Vid något tillfälle när jag tände i min panna (har ju nyss satt in den, så jag håller på och lär mig), hade jag direktspjället öppet lite för länge. Det gick inte alls. Fick ingen vettig fart på brasan. Öppnade och kollade efter en stund. Då hade ju hela inlägget tagit futt, ramlat ner och korkat igen hålet ner till den undre kammaren.
Blev tvungen att rota lite där för att få upp ett hål så att förbränningen kunde komma igång igen. Belönades med några ystra puffar, när det fick luft igen.

Min panna tar också in primärluften högt upp i vedmagasinet, inte alls nere vid rostret. Finns tydligen olika skolor för det.
Det är en Atmos DC 35 SF, förresten.
 
Ja, detta med tilltäppt förbränningshål är nog inte bra, det gäller nog att lägga lagom stora klabbar i botten mot hålen och även på rätt sätt...
Det som var kul igår var att hela högen inte brann efter någon timma, jag var nere och tittade och såg då att toppen och kanske 30cm ner av topplagret forfarande var oförbränt, det var skoj att det funka!

Ett tips annars för er med V33 kan vara att kolla täckluckan till sidouttaget för pelletsbrännare. Av en slump tog jag en koll på detta på min och såg att vingmuttrarna satt lite löst, jag drog till dem ganska hårt, tyvärr var detta i samband med bytet av ved, så jag vet inte om det gjorde nån skillnad, annars kan man ju tänka sig att det tjyvar in luft där om det inte är riktigt tilldraget.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.