Efter diskussionen om Dalatanken eller Borötanken: 750 l tank - ska jag ha kamrörsslingor till varmvattnet eller beredare? God skiktningen är ju viktig i och med vakumrörsolfångare, men å andra sidan är tanken liten och att värma tappvatten kamrör kräver högre temp i tanken. Beredare blir ju samma temp som i tanken, d v s 50 grader i tanken ger 50 grader vv. För att slingor ska ge 50 grader grävs väl minst 60 grader i tanken...?

Jag har alltid tagit för givet att slingor är det bästa alternativet men nu blir jag plötsligt fundersam...

• birka_ek_klarlack_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbla utdragna slingor är bättre för skiktningen.
Med beredare så kylts tanken ned i toppen vilket gör att vattnet i tanken rörs om när det kalla vattnet sjunker.

Med dubbla utdragna slingor så börjar man med att kyla ned tanken i botten där solvärmeslingorna finns.

/Patrik

Tack, men det har jag förstått. Problemet är att jag kommer få svårt att hålla tanken uppe i +60 grader dygnet runt på vintern. Men det lutar väl slingor ändå...

Jag har slingor, 9,5 meter förvärmare nertill och 15 meter slutvärmare upptill.

Dessutom 15 meter solslinga i botten, kopplad till vakuumsolfångare på taket.
Men jag har inga problem med vattentemperaturen på vintern, för då eldar jag med ved.
Det går att duscha når övre termometern visar 45ºC, utan att vara fakir. Fast det är "goare" när den visar 90ºC...

OK men du har kanske större tank än jag kommer att ha?

Jag har också 750 liter. Fast jag har två sådana till, vid sidan om, om det är det du menar. Ska man ha vakuumrör på taket måste man ha ganska mycket vatten, för det blir duktigt hett om solen visar sig några veckor på sommaren.
Mina vakuumrör (Intelli-Heat) motsvarar 2,5 gånger större yta, om man jämför med vettiga plana solfångare (Sunmax).

OK, då förstår jag. Vi kommer bara att ha en 750 l tank eftersom vi ska värma den med kökspanna. Större tank än så blir alldeles för många vedinlägg och konstant eldande. På sommaren får kylsystemet hoppa in  och kyla solanläggningen (styrenheten har både partitiell förångning och aktiv kylning). Lagringskapaciteten täcker dock gott och väl tappvarmvattenbehovet på sommaren. Det är kalla vinterdagar som är problemet.

Kan väl tillägga att vakumrörsolfångarna (6 kvm absorbatoryta) kommer att få en kraftigare lutningsvinkel än taket (70 grader) för att minska effekten något på sommaren och öka den mot den lågt stående solen på vinterhalvåret.

Jag har en kombination av panna, ackumulatorvolym och hus som vid nuvarande vinter (några minusgrader och lite blåst) kräver ungefär två vedinlägg för att ladda tankarna fullt.

Men mina solfångare ligger på taket, för det såg alltför fånigt ut annars. Fick offra lite för det estetiska. Bor i ett villaområde innanför 50-skyltarna...
taket lutar 33º, så det blir ju som effektivast vid midsommar. Gav ändå 2 kW under en timmes solsken på julafton. Då har jag ungefär 9 m^2 aktiv yta.

Vad är det för styrenhet du har? "Partiell förångning", ska det tolkas som att det får koka lite till husbehov? "Aktiv kylning", är det tvångsduschning, eller släppa hetvatten i golvbrunnen?

Vad är det för styrenhet du har? "Partiell förångning", ska det tolkas som att det får koka lite till husbehov? "Aktiv kylning", är det tvångsduschning, eller släppa hetvatten i golvbrunnen?
Vid partiell förångning förångas vätskan när systemet kokar, men återvinns via solsystemets expensionskärl, d v s det är ingen säkerhetsventil som löser ut så att nu vätska måste fyllas på. Den aktiva kylningen är helt enkelt en kylvattenslinga som kyler ner solsystemet. Ingen av kylsätten kostar mig något extra - har eget vatten.

För den som önskar fördjupa sig i ämnet partiell förångning:
http://dalea.du.se/research/archive...4d42/30513ff1-80be-45f6-a075-a90019eb34ab.pdf

Systemet jag beställer kommer från Exoheat, som jag uppfattar (på gott och ont) som den mest affärsmässiga leverantören av solfångare. Det finns ju gott om entusiaster i solfångarbranschen också. Men nu lämnar jag visst mitt eget ämne...

Jag tog mig friheten att citera Klaus Lorentz avhandling på Chalmers, där han jämför olika sätt att koppla in solfångare till ackumulatortankar.

"Förbättrad systemlösningen effektivare än en fördubbling av solfångarytan
I sin licentiatuppsats, som presenterades på Chalmers i oktober,
visar Klaus Lorenz på stora möjligheter att förbättra
kombisolvärmesystem. Dessa system är av stort intresse i Sverige,
eftersom den ingående ackumulatortanken kan samutnyttjas av flera
värmekällor, typiskt bränslepanna och solfångare. Med mycket enkla
förändringar av systemen, som i princip inte leder till ökade
kostnader, kan prestandan förbättras med drygt 10 procent. Större
förbättringar på upp mot 30 procent medför visserligen
merkostnader men värdet av erhållna energibesparingar motsvarar
regel merkostnaderna. Denna ökade energibesparing motsvarar en
dubblering av solfångarytan i referenssystemet! "

Jag hittade inte var på internet jag läste detta utan detta är klippt ur en sparad pdf-fil där Klas L. jämför förrådsberedare mot slingor och TVA.

Intressant. Jag startar en ny tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.