7 601 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Elförbrukning med elpanna
Hmmm...
Vid -10 ligger jag på en dygnsförbrukning på 110 kWh.
Innetemp 19-20 grader. 1 1/2-plansvilla 197 kvm varav 30 kvm garage uppvärmt till 12 grader. Nybyggt 2005 Sthlm norrort. IVT490 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme bottenvåning, vattenradiatorer övervåning.
Drog under okt-dec totalt 5690 kWh inkl. hushållsel.
Perioden 7:e april t.o.m. 28:e dec totalt 11180 kWh.
Skall bli intressant att se vad årsförbrukningen blir! :-/
I morse var det -15, blir ingen kul elräkning om det kalla vädret fortsätter. Tycker el-patronen går lite väl ofta...trodde pannan skulle spara lite mer än så...men kanske kan man inte vänta sig mer, kompressorn levererar ju max 2kW...lite klent för vårt hus. Om jag vetat detta hade jag nog satsat på en Comfortzone CE50.
MVH
//RBJ
Vid -10 ligger jag på en dygnsförbrukning på 110 kWh.
Innetemp 19-20 grader. 1 1/2-plansvilla 197 kvm varav 30 kvm garage uppvärmt till 12 grader. Nybyggt 2005 Sthlm norrort. IVT490 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme bottenvåning, vattenradiatorer övervåning.
Drog under okt-dec totalt 5690 kWh inkl. hushållsel.
Perioden 7:e april t.o.m. 28:e dec totalt 11180 kWh.
Skall bli intressant att se vad årsförbrukningen blir! :-/
I morse var det -15, blir ingen kul elräkning om det kalla vädret fortsätter. Tycker el-patronen går lite väl ofta...trodde pannan skulle spara lite mer än så...men kanske kan man inte vänta sig mer, kompressorn levererar ju max 2kW...lite klent för vårt hus. Om jag vetat detta hade jag nog satsat på en Comfortzone CE50.
MVH
//RBJ
RBJ:s statistik är inte kul, nybyggt hus med FLVP...
Souterränghus från -68. Knappt 200 kvm uppvärmd yta. Ca 180 kwh per dygn de senaste dagarna när termometern knappt orkat över -10°. Kombinerad olje/el-panna som just nu enbart går på el. På årsbasis räknar jag med att vi hamnar på ungefär 27000 KWH inklusive hushållsel. Frågan är om det lönar sig med bergvärme.
Klicka här för att svara