Hej,

Flera hustillverkare vi diskuterar med påstår att en frånluftsvärmepump levererar tillräckligt med varmvatten för husbehov till vask, handfat, dusch, bad etc - stämmer verkligen detta för en normalfamilj med 1-2 barn plus vuxna? Finns det då någon anledning till att t ex TrivselHus standardmonterar en extra varmvattenberedare på 110 liters kapacitet? Kommentarer ni som har erfarenhet?

Att FLVP lämnar tillräckligt med varmvatten är nys såvida du inte stöttar med elpatronen då går det bra. Vi installerade en ack-tank som FLVP'n får "slita med" att värma upp. Fördelen är att det finns mer att kapa toppar med utan att elpatronen går in. Ex. under dagen vår och höst har FLVP'n möjlighet att ladda upp temp och under natten finns en buffert att ta av. Fungerar perfekt. Temp i FLVP efter ett bad utan ack-tank var ca 30 grader, nu med ack-tank så är temp i FLVP 49 grader.

Det är nog bra om man kan komplettera med en 100-150 l beredare/acktank. De flesta FVP har ca 175 l varmvatten. Det räcker inte till att fylla upp ett badkar. Jag har själv en Comfortzone FVP som i och för sig är bra på att leverera varmvatten snabbt men det räcker inte till att fylla upp badkaret. Jag funderar på att komplettera ned en extra VV-beredare i serie så att FVP värmer vattnet som sedan hålls varmt av VV-beredaren. Comfortzone har sedan jag köpte kommit med en modell som jobbar med separat acktank. Den skulle jag satsa på om jag byggde idag.

Du kan ju själv tänka dej en vanlig frånluft Vp som ger dej endast 1.5 - 2 KW hur mycket den nu skulle orka producera varmvatten utan att el tillskottet går in,Comfortzone den har ju en effekt upp till 5 kw så den står i en egen klass för sej. ::)

En Comfortzone är ju inte på något sätt effektivare än en annan FLVP. De flesta märken har COP = 3 även Comfortzone, det är helt enkelt en kraftigare pump men inte effektivare. Enligt min uppfattning är en ihopkoppling med en ack-tank en bra lösning för alla FLVP. Större vv-uttag sker ofta vid få tillfällen under dygnet och då är det viktigt att ha stor tillgång till uppvärmt vatten för att undvika att elpatronen slår till. FLVP kan sedan i lugn och ro skapa nytt vv över en längre tid. Utan ack-tank går elpatronen in alt den är blockerad och du får acceptera kallt vatten den tid som krävs till dess vv är producerat.
Vår FLVP med lägre effekt klarar utan vidare av uppvärmning och stort bad varje dag utan tillslag av elpatron. Utomhustemp ca 10 grader dagtid och 0-3 nattetid, ytan är tot 270 M2 varav garage 40 m2 med ca 15 graders temp. Innomhustempen är ca 21-22 grader. Kompressorn drar ca 0.6 kWh jämfört med Comfortzone's 1.7 kWh.

Jag vet inte om du har någon annan källa än mig men varken IVT eller Nibe anger COP för frånluftare. Comfortzone anger COP 3,8 vid 35 grader. Comfortzone är ensam om att varvtalsstyra sin kompressor varför man kan anta att den faktiskt är effektivare än de övriga. Det är ju vitsen med varvtalsstyrning. Och eftersom den är varvtalsstyrd drar den ju inte 1,7 kW om den inte går på fullt varvtal 75 Hz. Ibland behöver den inte mer är 35 Hz för att fylla sin uppgift och då drar den inte mer än ca 1,0 kW.

COP-värdet är ju relationen mellan vad du tillför och hur mycket du tot får ut av en värmepump. Comfortzone's värde kommer från deras hemsida och Nibe, som jag har, från instruktionspärmen. En beräkning baserad på resp uppgifter ger COP ca 3.0.
Comfortzone har ju scrollkompressor som får anses vara en utveckling.
Senaste konstruktioner av luft - luftpumpar ger faktiskt upp mot COP 5 så man kan nog räkna med en positiv utveckling även för FLVP.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.