4 405 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
skorstenskanal till kamin
Hejsan
har börjat fundera på att sätta in en braskamin i vardagsrummet för mysfaktorn. Har en murstock idag med 6 halvstenskanaler och 3 helstenskanaler. Dock ligger bara halvstenskanaler tilgängliga från vardagsrummet. Pipan från vardagsrummet blir då ca 6 meter lång. Jag har pratat lite med en fimra som glidgjuter skorsten och de påstog att halvstens kanaler är inga problem att använda sig av. Har räknat lite de kaminer jag kollat på har utslang på 150 mm då blir arean 7,5^2 * pi = ca 17,6 kvadrat cm
en halvstenskanal är 12,5 cm fast kvadratisk då alltså 12,5*12,5= ca 15,6
det skiljer bara 2 kvadrat cm i arean på de två. Känns ju som om detta inte borde göra någon skillnad men är inte säker.
har börjat fundera på att sätta in en braskamin i vardagsrummet för mysfaktorn. Har en murstock idag med 6 halvstenskanaler och 3 helstenskanaler. Dock ligger bara halvstenskanaler tilgängliga från vardagsrummet. Pipan från vardagsrummet blir då ca 6 meter lång. Jag har pratat lite med en fimra som glidgjuter skorsten och de påstog att halvstens kanaler är inga problem att använda sig av. Har räknat lite de kaminer jag kollat på har utslang på 150 mm då blir arean 7,5^2 * pi = ca 17,6 kvadrat cm
en halvstenskanal är 12,5 cm fast kvadratisk då alltså 12,5*12,5= ca 15,6
det skiljer bara 2 kvadrat cm i arean på de två. Känns ju som om detta inte borde göra någon skillnad men är inte säker.
Hej
Jag har använt en halvstenskanal till min kamin. En Andersen 4 som inte är så stor.
Det var eg. en vent.kanal. jag lät sotaren provtrycka den och den var tät.(jag gjorde alltså INGEN glidgjutning eller stålslang.) Kan ju vara värt att kolla innan du börjar fixa den. Den kanske går att använda som den är.
Ventilen till kanalen satt ju uppe vid taket så jag har en bit (oisolerad)stålskorsten inne i rummet.
Det blev väl bara så där lagom snyggt.
Inga problem med draget, snarare lite för mycket drag men jag har nog 5 m skorsten ovanför ventilen.
LOB
Jag har använt en halvstenskanal till min kamin. En Andersen 4 som inte är så stor.
Det var eg. en vent.kanal. jag lät sotaren provtrycka den och den var tät.(jag gjorde alltså INGEN glidgjutning eller stålslang.) Kan ju vara värt att kolla innan du börjar fixa den. Den kanske går att använda som den är.
Ventilen till kanalen satt ju uppe vid taket så jag har en bit (oisolerad)stålskorsten inne i rummet.
Det blev väl bara så där lagom snyggt.
Inga problem med draget, snarare lite för mycket drag men jag har nog 5 m skorsten ovanför ventilen.
LOB
Draget blir förmodligen bättre om du glidgjuter rökkanalen.
Jag har en 125mm slang i min skorsten och har kopplat den till en Keddy Minette.
Huset är 1,5plan så skorstenen kan nog vara runt 5 m
Huset är 1,5plan så skorstenen kan nog vara runt 5 m
För övrigt tycker jag att det där som tillverkarna rekommenderar påminner om tvättråden för kläder, en halvstenspipa räcker i många fall till bra mycket mer än folk tror, finns många vedpannor med den kanalarean, halvstenspipa=110mm stålslang, om man räknar i drag mätt. Man får inte ut nånting av att mäta stosarna, kolla bara på oljepannorna, där stosen ofta mäter 150mm, i dom är det ofta 90mm slang som gäller, ibland mer ibland mindre.
Kolla arean på spjällen där luften som ska ut ska in, som jämförelse bara.
Kolla arean på spjällen där luften som ska ut ska in, som jämförelse bara.
Klicka här för att svara