2 069 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Sätta på höst/vår-läge eller elda kaminen?
För er som är intresserade av att spekulera, tänk er följande scenario: Hösten närmar sig i det nybyggda huset 170 kvm på västkusten. Husägaren konstaterar att någon form av tillskottsvärme behövs. Två alternativ står till buds - antingen sätta på frånluftsvärmepumpen (NIBE 360P) på höst/vår-läge ELLER elda sätta på pelletskaminen (har termostat).
Vilket blir billigast? Så länge inte elpatronen går i FLV så är det ju bara själva driften av kompressorn som kostar, och det blir ju fin spridning av värmen i huset. Men å andra sidan pelletskaminen värmer ju upp fort och står bara på när vi är hemma. Och det är ju fint med förnyelsebart...
Hur tänker ni?
Vilket blir billigast? Så länge inte elpatronen går i FLV så är det ju bara själva driften av kompressorn som kostar, och det blir ju fin spridning av värmen i huset. Men å andra sidan pelletskaminen värmer ju upp fort och står bara på när vi är hemma. Och det är ju fint med förnyelsebart...
Hur tänker ni?
Kompressordrift på värmepumpen är billigare än pellets, så länge elpatronen inte behövs. Man sparar dessutom inte så mycket pengar på att ha värmen sänkt de tider man inte är hemma.
Mitt bud är värmepumpen. Fast kaminen har juh en mysfaktor, ej att förglömma, också.
Mitt bud är värmepumpen. Fast kaminen har juh en mysfaktor, ej att förglömma, också.
Det måste ju vara så här års man ska köra värmepumpen.
Ang argumentet om förnyelsebar...
Låt kraftvärmeverket göra el av pelletsen istället:
Antag:
30 % el-verkningsgrad i ett kraftvärmeverk (Dessutom en del spillvärme som säkert används till Fjärrvärme någonstans)
700 % verkningsgrad på din värmepump
98 % verkningsgrad på Pelletspannan.
1 kWh Pellets ger då:
a) via kraftvärmeverket + värmepumpen: 1*0,3*7 = 2 kWh
b) via Pelletspannan: 1*0,98 = 1 kWh
Alltså blir även miljön gladare så här års åt Värmepumpen.
Resonemanget blir annorlunda när det blir kallare eftersom vår energipolitik idag bygger på att vi tar Polsk kolkraft som vår toppenergi när det är kallt, och att det just är toppenergin som du kan påverka med ditt val. Dessutom har du då mycket sämre verkningsgrad på värmepumpen. Frågan är var brytpunkten ligger....
Ang argumentet om förnyelsebar...
Låt kraftvärmeverket göra el av pelletsen istället:
Antag:
30 % el-verkningsgrad i ett kraftvärmeverk (Dessutom en del spillvärme som säkert används till Fjärrvärme någonstans)
700 % verkningsgrad på din värmepump
98 % verkningsgrad på Pelletspannan.
1 kWh Pellets ger då:
a) via kraftvärmeverket + värmepumpen: 1*0,3*7 = 2 kWh
b) via Pelletspannan: 1*0,98 = 1 kWh
Alltså blir även miljön gladare så här års åt Värmepumpen.
Resonemanget blir annorlunda när det blir kallare eftersom vår energipolitik idag bygger på att vi tar Polsk kolkraft som vår toppenergi när det är kallt, och att det just är toppenergin som du kan påverka med ditt val. Dessutom har du då mycket sämre verkningsgrad på värmepumpen. Frågan är var brytpunkten ligger....
Klicka här för att svara