Hej,
Vi har precis börjat bygga ett 1,5 planshus och ska ha vattenburen golvvärme på nedervåningen. Nu ska vi välja om vi ska ha elvärme eller vattenvärme på övervåningen. Är det nån som har nån uppfattning om det är ekonomiskt försvarbart att ha vattenburet?
/Lars

Jag skulle definitivt lägga in vattenburen golvvärme i hela huset, så att du får flexibilitet och möjlighet att värma hela huset med din primära värmekälla. Huruvida det är ekonomiskt försvarbart beror på kostnaden per kWh för din primära uppvärmningskälla. Elradiatorerna är ju enkelt att räkna på. Kortsiktigt kanske svårt att motivera det stora kassaflödet ut, men med stigande energipriser kommer du få tillbaka pengarna!

någon kan säkert räkna detaljerna åt dig!

Grejen är att värmen från nedervåningen kommer att spridas till övervåningen också. Förmodligen blir det bara några månader när det är som kallast som vi behöver 'toppa' med elvärmen. Dessutom har vi mekanisk till- och frånluft med värmeväxlare så det blir inte isande kall tilluft. Om det blir vattenburet så blir det radiatorer, det känns ju lite fel att använda elen....
/Lars

LPH skrev:
Om det blir vattenburet så blir det radiatorer, det känns ju lite fel att använda elen....
/Lars
Det är ju rimligt att sätta radiatorer för att spara några kr. Se då till att du har så överdimensionerade radiatorer att de kan gå på samma styrning och framledningstemp som golvvärmen så behöver du inte skaffa en till shuntgrupp.

Om du ska ha vattenburen golvvärme på undervåningen är det självklart att du ska ha vattenburet på övervåningen också. Mindre självklart är att du ska ha vattenburen golvvärme på övervåningen. Det får du svårt att räkna hem pris/nytta/komfort. jag skulle möjligen köra med vattenburet på övervåningen om jag hade gjutet bjälklag. Annars inte.

Klart billigare installation med elvärme.
Svårt att säga om du kan få igen ökad ivestering med vattenburet utan att veta vilken värmekälla du täker använda och hur framtida energipolitik kommer att utvecklas.
Väg in i kalkylen att du med elvärme antagligen behöver gå upp en säkringsstorlek på nätavgiften det kostar ca 1200:-/år.

/Patrik

Jag tänker lägga vattenburet på övervåningen.

Man slipper ju element det är en stor fördel tycker jag.

Den extra kostnaden kommer man ju inte bry sig om om 10år.

Men tänk om man fryser om fötterna och ångrar sig ;)

Nackdelen med golvvärme i mellanbjälklaget är att det blir ett trögt system och därmed sämre komfort. Tillskottsväme från fönster etc tas inte om hand snabbt nog vilket ger för hög temp, när det sedan blir kallare så blir det för kallt till dess värmen kommer.
Enl min uppfattning är det endast det estetiska som talar för golvvärme i ovanvän.
Glöm inte att studera föreslagen teknisk lösning, den är inte helt enkel.

Fördelen med elvärme i t.ex. ett sovrum är att man kan ha väldigt exakt styrning i just det rummet. Normat reglerar väl värmesystemen så att man har exakt temperatur på en viss punkt i huset, men hur värmen fördelas ändras ju om man öppnar och stänger dörrar, hur solen ligger på olika fönster o.s.v.

Jag har själv vattenburen värme (ej golvvärme, vanliga radiatorer) men funderar på att stoppa in ett extra elelement i sovrummet, ställa in den vattenburna värmen så att den ger värme nog för att hålla ett par grader för kallt och sedan låta en elektronisk termostat styra elvärmen för att toppa upp någon grad eller två för att få perfekt temperatur i sovrummet. När man är vaken kan man ju alltid justera värme o.s.v. för hand men det är svårt att göra i sömnen :)

Annars om du väljer vattenburet så är det där med en extra shuntgrupp nog inte så tokigt ändå, då kan du ha separat styrning för den shunten, sätt givaren för shunten i sovrummet. Tänk på att givare till shuntstyrningar ofta är väldigt enkla att flytta, en ledning som är lika lättkopplad som t.ex. telefonledningar, så man kan ångra sig, vill man ha perfektast temperatur i ett annat rum än man bestämde först så går det också att fixa.

Självklart ska du har vattern radiatorer på övervångingen, när man byggerhuset är det en liten kostnad att byga in det från början.

jag känner folk som har 1 1/2 plans hus som har kalt å övervåningen trots att dom eldar på nedrvångingen, så man ska inte ta för givet att värmen spridersig bra ialla hus.

jag har vaten buren värme (radiatorar) & jag har ingen som helst problem att hålla exakta tempraturer i alla rum, så ni som har problem med deta ska nog titta över hur er anläggning fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.