Man tycker det, men det finns vettiga installatörer och så finns det rejäla klåpare. Räkna mao inte att installatören hade en aning om vad han gjorde bara för att han hade en tjusig overall...  
Jojo, så är det nog.......både med och utan overall.

VB-Framtemp är ca 50-52grad,VB- returen är 30-34grad.
Felsökning i Nibe manual vid låg rumstemp!
- Felaktigt inställd kurvlutning (vilken kurva har du?)
- Felaktigt inställd parallellförskjutning (??)

1. Vad har du för pump på värmebärarsidan?
2. Kontrollera om du verkligen har ett enrörssystem, inte vanligt 1969.
3. Se över termostater/ventiler, de har en livslängd på 20-30 år.
4. Prova att koppla bort inomhusgivaren och kör endast mot utomhusgivaren.

Du har en för hög förbrukning, men problem är till för att lösas.
mvh rogge

Felsökning i Nibe manual vid låg rumstemp!
- Felaktigt inställd kurvlutning (vilken kurva har du?)
- Felaktigt inställd parallellförskjutning (??)

1. Vad har du för pump på värmebärarsidan?  
2. Kontrollera om du verkligen har ett enrörssystem, inte vanligt 1969.
3. Se över termostater/ventiler, de har en livslängd på 20-30 år.
4. Prova att koppla bort inomhusgivaren och kör endast mot utomhusgivaren.

Du har en för hög förbrukning, men problem är till för att lösas
Hej tack för ideerna...
-Kurva enl. manualen provat flera olika utan märkbar ändring!
-parallelförskjutn. .............vet ej riktigt vad det är om jag ska vara ärlig.

1. Pumpen är väl original Nibe fighter 1215 7kw .....har inte kollat på detta!
2. Jag kan ha missuppfattat en rörssystem. Jag läste en annan tråd, där förklaras enrörs som i princip seriekopplat värmesystem. Mitt har ett utlopp till samtliga element, och ett returrör från samtliga. Det är nog inte enrörs?
3. Jag har kollat och de verkar fungera....
4. Jag har endast utomhusgivare inkopplat

Jag undrar om det inte kan vara en luftbubbla någonstans i systemet som bromsar cirkulationen. Frågan är bara hur jag ska få ut den isåfall, den står nog i rören utan möjlihet att ta sig ut till radiatorerna.... Kanske med en  cirkulationspump med högre kapacitet...  

-Nu till helgen ska vi dra på med både torktumlare och köksugn så vi får det riktigt varmt och mysigt. Kanske 18-19C. (Tips till er andra med dåligt värmesystem) ;D

Lutningen på kurvan påverkar hur vattentemperaturen ändras för att kompensera för olika utomhustemperatur. Parallellförskjutning ökar/minskar temperaturen vid alla yttertemperaturer lika mycket. Ger olika varmt i huset, oavsett yttertemp, alltså.

glöm det där med kurvor o sånt så länge, det har med pumpens inställning o göra o påverkar inte att enstaka radiatorer är kalla!!!

om du har en luftbubbla sp stäng alla radiatorer som blir varma & öka cirkpumpen till max, alternativt kör en stund med bara en radiator öppen itaget, gör detta en stund 6 stäng av cirkpumpen , vänta 5 min & lufta samtliga radiatorer.

men jag är övertygad om att du måsta strypa in radiatorerna.

Jippieeee!!!!!!!!!! [smiley=bath.gif]

Problemet är löst.
Felet sitter i en växelventil som reglerar varmvattnets väg ut i antingen, radiatorsystemet eller tillbaka in i varmvattenberedaren......
Käglan som påverkas av shuntmotorn hade fastnat i ett halvöppet läge.
Jag bytte helt sonika ut ventilen eftersom den gick lite halvtrögt.

Returvattnet är nu 47C. och utvattnet ca:52C och då är inte elpatronen inkopplad.
Vi har ca: -6C ute just nu och värmen börjar sprida sig i stugan........och gumman är på riktigt gott humör!!!!!!!! ;)

Tack alla för Hjälpen [smiley=beer.gif]

slowfox skrev:
Jippieeee!!!!!!!!!! [smiley=bath.gif]

Problemet är löst.
Felet sitter i en växelventil som reglerar varmvattnets väg ut i antingen, radiatorsystemet eller tillbaka in i varmvattenberedaren......
Käglan som påverkas av shuntmotorn hade fastnat i ett halvöppet läge.
Jag bytte helt sonika ut ventilen eftersom den gick lite halvtrögt.

Returvattnet är nu 47C. och utvattnet ca:52C och då är inte elpatronen inkopplad.
Vi har ca: -6C ute just nu och värmen börjar sprida sig i stugan........och gumman är på riktigt gott humör!!!!!!!! ;)

Tack alla för Hjälpen [smiley=beer.gif]
du minskar risken för att denna fsnar om du inte stänger av värmen på sommaren. värmepumpen kommer ändå inte att prosusera värme om behovs inte finns, men den kommer att köra cirkpumpen hela somaren & växelventilen får slå varjegång den gör varmvatten

Problemet är löst. Felet sitter i en växelventil som reglerar varmvattnets väg ut i antingen, radiatorsystemet eller tillbaka in i varmvattenberedaren......
Bra att problemet är löst men hur kom du fram till felet?
mvh rogge

Hej
och då vill jag påminna om en kanonsida för de som funderar på värmepump. Varmepumpsforum.com.
Har svar på de flesta funderingar man kan ha eller borde ha......../ lob

du minskar risken för att denna fsnar om du inte stänger av värmen på sommaren. värmepumpen kommer ändå inte att prosusera värme om behovs inte finns, men den kommer att köra cirkpumpen hela somaren & växelventilen får slå varjegång den gör varmvatten

Faktum är att pumpen har gått hela tiden sen installationen, dvs. även över sommaren....................

Bra att problemet är löst men hur kom du fram till felet?  
mvh rogge
Fick faktiskt ett tips av en gammal rörmockar-räv som bytt bransch !!!!!!!!!
Synd.......Såna gubbar är ju guld!
Och tittar man på flödes schemat så fattar man. Man kan känna på ledningarna som går till shunten .
Om den ledningen som kommer från yttermanteln är varmare än returen från radiatorerna (då shunten är urkopplad). Då läcker troligtvis ventilen och varmvattnet tar den enklaste vägen i systemet. Tar man bort elmotorn som öppnar ventilen så kan man känna på fjädern så att den är i toppläge (uppe).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.