Vi har en IVT 495 twin med 9 kw elpatron, 150 m jordslinga, huset är på 165 kvm, golvvärme. Enligt manualen är vv-beredaren på 165 l.

Problemet är att varmvattnet verkar räcka allt kortare nu när det börjar bli kallare. Regelmässigt räcker det till 2 duschar á 15 min, eller badkarsbad + ½ 15-minuters dusch. Det sistnämnda alternativet förstår jag är knappt att det räcker till, men två duschar?? Jag begriper inte heller att det skulle ha ett samband med hurmycket av värmepumpens värmevattenproduktion??

Utetemp just nu 5-10 grader.

30 minuters tömning av 160 liter vatten. Kolla hur mycket du tömmer på en minut så kanske det är rimligt.
Vi har en Nibe 1230-8 som rymmer 160 liter + en VVB på 210 liter.
När vi då störttömmer VVB för att fylla badkaret på 450 liter vatten så finns det ändå kvar till att duscha i, men kanske inte i en halvtimma.
Kontrollera din temperatur också i VVB, så att den ligger närmare 60 grader.

aiskylos skrev:
Vi har en IVT 495 twin med 9 kw elpatron, 150 m jordslinga, huset är på 165 kvm, golvvärme. Enligt manualen är vv-beredaren på 165 l.

Problemet är att varmvattnet verkar räcka allt kortare nu när det börjar bli kallare. Regelmässigt räcker det till 2 duschar á 15 min, eller badkarsbad + ½ 15-minuters dusch. Det sistnämnda alternativet förstår jag är knappt att det räcker till, men två duschar?? Jag begriper inte heller att det skulle ha ett samband med hurmycket av värmepumpens värmevattenproduktion??

Utetemp just nu 5-10 grader.
du får ut ca 200 liter 40 gradit vatten.
hur länge det räcker beror på hur mycke vatten/ minut du släpper på vid duschning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.