Hej!

Vad är lämpligast att göra i en U-formad villaträdgård på 900 kvm,
gräva ett brett dike och lägga ner slingan "dubbelt" eller att plöja ner den?
(IVT 495 lösning med 150 m slang)

Går det överhuvudtaget att plöja ner den?

Tack på förhand!

är det någolunda stenfritt hade jag satsat på en kedjegrävare...........ett smalt fint dike som lätt kan hand fyllas

Jag funderade också på de bägge alternativen, men är glad för att vi grävde då det var sten överallt på vår tomt, vi "bäddade" in slangen i sand så att inte stenarna skall gnaga itu slangen.

Mycket jobb dock !

Jag har inte så mycket sten men däremot mycket lera. Jag har svårt för att att hitta grävare som kan annat än att gräva. Några förslag på grävfirmor i Göteborg?

Är det verkligen bra att lägga sand runt? Isolerar inte det?

Mvh F

Om man lägger "kollektorslangen" med sand runt så kommer du få sämre verkningsgrad. Det ska tydligen vara viktigt att det inte är "luftigt" runt slangen. Bästa är jord som är åt det leriga hållet. Men om man har massor med sten vet jag inte hur man ska göra. Man kanske ska använda just jord slangen istället för sand?
Kort sagt: Det är viktigt med jordyta mot slangen.

/Thrax

sand är säkert inte det bästa, men hellre det än slangbrott ;). Förra vintern gick KB-IN ej under +2°C, just nu är samma temp +15°C, men jag har också en FLM30 som återvinner frånluften mot jordvärmeslingan, slingan är 400m (6kW pump).

Hej!

Den lösningen är dyrare (ca dubbelt upp mot slang). Dessutom undrar jag om man inte får ett lokalt väldigt nerkylt område (permafrost)?

//F

jag är mycket skeptisk mot IVT:s kompakt radiator, tror tillomed att dom själva endast rekomenderar den till sina egna twin, & en sån har ju väldigt låg effekt.

sand eller inte dunt slangen, huvesaken är att det är guktigt! Fuktig sand har mycket hög energiöverföreing.

vattna kraftigt närmast slangen för att bli av men luft.

Plöja kan aldrig fungera.
Du måste få ner slangen ganska djupt för att ha
"varm" jord mär det är tjäle.

/Thrax

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.