2 797 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kalla golv trots golvvärme
Nyss flyttat in i nybyggt hus med ingjutna värmeslingor i betongplattan.
Värmekälla en Nibe 360.
Golvvärmen känns överhuvudtaget inte alls, som de flesta beskriver som så skön.Golven känns kalla trots
innetemp på ca 19-20 grader.(lite i underkant för min smak dock..)
Kan någon förklara lite om hur detta kan hänga ihop, vad har ni för innetemp, när golven känns varma och sköna och hur är er Nibe inställd kontra Wirsb-otermostater i rummen.
Lite pinsamma frågor kanske, men jag skulle verkligen vilja bringa klarhet i det här.
Tacksam för svar
Myran
Värmekälla en Nibe 360.
Golvvärmen känns överhuvudtaget inte alls, som de flesta beskriver som så skön.Golven känns kalla trots
Kan någon förklara lite om hur detta kan hänga ihop, vad har ni för innetemp, när golven känns varma och sköna och hur är er Nibe inställd kontra Wirsb-otermostater i rummen.
Lite pinsamma frågor kanske, men jag skulle verkligen vilja bringa klarhet i det här.
Tacksam för svar
Myran
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Antagligen har ni så bra isolerat att den lilla eventuella uppvärmningen som behövs än så länge helt enkelt inte märks. Grattis!
Vänta till i december så känns golven säkert lite varmare.
(Eller ställ in termostaten på 25 grader innetemperatur samtidigt som ni har fönstren öppna i en timme...)
Vänta till i december så känns golven säkert lite varmare.
(Eller ställ in termostaten på 25 grader innetemperatur samtidigt som ni har fönstren öppna i en timme...)
Det är nog så att om man har värme på alla golv så vänjer man sig snabbt och tycker att de inte är varma.
Vi har bara golvvärme i badrummet änsålänge och vi märker en väldig skillnad. (Knappt att man får ut fru och ungar därifrån på mornarna.) >
;D
Vi har bara golvvärme i badrummet änsålänge och vi märker en väldig skillnad. (Knappt att man får ut fru och ungar därifrån på mornarna.) >
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Du får väl elda på lite extra och vädra ut överskottsvärmen. ;-)myran69 skrev:Nyss flyttat in i nybyggt hus med ingjutna värmeslingor i betongplattan.
Värmekälla en Nibe 360.
Tacksam för svar
Myran
Precis som de andra säger blir många besvikna på att golvvärme inte betyder varma golv.
Lägg ut en termometer och få kontroll på vad du har för temperatur på golvet, dra på värme och se förändringen.
Har för mig att 23 grader känns knappt varmt medans 25 grader kan kännas som ljummet särskillt när man kliver på det och kommer från ett ouppvärmt källargolv.
//Anders
Har för mig att 23 grader känns knappt varmt medans 25 grader kan kännas som ljummet särskillt när man kliver på det och kommer från ett ouppvärmt källargolv.
//Anders
Ja iallafall för stengolv så stämmer det nog bra. Varmare än så är inte skönt för fötterna tycker jag.pandy skrev:
Det kan ju också vara bra att titta på temperaturfallet över slingan. Vi har just nu nästan 10g fall över golvvärmen (ingen isolering på vindens förrens på lördag
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden