knatte
knatte: [citat] Expansionskärl heter Ausdehnungsgefäss och hydrofor heter Druckwindkessel på tyska
5 svar · 2,3k läst
C
cy_berg: Tack för tipset!
11 svar · 3,8k läst
A
AndreasK: Är det någon större skillnad på Silvans golvvärme och Wirsbo alt. Roth?? Priset är det stor skillnad på 2000 för en 120 m 20x2 Roth och 900 kr för Silvans variant (VVS-Import i Danmark)
0 svar · 1,4k läst
P
Per-Erik: Inget bränbart 1 meter från pannan. Väggarna ska kunna stå i mot brad i 30 min.. SEN så är det upp till sotaren om det räcker med gips, eller om det måste vara en teglad vägg eller likande.. så kolla med sotaren det varejerar från sotare till sotare av någon konstig anledning..
1 svar · 1,6k läst
P
TN-Funkis: Intressant idé, det som dock slår mig är vad som händer i väggen på ett gammalt hus om detta monteras in med tanke på att gamla väggar måste kunna "andas" (släppa igen viss del fukt), Är det inte risk att man kan få "bom" (släpp av puts) i område runt detta "element "?
3 svar · 4,6k läst
·
Z
TN-Funkis: Om det nu är en vanlig torktumlare (alltså ej av kondenstyp) och den ansluts med slang till yttre ventil kommer då också ventilationen i toaletten att funka igen, då torktumlaren suger luft som den skickar ut = undertryck i tvättstugan som då bl.a tar luft dels från toaletten genom ventilöppningen i taket. Silverfisk är en bra varning på att det är för fuktigt, dom ska bara hålla
10 svar · 3,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Har idag avlopp i garaget som är byggt -54 som tillbyggnad på huset. Så garaget ligger i plan med källaren. Nu när avloppet byts ut i badrummet som gränsar mot garaget så går avloppsbrunnen från garaget in i vanliga avloppet genom en vanlig golvbrunn. Då denna är en gjutjärns brunn utan möjlighet att ansluta på nytt mot den nya rören är frågan hur man gör idag? Har letat runt
0 svar · 1,0k läst
H
hempularen: Nu tror jag att det finns lite olika varianter på kopplingar, men ofta så är det någon form av konisk koppling som inte kräver någon extra tätning.
1 svar · 2,9k läst
P
Pebbe2: Kan inte modellen men det finns säkerligen filter i innedelen som ska rengöras. Jag har i o f s en nyare modell där ska filtren rengöras varannan vecka. Att få det att lira ihop borde inte vara så svårt men det beror på vilken styrning du har till elpannan.
2 svar · 737 läst
G
gluecifer: jag tycker det verkar komma lika mycket oavsett hur vi förbrukar vattnet, ska försöka byta ventilen. tack för råden!
3 svar · 4,2k läst
P
Ponken: I stugan har min gamla (27 år) vattenpump skurit. Att byta till en likadan skulle kosta 8 675:-. Det är en ejektorpump till ett borrat hål 37 meter djupt. Finns någon piratkopia? Och hur är då kvaliteten?
0 svar · 4,1k läst
R
roli: [citat] Jag har 1800 liter acktank med pellets eldning dock med 4 st slingor. 2 för VV och 2 för solvärme. Ladda tank med värmeväxlare går men kräver ett antal olika nivåer för anslutning av värmen från växlaren. Om man skall ha växlare så skall helst acktanken vara försedd med ett skiktfördelningsrör, men det finns inga sådana tankar i sverige än. Om inte solentek har
11 svar · 12,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Blev en kabel att gjuta in. T2- Blå20. Enligt thorin som gör den så får den ligga under löst stående badkar och duschkabiner. Däremot som med alla slingor så ska man hålla koll var man borrar. ;)
4 svar · 2,4k läst
G
gotlund: www.tgolvvarme.se
4 svar · 3,3k läst
Å
Åttioettan: Tack för tipsen! Ska hem ikväll och kolla! :D Sambons pappa som är elektriker ska ju dra om en massa el, kanske kan be honom installera en extra elmätare också när han ändå håller på. Just nu kollar vi ju bara elmätaren.
3 svar · 7,2k läst
pellefant
pellefant: med tanken "ute" skulle jag isolera ändå tjockare eftersom spillet inte kommer huset tillgodo och tempen utanför tanken är lägre än om den stod inomhus...
2 svar · 3,0k läst
P
Per-Erik: Jag har läst att tempen ej bör under skrida 13 grader +.. Sen ang ventelationen.. det förstår jag inte.. normalt är det vi människor som tillför fukt.. Om vi inte är där så behöver vi med andra ord inte ventilera så mycket..
0 svar · 3,1k läst
V
valter53: Bulten är troligen av mässing eller en annan gulmetall. Den är till för att i hålet kan man föra in ett rensband. Om man tar bort den, stryk på aluminiumpasta så rostar den inte fast. Skulle den gå sönder eller saknas, tryck i en annan plugg som tätar annars kommer det att lukta avlopp i rummet.
6 svar · 11,0k läst
Z
TN-Funkis: Om nu nya badrummet ligger mot en yttervägg är det enklast att ordna en ventilöppning i denna vägg och sätta en fläkt där som skickar ut luften samt att du gör en bra springa i dörren till badrummet så att du får bra luftgenomgång. Om du vill använda skorstenen måste du kolla upp de kanaler som finns och undvika att blanda kök med badrum, du får gå upp på taket och räkna
2 svar · 2,8k läst
L
laina: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1126440418;start=0]El[/link] av MathiasS.
0 svar · 813 läst
S
Steff: I oktober kommer Råd & Rön med en total marknadspresentation på vätska/vatten vp. Råkar veta att just nu provas dessa på SP i Borås!! Vänta och övgör själv om du kan. Blir sällan helt rättvist att lyssna på andra männinskors erfarenheter och tycke och smak. Bättre att läsa fakta.
1 svar · 5,5k läst
L
Lidman: http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=53
4 svar · 3,4k läst
G
gaia: Tack för länken :) mycket nyttigt! gaia
1 svar · 2,3k läst
P
Per-Erik: jag använde försänkt, vanlig skruv.. ingenrost fri..  Fukt kommer ändå inte att nå skruvarna så jag räknar lite naivt med att dom inte kommer att rosta..  :-X Storleken kommer jag inte ihåg.. men jag tog rejäla skruvar så att, golv brunnen sitter ordentligt.. Edit: Jag använde mig av Pyrus Fyrkanen, antar att du också gör det..?
1 svar · 2,4k läst
E
El_-micke: [citat] ctc ska man passa upp med om det finns risk för lite längre strömavbrott.................dom har ju hela värmepumpen i utedelen.........vilket innebär att radiatorvattnet är ute å snurrar i den delen...........inge vidare vid strömavbrott i minusgrader :P
11 svar · 3,2k läst
T
Thor: Läs här http://www.radron.se/upload/tabeller/2004/nr_1/040113_luftavfuktare.pdf Woods tar tydligen ganska mycket kWh, har en Mitsubishi E16SX-S1 själv och e nöjd.
2 svar · 2,1k läst
L
Lidman: Vi har gjort av med 3054 kWh från inflyttningsdatum (050520) till idag. Då har vi varit hemma hela sommaren och renoverat (och håller fortfarande på :)). Det är en 1,5 plans villa från 1902 på ca 90 m2 med direktverkande el. Vi bor i norrbotten, men det märks inte än på elmätaren, men det gör det säkert i vinter ;D // Lidman
48 svar · 3,6k läst
M
Meijan: Ibland kräver kommunen att man har någon form av efterpoleringssteg efter reningsverket, inte direktutsläpp i sjön alltså. I min kommun är det så. T ex en enklare infiltrationsbädd.
1 svar · 3,2k läst
D
dedden: Hej, Lite tråkigt, men tofflor blir billigare om man ser till grundfrågan... Speciellt om element redan finns. Så gjorde vi, men det är ju våran åsikt såklart. Lycka till!
4 svar · 3,5k läst
F
FrittDrag: Tanken är inte fel. Men en avfuktare är byggd för att avfukta, inte för att värma/kyla. Tänker på det här med arbetspunkten. T.ex. så fungera dom flesta värmepumpar inte vid låga temperaturer. Så tänker mest att det kan vara en massa jobb och sedan fungerar det inte i slut änden.
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.