Är det några nackdelar med kvadratisk ack tank jämnfört med rund?
Och hur stor skillnad är det mellan 40isolering och 90 isolering, jag tänker på de färdig isolerade, är det värt det extra priset?

MVH Anders

Majgårdarna
En kvadratisk tank har större yta än en rund. Borde bli mer förluster.
I testet nedan kan du se skilnaden mellan 2 testade tankar.

Den ena med 45 mm pur hade förluster på 1717 kwh per år
Den med 90 mm pur hade 1156 kwh per år i förlust.

http://www.radron.se/templates/test____3718.asp

Jag skulle ha lagt en extra slant på 90 mm pur.

Hej
varför en kvadratisk ack tank ?
dom är svåra att tillverka dom behöver förstärkas för att klara trycket och dom har högre energi förluster ...

abel48 skrev:
Är det några nackdelar med kvadratisk ack tank jämnfört med rund?
Och hur stor skillnad är det mellan 40isolering och 90 isolering, jag tänker på de färdig isolerade, är det värt det extra priset?

MVH Anders

Det är mer värmeförluster vid "hörn" tror jag att jag läst.. därför nästan alla tankar är runda..

Tror att skiktningen i en kvadratisk tank är sämre än i en rund. Dock inte hundra på att det stämmer.

Wizeguy skrev:
[quote author=abel48 link=1137954473/0#0 date=1137954472]Är det några nackdelar med kvadratisk ack tank jämnfört med rund?

MVH Anders

Det är mer värmeförluster vid "hörn" tror jag att jag läst.. därför nästan alla tankar är runda..[/quote]

För att minimera värmeförluster ska man ha så liten omgivande yta som möjligt. Den form som har minst yta per volymenehet är klotet. Det är dock lite svårt att tillverka  ;)
Så en cylindrisk tank är därför bästa alternativet jämfört med den kvadratiska. Om jag räknat rätt i hastigheten så blir ytan på en cylinder 88,6% jfrt med kvadratens om topp och botten har samma yta i de båda fallen. Du får alltså ung 10% mer förluster i en kvadratisk tank om de är isolerade på samma sätt.

ok tackar för hjälpen.
Då får det nog bli en rund tank med 90mm isolering.

MVH Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.