1 542 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Värme i badrum
Jag ska snart börja renovera vårt badrum och funderar då på om jag ska ha vattenburen radiator plus el golvvärme. eller skippa radiatorn och lägga vattenburen värme. Har ni några synpunkter på detta arbetsinsats kontra pris / energikostnad ( jag värmer huset med ved).
Jag har också en fundering på att ha kvar radiatorn men koppla return till golvvärmeslingan. Kan det funka?
Jag har också en fundering på att ha kvar radiatorn men koppla return till golvvärmeslingan. Kan det funka?
det fins många som gör fulkopplingar med vattenburen golvvärme & det fungerar, men är inte optimalt på någe vis.
anledningen til att man ska ha en pusher är att få riktigt bra fart på vattnet i golv värmeslingan, så att hela golvet har samma tepratur.
har man för dålig fart på vattnet så är det varmast i början på slingan & sen blir det kallare.
ett fusk kopplat golv värmesystem riskerar också att bli för varmt, eller variera kraftigt i tempratur.
men om du har ett större badrum så tycker jaag att du bör ha vattenbure golvvärme, det är ju mysigt att ha varma golv
anledningen til att man ska ha en pusher är att få riktigt bra fart på vattnet i golv värmeslingan, så att hela golvet har samma tepratur.
har man för dålig fart på vattnet så är det varmast i början på slingan & sen blir det kallare.
ett fusk kopplat golv värmesystem riskerar också att bli för varmt, eller variera kraftigt i tempratur.
men om du har ett större badrum så tycker jaag att du bör ha vattenbure golvvärme, det är ju mysigt att ha varma golv
Bra synpunkter. För varmt borde det dock inte bli. Jag kör ut max 30 grader i readiatorerna. Det har hittills alltid varit tillräckligt.
Hur mycket el kan man räkan med att ett 12m^2 el komfort värme system drar i kombination med radiatorer?
Hur mycket el kan man räkan med att ett 12m^2 el komfort värme system drar i kombination med radiatorer?
Om det är praktisk möjligt så skulle jag byta radiator mot en handdukstork som värms av radiatorvattenTopaz skrev:
gaia
Dem00niX skrev:
det beror på hur stora radiatore man har & givetvis hur välisolerat huset är.
(själv liggar jag på 40 grader på radiatorerna när det är -20 ute)
CarMan skrev:
det beror på hur stora radiatore man har & givetvis hur välisolerat huset är.
(själv liggar jag på 40 grader på radiatorerna när det är -20 ute)[/quote]
Ja jäklar. Själv kör jag ut 40[sup]o[/sup]C vid 0[sup]o[/sup]C ute i golvvärmen. Men då har jag iofs dubbel takhöjd i halva huset.
Klicka här för att svara