Jag funderar på råd för lämplig uppvärmning av ett mycket långsmalt badrum med kort yttervägg ganska mitt i ett gammalt hus med enkel torpargrund. Badrumsgolvet är någon form av betongklump som vilar på marken, kanske finns det lite leca under betongen annars är det torr sandjord. (Huset hade nog dött för länge sedan om den naturliga dräneringen varit dålig. ) Det skall spettas i klumpen för att dra om avloppet. Rummet värms just nu av en vanlig hyfsat stor vattenradiator och vedeldning, golvet är kallt och radiatorn är överdimensionerad då det är varma rum nästan hela varvet runt och taket är ok isolerat.
Jag funderar på om det vore lämpligt eller vansinnigt att isolera golvet vertikalt mot ytterväggen, skippa radiatorn, gjuta in vattenburen golvvärme utan isolering i golvet och låta värmen sprida sig fritt åt sidorna och nedåt till torpargrundens fromma. Det går att justera med lämpligt antal mm isolering men jag är nyfiken på om någon har direkta erfarenheter av något liknande.
Sommarvärmekällan blir troligtvis en elektrisk handdukstork. Det går att lägga elektrisk golvvärme över den vattenburna men den skulle dra mycket el i stället för billig ved så det är troligtvis inte trevligt att ha den i drift.