Hej!

Vi lägger golvvärme ovanpå träbjälklaget i plåtar som ligger på glespanel. Glespanelen går ju tvärs träbjälklaget och min fråga är nu hur man gör i början och slutet på slingan. Vi kommer ha två slingor i ett rum och den ena slingan börjar parallelt med bjälklaget och den andra går sen tillbaka lite mer snett mot bjälklaget.

Glespanelen går ju tvärs bjälklaget så min fråga är nu hur man gör i början och slutet. Kan man lägga slangen under glespanelen mer eller mindre i isoleringen eller hur brukar man göra? Hur viktigt är det att slangen alltid är på samma höjd?

/Sollentuna

Slanghöjden är inte så viktig i svängarna. Det är ju sällan du stryker längs väggarna, eller? ??? ;D

Oj, snabbt svar!

Ur värmesynpunkt spelar det nog ingen roll, jag tänkte mer på om det kan bli problem med nivåskillnader för vattnet som ska pumpas runt.

Nivåskillnaden i detta fallet är knappast besvärande. Såvida du inte ska ner och vända under en golvbjälke. ;)

Ska du böja ner slangen under panelen så måste du lägga slangen samtidigt som du spikar panelen. Det är inte roligt. Se heller till att du kan lägga rören sist.

Antingen spikar du ett stöd vid väggen så att panelen har en upplagspunkt även när du kapat av änden för slangen eller så lägger du en planka på tvären under glespanelen så att du får bärighet på så vis.

Nivåskillnaderna är som sagt inte ett problem.

Det är bara att böja ner slangen under glespanelen då du vänder. Det är inga problem att lägga slang och glespanel samtidigt. Tänk dock på att inte göra tvära vändningar då du kan riskera att vika slangen, vilket inte är bra. En vikt slang måste rätas försiktigt med värme.

sollentuna skrev:
Hej!

Vi lägger golvvärme ovanpå träbjälklaget i plåtar som ligger på glespanel.
Får man fråga hur mycket bygger detta till färdigt golv från bjälklagret alltså ? Och vad har du för golv ?
Jag ska också köra med glespanel, enligt wirsbo's anvisningar men med parkett 14mm får jag jag det hela 57mm högt...

Tack för alla svar!

Draven: Det blir 57 mm. Vi lägger golvet i ett rum med extra höga väggar så det är inget problem för oss att det blir lite tjockt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.