hård lödes. klämringskopplingar skruvas fast. "skarvmuff" är en benämning på en koppling som man skarvar rör med och finns i alla kopplingsvarianter.

rinkabyror.se har nog lite bilder på kopplingarna...

Presskopplingar har använts i resten av Europa, framför allt Tyskland i över tjugo år. Enda problemet som har dykit upp var att o-ringarna tätade utan att kopplingen var klämd, med "smärre" läckor som följd. ;) Nuförtiden är o-ringen alltid stukad för att läcka direkt när vattnet släpps på. Då blir det lätt att hitta den oklämda kopplingen.
Klämkopplingar är dessutom de enda man får skarva inne i en vägg. Det talar väl för tillförlitligheten...

Svenska rörläggare är konservativa och gillar det som alltid har fungerat förut.
"Tycker inte om dem, för jag har inte använt dem förut!"

I förslaget till ny BBR i kapitel 6:6 Vatten och avlopp så förbjuds fogar på icke inspekterbara rörledningar.
Kopplingar som idag är typgodkända kommer inte att vara tillåtna att bygga in i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning.
Det kommer även krav på att ledningar skall vara utbytbara som tex rör i rör system.

Nya BBR kommer våren 2006 men när den praktiskt träder i kraft återstår att se det blir väl under en övergångsperiod.

/Patrik

Jag är ingen rörmokare ::), men klämde mina rör själv med presskoppling. Jag gissar att det är koppar pressad mot koppar som tätar (likt bromsrören på bilen) och gummipackningen är mer till för att hylsan ska gå trögt på och bottna och positioneras innan man klämmer den, så jag skulle inte vara orolig för att gummiringen torkar, men jag har haft fel förr.  ;D

Det finns en annan risk med dessa hylsor och det är att man klämmer med fel don strorlek. Min rörmokare slarvade och märkte inte att klämningen blev deformerad. Efter det gjorde jag klart resten av jobbet själv, vilket är superenkelt. Maskin hyr man.
/CC

chris47 skrev:
Jag är ingen rörmokare ::), men klämde mina rör själv med presskoppling. Jag gissar att det är koppar pressad mot koppar som tätar (likt bromsrören på bilen) och gummipackningen är mer till för att hylsan ska gå trögt på och bottna och positioneras innan man klämmer den, så jag skulle inte vara orolig för att gummiringen torkar, men jag har haft fel förr.  ;D
/CC
Kan någon här som kan offra några kopplingar på att pilla ur gummipackningen, klämma dem och trycksätta rejält? Om det läcker och positioneringen verkar ok är det troligt att gummipackningen verkligen är en tätande packning.

Självklart så tätar O-ringen annars skulle kapilärkraften få kopplingarna att läcka.
Oringen är av EPDM gummi och är åldersbeständig.
EPDM tål inte lösningsmedel och bensin och aggresiva kemikalier.

I tappvatteninstallationer är högsta drifttemperatur 95°C vid högst 1,0MPa.
I värmesystem är högsta drifttemperatur 110°C vid högst 0,6 MPa.

Data gäller för LK B-Press.

De problem som varit är att det är svårt att se om alla skarvar är pressade som Johan Gunverth redan nämnt.

/Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.