3 986 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Kakelugnspanna, men tillsammans med vad?
Hej, igen! Samma fråga egentligen, men i ny tappning.
Vi ska ha en kakelugnspanna kopplad till en ackumulatortank (750 liter). Detta står fast, eftersom tjejen redan inrett det obyggda huset kring denna pjäs. Nu undrar jag vad mer som ska värma upp vårat hus?
Huset: 123 m2 + ca 50 loft och öppet till nock i resten. Rätt stor luftvolym alltså. Värmeslingor, vattenburna, i plattan. Rätt klen isolering, 145 + 45, korslagd och 200 mm under plattan. Byggort: inte fullt så kyliga Umeå (i jämförelse med inlandet och norrbotten). Övriga förutsättningar: STOOR tomt 2995 m2 och en bra yxa.
I leveransen ingår en IVT 490, men jag har förstått att den är rätt klen.
Solvärme?
Jordvärme?
Bergvärme? (tror det är långt till berg)
Comfortzone?
Vedpanna?
Pellet?
Värmeväxlare?
Annat?
Kombinationer?
Det ska alltså fungera ihop med ackumulatortanken och kakelugnen som kommer att eldas en hel del (gillar att elda
).
Vi ska ha en kakelugnspanna kopplad till en ackumulatortank (750 liter). Detta står fast, eftersom tjejen redan inrett det obyggda huset kring denna pjäs. Nu undrar jag vad mer som ska värma upp vårat hus?
Huset: 123 m2 + ca 50 loft och öppet till nock i resten. Rätt stor luftvolym alltså. Värmeslingor, vattenburna, i plattan. Rätt klen isolering, 145 + 45, korslagd och 200 mm under plattan. Byggort: inte fullt så kyliga Umeå (i jämförelse med inlandet och norrbotten). Övriga förutsättningar: STOOR tomt 2995 m2 och en bra yxa.
I leveransen ingår en IVT 490, men jag har förstått att den är rätt klen.
Solvärme?
Jordvärme?
Bergvärme? (tror det är långt till berg)
Comfortzone?
Vedpanna?
Pellet?
Värmeväxlare?
Annat?
Kombinationer?
Det ska alltså fungera ihop med ackumulatortanken och kakelugnen som kommer att eldas en hel del (gillar att elda
Produkter som diskuteras: "Värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
en vanlig frågeställning, där åsikterna går isär och tyvärr så propagerar husleverantören starkt för att få ha kvar sin vplösning i kombination med något tunnare väggar o tak
men två saker tycker jag ni skall ta fasta på
- isolera mera i vägg golv och tak (fastän du ej nämnt tjockleken)
låt inte nån halvskum vpkalkyl maskera energibehovet, kräv att husleverantören presenterar rena/entydiga/skriftliga uppgifter på husets värmebehov vid olika isolertjocklekar - sen tittar ni på hur och med vilket system tillföra den värme som försvinner ut genom husskalet
det är ju dessutom nya normer snart
- vass yxa och gillar att elda - då skall ni elda med ved och då blir det en energisparande ventilation av FTX modell kvar
och, för lite långt att utveckla nu, men kakelugn + 750 ack räcker troligen inte,
kanske en eldstad till och en större ack, acken skall vara hjärtat i anläggningen och kring den/till den ansluts "rubbet"
men två saker tycker jag ni skall ta fasta på
- isolera mera i vägg golv och tak (fastän du ej nämnt tjockleken)
låt inte nån halvskum vpkalkyl maskera energibehovet, kräv att husleverantören presenterar rena/entydiga/skriftliga uppgifter på husets värmebehov vid olika isolertjocklekar - sen tittar ni på hur och med vilket system tillföra den värme som försvinner ut genom husskalet
det är ju dessutom nya normer snart
- vass yxa och gillar att elda - då skall ni elda med ved och då blir det en energisparande ventilation av FTX modell kvar
och, för lite långt att utveckla nu, men kakelugn + 750 ack räcker troligen inte,
kanske en eldstad till och en större ack, acken skall vara hjärtat i anläggningen och kring den/till den ansluts "rubbet"
Då du bor i norrland med sveriges lägsta pelletspris (1500:-/ton med bulk inkl frakt) så tycker jag du ska ta en titt på de.. Energiinnehållet är 5000 kWh/ton..
T.ex thermia bionet (panna o brännare) för 29000:- o den är tänkt att köras mot acktank då den bara har en vattenvolym på 48 liter.. Årsverkningsgraden på pannan är 87,7% som är riktigt bra..
Priset är hos frajon i sörfors/brattby..
T.ex thermia bionet (panna o brännare) för 29000:- o den är tänkt att köras mot acktank då den bara har en vattenvolym på 48 liter.. Årsverkningsgraden på pannan är 87,7% som är riktigt bra..
Priset är hos frajon i sörfors/brattby..
Varför nöja sig med tunn isolering?
Ökar man på isoleringen stiger kapitalkostnaden och driftskostnaden sjunker.
För husleverantören är det intressantast med låg kapitalkostand för byggandet.
För husägaren är totalkostanden viktigast.
Troligtvis visar en kalkyl på att olika kombinationer av isolering och uppvärmning ger ungefär samma totalkostnad. Om man då väljer den bästa isoleringen får man ett hus som inte påverkas lika mycket av stigande energipriser.
Jag skulle bygga med värmeväxlande ventilation eller frånluftsvärmepump för att inte tappa energi via ventialtionsluften. Bra fönster för det lönar sig inte att byta ok mot superbra och bra isolering, speciellt under bottenplattan som inte kan tilläggsisoleras.
Mer isolering skall vara billigt då planerings och arbetskostnaden inte ökar speciellt mycket.
Ökar man på isoleringen stiger kapitalkostnaden och driftskostnaden sjunker.
För husleverantören är det intressantast med låg kapitalkostand för byggandet.
För husägaren är totalkostanden viktigast.
Troligtvis visar en kalkyl på att olika kombinationer av isolering och uppvärmning ger ungefär samma totalkostnad. Om man då väljer den bästa isoleringen får man ett hus som inte påverkas lika mycket av stigande energipriser.
Jag skulle bygga med värmeväxlande ventilation eller frånluftsvärmepump för att inte tappa energi via ventialtionsluften. Bra fönster för det lönar sig inte att byta ok mot superbra och bra isolering, speciellt under bottenplattan som inte kan tilläggsisoleras.
Mer isolering skall vara billigt då planerings och arbetskostnaden inte ökar speciellt mycket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden