Vi har nu definitivt gett upp tankarna på pellets, främst beroende på en fortfarande omogen marknad och chockerande okunniga/ointresserade installatörer. Istället ska vi koppla på en mindre acktank till den befintliga kökspannan och komplettera detta med en vakumsolfångaranläggning på 6,7 kvm.

Nu står vi i valet och kvalet om vi ska behålla den befintliga kökspannan, en Nora 300 från -73 på 17 kW (varav okända delar till vattnet/luften), eller byta ut den mot en Wamsler K 156 kökspanna i stålplåt på 23 kW (varav 19 kW ska gå till vattnet).

För byte talar enklare vedhantering (28 cm --> 40 cm) och högre effekt, samt att passa på att byta när systemet ändå är tömt. Mot byte talar förstås inköpskostnad och att den gamla pannan faktiskt fortfarande funkar. Ingen av pannorna är miljögodkänd (Wamslern går att komplettera med plattor för miljögodkännande men då minskar verkningsgraden ganska kraftigt). Å andra sidan bor vi ute på landet utan grannar och acktanken förbättrar klart utsläppsvärdena ändå --> ingen pyreldning. Dessutom slipper vi elda på sommaren eftersom vi ska ha solvärme till tappvattnet.

Vad göra? Tips och kommentarerr på ev pannbyte och även systemlösningen i stort tas tacksamt emot!

Vad har du för uppvärmning idag enbart bef kökspanna eller något annat?
Du behöver nog fundera ut vilket energibehov du har och hur stor ack volym du behöver.
Om du behöver stor ack volym för att slippa elda ofta så kanske befintliga kökspannan ger för liten effekt och laddningen tar lång tid då blir eldningen ohanterlig.
Kombinationen sol och ved är bra att koppla till en tekniktank på ca 750l och kan vid behov kompletteras med rena ack tankar.
Tekniktanken skall ha solslingan i botten och vvberedning i toppen vedpanne tillskottet i toppen ev kan du komplettera med en elpatron som slås på om man behöver åka bort eller av annan anledning inte kan elda.

/Patrik

Jo, vi har som sagt en gammal Nora 300 kökspanna som kör på ett system med cirk. pump men ingen ack. Typiskt torparsystem alltså. 750 l är en kompromiss - vi skulle egentligen må bra av att ha en tank på 1500 - 1800 l. Men 750 l blir det pga utrymmesbrist och ganska litet eldstadsutrymme oavsett om vi behåller den gamla eller köper ny kökspanna. Dessutom är det en, som du skriver, lämplig storlek för solenergi. Tanken blir en tekniktank med solslinga i botten, en förvärmningsslinga och en övre slinga för vv. Elpatronen sätter vi i övre tredjedelen av tanken för att inte förstöra skiktningen totalt.

Tack för tipsen - fler kommentarer välkomnas för ett optimerat torparsystem 8-)

Om det är så att 750 l gör att du har kall ack varje morgon så tycker jag du skall byta pannan så att du inte måste sitta eldvakt i 2 timmar varje morgon för att få varmvatten och sedan få elda 2 timmar på kvällen för att värma acken.
Med ny panna värmer du tanken fortare på färre i lägg och får snabbare varmtvatten på morgonen.

/Patrik

Bra tänkt... 750 l räcker iallafall definitivt inte för att täcka energibehovet under ett dygn. För tillfället övervikt för ny panna alltså - eller så blir det att elpatronen går in senare på dagen under vintern...

Majgårdarna
Skaffa en en tank med dubbla sol slingor.
Eller ladda tanken med en yttre värmeväxlare och termiska ventiler
Då kan du styra in vattnet på lagom höjd för att inte sabba siktningen i tanken

OK. Dubbla solslingor låter kanske som ett lite billigare alternativ än plattvärmeväxlare?

Majgårdarna
Kasch skrev:
Vi har nu definitivt gett upp tankarna på pellets, främst beroende på en fortfarande omogen marknad och chockerande okunniga/ointresserade installatörer. Istället ska vi koppla på en mindre acktank till den befintliga kökspannan och komplettera detta med en vakumsolfångaranläggning på 6,7 kvm.

Nu står vi i valet och kvalet om vi ska behålla den befintliga kökspannan, en Nora 300 från -73 på 17 kW (varav okända delar till vattnet/luften), eller byta ut den mot en Wamsler K 156 kökspanna i stålplåt på 23 kW (varav 19 kW ska gå till vattnet).

För byte talar enklare vedhantering (28 cm --> 40 cm) och högre effekt, samt att passa på att byta när systemet ändå är tömt. Mot byte talar förstås inköpskostnad och att den gamla pannan faktiskt fortfarande funkar. Ingen av pannorna är miljögodkänd (Wamslern går att komplettera med plattor för miljögodkännande men då minskar verkningsgraden ganska kraftigt). Å andra sidan bor vi ute på landet utan grannar och acktanken förbättrar klart utsläppsvärdena ändå --> ingen pyreldning. Dessutom slipper vi elda på sommaren eftersom vi ska ha solvärme till tappvattnet.

Vad göra? Tips och kommentarerr på ev pannbyte och även systemlösningen i stort tas tacksamt emot!
Jag råder dig att behålla befintlig panna och bara installera ackumulatortank. Effektvinsten är försummlig och vinsten med lite längre vedlängd likaså. Tekniken i wamslern och din gamla panna är densamma (överförbränning).
Själv installerade jag en hergon 23kW panna i köket för två år sedan och är i det stora hela nöjd. Jag har 1500 liter ackumulatorvolym i källaren.
Jag är i stort sett nöjd med min installationen men det finns vissa saker att begrunda innan man väljer kökspanna:
1) Med kökspanna är det svårt att lagra tillräckligt med energi i acktankarna en kall vinterdag då det krävs lite övertid på jobbet.
2) Det blir skräpigt på golvet i köket av att släpa in ved
3) Det krävs fler vedinlägg än i en "källarpanna" pga eldstadsvolym
4) det finns inga underförbränningspannor i "köksutförande"
5) Man kan inte elda för varmvatten på sommaren i köket

Jag funderar nu på att byta min ved/olja kombipanna i källaren mot en ved/pelletts panna, åtminstone om avdraget blir verklighet

De flesta punkterna i din lista håller jag med om och känner till eftersom jag eldar redan idag med kökspanna. Varmvattnet på sommaren ska lösas med solfångare. Men jag blir ännu mer tveksam när du skriver att vi ska behålla den gamla pannan. Det vore ju bekvämt att slippa byta och minskar kostnaden med drygt 20 tkr. Är det verkligen så att det inte gör någon märkbar skillnad?

Jag tänker att om 19 kW från Wamslern går till vattnet och jag idag har 17 kW varav i praktiken kanske max 14 kW (?) går till vattnet så skiljer det minst 5 kW effektskillnad. Plus längre ved.

Men jag kanske tänker fel? Jag blir inte klok på någonting när det gäller värmesystem ::)

En fråga förresten: Hergon, är det den spanska gjutjärnspanna som i Sveirge säljs under namnet Classic 5? Tittade lite på den. Men det som gjorde mig tveksam var att nära 30% av effekten gick ut i luften, enligt försäljaren - det borde blir rejält varmt i köket det? Vore kul å höra dina erfarenheter av pannan.

Det är ju svårt att bedömma hur stor skillnad det göt att byta till ny kökspanna eftersom man inte har någon prestanda information på gamla pannor. Jag tror det blir svårt att motivera 20 000 kronors investeringen.
Men med tanke på att förbränningstekniken är densamma så bör det bara vara isoleringen som skiljer. På våran panna (som heter classic 05) är det ett fåtal centimeter isolering på sidorna och ett isolerat lock som kan fällas ner över kokplattan. Detta tror jag inte har någon större påverkan på hur mycket effekt som går ner i tanken om pannan är inmurad i en häll. När muren är uppvärmd kommer mer värme ner i tanken.
Våran panna avger ganska mycket värme till köket men eftersom vi har öppen planlösning så värmer den hela nedervåningen. Ett problem som vi har är att vi styr temperaturn ut i radiatorerna med ett termostat som är placerat i nedervåningen. Om det är kallt ute och vi eldar i panna så stänger shunten helt och vi får ingen värme till elementen i övervåningen. Jag funderar på att lösa detta problem med en fläkt som känner av temperaturskillnad mellan våningarna och blåser upp varmluft vid behov.
Alternativet är att sätta shuntstyrningstermostaten i övervåningen, men då får jag montera termostat på radiatorerna på nedervåningen så att det inte blir för varmt där.
Som du hör så är det lite krångel med att få rätt temperatur i hela huset.
Vi är i stort sett nöjda med vår panna, vi köpte den för vi tyckte den var snygg, men jag misstänker at wamslern är bättre kvalitet.
Miljöinsatsen har jag slängt ut för den gjorde eldstaden för liten. Nu kan jag elda max 43 cm bitar och då blir det inte så många påfyllningar per dag.

OK då ha jag lite mer kött på benen vad gäller Classical-pannan. Wamslern ligger nog ändå bäst till - var och tittade på den och den "känns" bra, verkar ha haft få problem under de 30 år den sålts i Sverige (fattas egentligen bara annat med tanke på den enkla konstruktionen).

För att koka ner argumentet FÖR att byta kökspannan:
- Undvika ytterligare en tömning av systemet senare och därmed korrosion på gamla järnrör och panna.

- Bekvämmare vedhantering med 40 cm ved.

- Eventuell snabbare uppvärmning med något högre effekt.

Värt 23000 plus installationen? Tja, som vanligt finns det ingen som tvärsäkert kan säga vad som är Rätt och vad som är Fel. Livet är allt bra komplicerat  :-/  ;)

Kasch skrev:
Värt 23000 plus installationen? Tja, som vanligt finns det ingen som tvärsäkert kan säga vad som är Rätt och vad som är Fel. Livet är allt bra komplicerat  :-/  ;)
Behåll kökspannan du har o ta dessa 23000:- + några tusen till o köp en thermia bionet istället.. ::)

I umeå kostar bioneten 30000:- + installation..

Ja nu lutar det åt att behålla den gamla pannan trots allt. Har en kompis som är otroligt påläst i allt vad gäller energisystem och han tyckte definitivt att jag skulle röra så lite som möjligt i det gamla systemet. Möjligen sätta in ventiler på lämpliga ställen så jag kan strypa vattenflödet vid pannan, så jag slipper tömma hela systemet om/när jag behöver byta den.

Bioneten får nog också vänta :-) Men jag ska i alla fall se till att förbereda för pelletspanna om jag skulle få för mig att sluta med veden nån gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.