5 192 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Varför blir det inte varmt??
yxis: Jag vart varm i hela kroppen vid tanken på din ide
Kanske kommer vad det lider. För 50 år sedan var det väl ingen som kunde drömma om att man skulle göra stora radiatorer av golven? 
mgb62: Okej, ja det är ju lite svårt att säga när temperaturen ute varierar en hel del, men prova som du säger att mäta samma rör då det kommer tillbaka (returen dvs). Jag skulle gissa, eftersom du tycker att det blir dålig värme där, att vattnet kommer tillbaka väldigt varmt. Det är just det som är problemet då man har golvvärme på övervåningen (som vanligtvis inte brukar vara ingjutet). Slangarna har en aning med luft omkring sig i dessa spår i spånskivan och de agerar (förutom golvspånet då) en väldigt bra isolering och golvvärmeslingorna kan således inte lämna ifrån sig speciellt mycket värme. Skillnaden är nog mycket större där du har ingjutna slingor (nedervåningen där du har klinkers tex) och där upplevs nog golven mycket varmare. Den enda lösningen jag kan komma på är att öka temperaturen ut från pannan. Problemen som uppstår då är att där slingorna är ingjutna kommer temperaturen bli väldigt ojämn, men reagerar snabbare i temperaturändring uppåt. Hur snabbt det svalnar av går långsammare. Du vill nog installera en shuntautomatik med utegivare som vid tempfall ute snabbt ändrar framledningstempen till ett högre värde och vice versa. Det har jag tänkt installera, så jag skall inte säga att jag har någon erfarenhet utav det, men jag köper helt och hållet iden, speciellt som vi eldar med ved och har ack-tank. Då är det bra om man inte alltid pyttsar ut väldigt varmt vatten för skiktningens skull.
Hör av dig såfort du gör framsteg eller kommer på något. Jag är väldigt nyfiken eftersom jag själv hade en massa problem innan jag kom igång själv med mitt eget system (läs: innan jag lärde mig det). Jag fick massvis med hjälp av allt folk här på forumet.
mgb62: Okej, ja det är ju lite svårt att säga när temperaturen ute varierar en hel del, men prova som du säger att mäta samma rör då det kommer tillbaka (returen dvs). Jag skulle gissa, eftersom du tycker att det blir dålig värme där, att vattnet kommer tillbaka väldigt varmt. Det är just det som är problemet då man har golvvärme på övervåningen (som vanligtvis inte brukar vara ingjutet). Slangarna har en aning med luft omkring sig i dessa spår i spånskivan och de agerar (förutom golvspånet då) en väldigt bra isolering och golvvärmeslingorna kan således inte lämna ifrån sig speciellt mycket värme. Skillnaden är nog mycket större där du har ingjutna slingor (nedervåningen där du har klinkers tex) och där upplevs nog golven mycket varmare. Den enda lösningen jag kan komma på är att öka temperaturen ut från pannan. Problemen som uppstår då är att där slingorna är ingjutna kommer temperaturen bli väldigt ojämn, men reagerar snabbare i temperaturändring uppåt. Hur snabbt det svalnar av går långsammare. Du vill nog installera en shuntautomatik med utegivare som vid tempfall ute snabbt ändrar framledningstempen till ett högre värde och vice versa. Det har jag tänkt installera, så jag skall inte säga att jag har någon erfarenhet utav det, men jag köper helt och hållet iden, speciellt som vi eldar med ved och har ack-tank. Då är det bra om man inte alltid pyttsar ut väldigt varmt vatten för skiktningens skull.
Hör av dig såfort du gör framsteg eller kommer på något. Jag är väldigt nyfiken eftersom jag själv hade en massa problem innan jag kom igång själv med mitt eget system (läs: innan jag lärde mig det). Jag fick massvis med hjälp av allt folk här på forumet.
Vårt hus är också i två plan, vi har dock radiatorer på ovanvåningen. Tanken med systemet var att en manuell shunt skulle reglera bottenvåningen och styras av framledningen till ovanvåningen. Det var omöjligt att få detta att fungera, jag ersatte shunten (trevägsventilen) med en elektronisk shunt med egen utegivare. Efter ha justerat in bra kurvlutning och temperatur fungerar allt perfekt, pris 2500 spänn, egen montering.
Låter lockande. Vilken köpte du och vartifrån?
Har du provat att justera den manuelle shunten? Du kanske bara kör vattnet runt i det övre systemet eller med mycket liten inblandning av "nytt" varmvatten, framledningstempen kan var hög men om bara mycket lite verkligen tillförs dessa slingor så blir det inte varmt.
För att det inte skall bli några missförstånd så menade jag temperaturen ut i golvslingorna då jag pratade om framledningstempen.
Pröva att stänga av shuntgruppen på nedre botten med det gröna vredet (bara för att testa). Vrid 90 grader. Framledningen har en och returen har en, men det räcker mad att du vrider den ena av de två. Då skall all värme gå till övervåningen och då bör du känna att du får lite värme i returen också. Annars är det något som är riktigt galet.
Även jag har lite svårt att få tillräcklig värme på badet på övervåningen. Jag kör med läge 2 på cirkulations pumpen. Golvvärmen ligger under 2 lager dubbelgips på badet.
Även jag har lite svårt att få tillräcklig värme på badet på övervåningen. Jag kör med läge 2 på cirkulations pumpen. Golvvärmen ligger under 2 lager dubbelgips på badet.
jag kopplade in golvvärme i relaxen i förrgårkväll,betongplatta med ingjutna 20 golvvärmeslang, 2 slingor på 59 och 61 meter till 34 m2. kör med vanlig elpatron 2250Watt och en "vanlig" cirkpump på högsta flödet. kör ut 23 grader och får tillbaka 21-23 grader. i rummet är det i bordshöjd ca 20-21 grader, ute är det runt minus 5-10. jag hade problem att få ut all luft, spolade med tappvatten först innan jag kopplade ihop systemet. det var kvar luft som kom då och då,tyvärr trycktes luften tillbaka i slingorna eftersom det inte fanns så mycket "plats" där den kunde stanna, jag byggde på med en större luftfångare och efter en avluftning så funkar det perfekt. låter som att du kanske har luft kvar, 22 grader kommer väl från undre våningen tilll en viss del?
Det känns som din lösning har längre livslängd än elslinga.pellefant skrev:jag kopplade in golvvärme i relaxen i förrgårkväll,betongplatta med ingjutna 20 golvvärmeslang, 2 slingor på 59 och 61 meter till 34 m2. kör med vanlig elpatron 2250Watt och en "vanlig" cirkpump på högsta flödet. kör ut 23 grader och får tillbaka 21-23 grader. i rummet är det i bordshöjd ca 20-21 grader, ute är det runt minus 5-10. jag hade problem att få ut all luft, spolade med tappvatten först innan jag kopplade ihop systemet. det var kvar luft som kom då och då,tyvärr trycktes luften tillbaka i slingorna eftersom det inte fanns så mycket "plats" där den kunde stanna, jag byggde på med en större luftfångare och efter en avluftning så funkar det perfekt. låter som att du kanske har luft kvar, 22 grader kommer väl från undre våningen tilll en viss del?
En fundering du har väl ett expantionskärl på slingan också?
/Patrik
japp ett 8 liters tryckkärl, nu börjar det bli för varmt där inne 
jag har ingen styrning av värmen ännu förutom elpatrontermostaten, har förberett med vp-rör i plattan, ska fixa termostat som slår av o på cirkpumpen
jag har ingen styrning av värmen ännu förutom elpatrontermostaten, har förberett med vp-rör i plattan, ska fixa termostat som slår av o på cirkpumpen
Klicka här för att svara