Ber om lite hjälp av alla er duktiga! (Sambon är i väg annars brukar han fixa det mesta...)

Vi har vattenburet radiatorsystem och det har varit en del strul senaste tiden. Idag har jag bara knappt 18 grader på nv och ca 19 på ov. Jag har luftat systemet och fick ut lite på två av radiatorerna. Har ett tryck på ca 1 bar vilket jag tror är lagom. På nv har jag 6 radiatorer och det är endast två som blir varma. På ov har jag 4 radiatorer och de är ljumma allihopa...

Någon som tror sig kunna hjälpa mig? Ska jag lufta mer? Fylla på mer vatten? Eller något annat?

Jag och mina två små vill helst ha dryga 20 grader både uppe och nere...

tack på förhand...

1) Är radiatorernas termostater öppna, dvs på max?

2) Har du shuntmotor eller manuell shunt på pannan? Det är en spak/vred på pannan som blandar varmt vatten från pannan med kallt returvatten från radiatorerna för vidare distribution ut till radiatorerna igen. Är det manuell justering kan du vrida den mot varmt.

3) Cirkulationspumpen går kanske på lägsta hastighet. Vår cirkulationspump har tre hastigheter.

Kan du ge mer info om pannan, modell, osv?

1. Alla termostater är öppna på max.

2. Jag tror att det är en shuntmotor men vad jag har förstått så är det två lägen på den, det ena när den värmer till radiatorerna och det andra när den värmer varmvatten.

3. Det är iaf en danfoss cirkpump. hur kollar jag hastighet på den?

Pannan är en vaillant VC 112E gaspanna. På allmänt i papprena står det "vägpannemodul IGF är en komplett gaspanna och varmvattenberedare för villor"

Nu droppar tempen här och elementen nere är helt kalla... suck...

Förresten, jag har en "spärrventil" på returledningen från ov till nv Den står fullt öppen nu men den kanske ska strypas? (0-1,8 kv)

Tilledningen till ov från pannan är varm men det känns som att det inte riktigt når fram till allt... Har fortfarande 19 grader på ov men snart nere under 17 på nv.

Ja, det är den pannan... Jag hoppas att allt ska fungera i den, det verkar så iaf...

Men som sagt nåt felar...

annas får jag väl ringa gaseres imorgon...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.