3 800 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Plöja eller gräva ner jordvärmeslinga
Hej!
Vad är lämpligast att göra i en U-formad villaträdgård på 900 kvm,
gräva ett brett dike och lägga ner slingan "dubbelt" eller att plöja ner den?
(IVT 495 lösning med 150 m slang)
Går det överhuvudtaget att plöja ner den?
Tack på förhand!
Vad är lämpligast att göra i en U-formad villaträdgård på 900 kvm,
gräva ett brett dike och lägga ner slingan "dubbelt" eller att plöja ner den?
(IVT 495 lösning med 150 m slang)
Går det överhuvudtaget att plöja ner den?
Tack på förhand!
Om man lägger "kollektorslangen" med sand runt så kommer du få sämre verkningsgrad. Det ska tydligen vara viktigt att det inte är "luftigt" runt slangen. Bästa är jord som är åt det leriga hållet. Men om man har massor med sten vet jag inte hur man ska göra. Man kanske ska använda just jord slangen istället för sand?
Kort sagt: Det är viktigt med jordyta mot slangen.
/Thrax
Kort sagt: Det är viktigt med jordyta mot slangen.
/Thrax
jag är mycket skeptisk mot IVT:s kompakt radiator, tror tillomed att dom själva endast rekomenderar den till sina egna twin, & en sån har ju väldigt låg effekt.
sand eller inte dunt slangen, huvesaken är att det är guktigt! Fuktig sand har mycket hög energiöverföreing.
vattna kraftigt närmast slangen för att bli av men luft.
sand eller inte dunt slangen, huvesaken är att det är guktigt! Fuktig sand har mycket hög energiöverföreing.
vattna kraftigt närmast slangen för att bli av men luft.
Klicka här för att svara