I den fastighet som jag bor i har jag pelletspanna,som funkar toppen.Lite extraarbete,men det stör inte mej,är väl inte tilräckligt lat.Dessutom är jag bekymmrad över våran energiförsörjning,som är i kris,tack vare neddragning av elproduktion i landet,och det ökade antalet VP,som orsakar effektbrist vid toppbelastning (läs kalla vinterdagar).En VP är som bekant ytterst ojämn i effekt/energi-behov,beroende av temperatur.Är det tillräckligt kallt,så blir det direktetel istället,då VP'n inte rävker till.På en annan ort,lite längre bort har jag en fastighet som eldas med olja.Och nu funderar jag allvarligt på att investera i bergvärme i den fastigheten,när man kan få bidrag.Där har jag ingen möjlighet att sköta en pelletspanna,så bergväme vore toppen.Samtidigt tycker jag att regeringens beslut om bidrag till konvertering från olja till VP är "åt helvete" eftersom det kommer att skapa ännu mera effektkris vid kall väderlek.Har de ingen susning om orsak och verkan?Ändå tänker jag utnyttja bidraget,det blir kris i mitt förhållande mellan moral/förstånd och plånboken.Vad tycker ni?

Jag tror bedömningen är den att totalt kommer topplastbehovet att minska tack vare att många med direktverkande el kommer att utnyttja bidraget.

Total sett är bidraget bra eftersom det minskar det totala energibehovet och användandet av fosila bränslen.

Men visst är det så att biobränsle som tex pellets utnyttjar naturesurserna på ett bättre sätt.

I ditt fall tycker jag det är helt ok med mark eller bergvärmepump dessa påverkar topplasterna minst av alla värmepumpar eftersom de levererar full effekt även vid -25°C och endast spetsar med el medans luftvärmepumpar helt övergår till elvärme.

/Patrik

många värmepumpar dimensioneras på det sätt att dom behöver hjälp av el när det är kalt, men en markvärmepump ska inte gå på ren el när det är kalt, om detta händer så beror det på att huset har högtempsystem & då skulle man inte ha instalerat värmepump överhuvud taget, då detta ger en mycket dålig verkningsgrad även när värmepumpen själv kan värme huset.

Själv har jag dimensionerat min värmepump så att ingen tilskotsel alls behövs, oavsett hur kallt set blir.

Det blir troligen snarare jordvärme än bergvärme,eftersom det är fet lerjord där.Men samtidigt tycker jag att bidraget är "åt helvete".Kan inte hjälpas,privata ekonomin väger tungt.

Rikardsson skrev:
Det blir troligen snarare jordvärme än bergvärme,eftersom det är fet lerjord där.Men samtidigt tycker jag att bidraget är "åt helvete".Kan inte hjälpas,privata ekonomin väger tungt.
Jag håller inte med dig om att bidraget är "åt helvete", bidraget kommer att få många med direktverkande elvärme att konvertera till värmepump eller solvärme detta är bra ur både energisynpunkt och för att minska topplasten på el-nätet.
Konverteringen från oljeeldning är bra för att minska användandet av fosila bränslen här påverkas dock topplasten på elnätet om man konverterar till värmepump, och topplasten kan antas vara fosilt bränsle i form av importerad kolkraft eller olja.
Totalt sett så kommer bidragets effekt bli att både totala topplasten och energibehovet kommer att minska.
Du behöver inte ha dåligt samvete för att konvertera till VP även om pellets är bättre ur miljösynpunkt.

/Patrik

Jag håller inte med dig om att bidraget är "åt helvete", bidraget kommer att få många med direktverkande elvärme att konvertera till värmepump eller solvärme detta är bra ur både energisynpunkt och för att minska topplasten på el-nätet.
Jo vid konvertering från elpanna är det nog väl använda bidragspengar. Men knappast från olja - det har gjorts flera uträkningar som visar att den totala andelen fossila utsläpp är nära densamma, eller till och med större, med värmepump jämfört med oljeeldning. Beräkningarna bygger på att en stor del av elen pumparna förbrukar är importerad "smutsig" el. Andelen importerad "smutsig" el växlar så klart över året men är som störst när värmebehovet är som störst.

Ur just den synvinkeln blir VP-reklamens miljöbudskap ganska missvisande, även om det naturligtvis är riktigt vid konvertering från direktel eller elpannor.

Kasch skrev:
Jo vid konvertering från elpanna är det nog väl använda bidragspengar. Men knappast från olja - det har gjorts flera uträkningar som visar att den totala andelen fossila utsläpp är nära densamma, eller till och med större, med värmepump jämfört med oljeeldning. Beräkningarna bygger på att en stor del av elen pumparna förbrukar är importerad "smutsig" el. Andelen importerad "smutsig" el växlar så klart över året men är som störst när värmebehovet är som störst.

Ur just den synvinkeln blir VP-reklamens miljöbudskap ganska missvisande, även om det naturligtvis är riktigt vid konvertering från direktel eller elpannor.
Jag vill bara påpeka att bidrag inte utgår för konvertering av elpanna... Så bidraget är ju inte direkt utformat för att få ned elanvändandet eftersom man ger bidrag vid konvertering från ren oljebrännare till VP.

Jag vill bara påpeka att bidrag inte utgår för konvertering av elpanna... Så bidraget är ju inte direkt utformat för att få ned elanvändandet eftersom man ger bidrag vid konvertering från ren oljebrännare till VP.
Jaha, tack för rättelsen. Då vill jag alldeles hålla med om att bidraget, åtminstone delvis, är åt h-vete...  :-? :)

Bidraget är åt helvete hur man än vrider o vänder på det.BYT REGERING!
Grundläggande är el miljövänlig, då syftar jag på Svenskproducerad el.
Varför inte behålla kärnkraftverken samtidigt som man försöker bygga energisnåla hus mm.
Istället så satsas det på import el som är sämre(ur miljösynpunkt). samt att det förespråkas pelletspannor till höger och vänster.Pellets är en fluga.
Eftersom sosseregeringen förespråkar detta så kan jag sätta allt jag äger på att det kommer få en obehaglig överaskning i form av skatter.Vad blir nästa fluga?mitt tips är att det blir gas från ryssland som ska värma våra hus, kanske driva våra bilar..Det känns trygt.
Har själv bergvärme, hade helst velat ha vedpanna med en stor skog på gården:)

Grundläggande är el miljövänlig, då syftar jag på Svenskproducerad el.
Varför inte behålla kärnkraftverken samtidigt som man försöker bygga energisnåla hus mm.
Istället så satsas det på import el som är sämre(ur miljösynpunkt). samt att det förespråkas pelletspannor till höger och vänster.Pellets är en fluga.
Eftersom sosseregeringen förespråkar detta så kan jag sätta allt jag äger på att det kommer få en obehaglig överaskning i form av skatter.
Hoppsan, vilket postjulpolitiskt humör :P Skatter kan dessvärre hamna på allt möjligt. Pellets inkluderat naturligtvis. Men allt går att beskatta om bara den goda(?) viljan finns; solvärme, bergvärme och t o m ved inkluderat. Om inte annat så med schablonskatter. Att pellets är en fluga är nog att ta i ganska rejält (minns Inez Uusman om internet). Pellets börjar bli stort i stora delar av Europa och mycket infrastruktur håller på att byggas kring det. Själv har jag dock inte pellets och inte heller längre några planer på att skaffa det. Sedan kan man ju alltid diskutera det miljövänliga i att skjutsa runt en massa lastbilar med pellets...

Har själv vedeldad kökspanna som just nu ska kompletteras med ack och solfångare. Dock ingen stor skog till gården tyvärr.

ktm525 skrev:
Ja ! Jag komer ialla fall att rösta på det parti som öppet & starkt går ut med att dom kommer bygga ut kärnkraften mer, mycke mer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.