Köpte en Nibe 1215 7kw bergvärmepump för drygt två år sen! >:(
Borrat 140 meter. Intallationen ser bra ut och verkar ok?
Har dock aldrig varit speciellt nöjd under den kalla delen av året... :'(
60000kw på 2 år!!!!!!!!!
Villa byggd -69-70, ca:110kvm, 1-plan m. källare.
Tidigare förbrukade vi ca 4kubik olja per år när vi hade ca 20grader året om!
Efter bytet kommer vi bara upp i 15-17grader när det är kallare än -2grader ute.
Om jag lägger till elpatronen löser det ut med HP/MS alarm..
VB-Framtemp är ca 50-52grad,VB- returen är 30-34grad.
Kör cirkulationspumpen på högsta.
KB-ut är-3 KB-in är 0.
Varmvatten funkar bra. Men det är kallt på morgonen..........

Vad är fel?

Hej på er förresten.........

Hej.
För att få ut effekten från värmepumpen är det viktigt att du har radiatorer som vid lägre tempreraturer än helst 40 grader C kan avge den effekt du matar in.
Det testar du genom att öppna alla radiatorventiler och slå på värmepumpen (dra upp temperaturen på termostat/reglering till max).
Vänta 2 timmar och mät temperaturen med elpatron AVSLAGEN. Är det max 40 grader C på radiatorerna klarar de testen. Är det varmare än 50 grader C är det alarmerande och du måste genast komplettera med fler radiatorer eller minst en fläktkonvektor så att du får ut effekten från värmepumpen.
Testa även MED elpatron. Då bör temperaturen inte gå mycket över 55 grader C överst i radiatorerna. Returen ska inte bli varmare än 50 grader C. Då slår HP (High Pressure) av värmepumpen.
De "fel" du har beror troligen på att den som sålde anläggningen till dig inte startade med att gå igenom befintlig anläggning (läs radiatorernas kapacitet) något som nog inte är för ovanligt tyvärr.

Som referens kan jag berätta att min värmepump (Bonus 6) i 20 år gammal kåk på 208 m2 plus uppvärmt garage behöver ca 2500 timmar gångtid över en vinter (kostar ca 1:80 i timmen). Trots det går det ganska mycket el. Det blir mer och mer hushållsel än man tror nu för tiden. Din förbrukning låter ändå hög.
Jag klarar att hålla 19 grader C inne utan el-patron ner till ca 15 grader C ute.

Mitt förslag är att du kontaktar installatören. Han/hon bör hjälpa dig för att hålla sitt rykte uppe, jag hade i alla fall ställt upp på en kund

Tack för tipset BAS,

Nu kör jag ju utan elpatron för att undvika alarm.
De första radiatorerna i systemet blir varma, säkert 40C, men ju längre bort från pannan raditorerna är (i slutet på systemet) ju kallare blir de, de sista ca:15C. Speciellt i källaren.
Kan det vara cirkulationspumpen som inte trycker ut vattnet snabbt nog?
Har provat alla hastigheter på pumpen, verkar inte innebära nån större skillnad på
returtempen. Har snackat med en kille han tror det kan bero på trevägs-shunten...
Rådlös och frusen........

har du 2 eller enrörs sytem?

det är ditt radiatorsystem som är felinstält & verkar vara i klenaste kaget också!

du måste ta bort allat öppna termostaterna, det får inte finnas termostater som stryper flödet.

radiatorena längst bort måste du justera flödet på så att dom står fult öppna, sen sak du strypa radiatorena som är i början, så att det är exakt samma tempratur på stigen på alla radiatorer & sama temp på returen på radiatorerna, det är lagom att tappa ca 4 grader över radiatorrn. (alla tempraturer ska mätas när värmepumpen går)

Hej.
När du öppnat ventilerna helt och verkligen kontrollerat att de inte sitter fast (vilket många gamla termostatventiler gör) så kolla även finjusteringen som brukar sitta längst ner på radiatorn i anslutningarna.
Se bild för exempel

• ventil.jpg
CarMan skrev:
har du 2 eller enrörs sytem?

det är ditt radiatorsystem som är felinstält & verkar vara i klenaste kaget också!

du måste ta bort allat öppna termostaterna, det får inte finnas termostater som stryper flödet.

radiatorena längst bort måste du justera flödet på så att dom står fult öppna, sen sak du strypa radiatorena som är i början, så att det är exakt samma tempratur på stigen på alla radiatorer & sama temp på returen på radiatorerna, det är lagom att tappa ca 4 grader över radiatorrn. (alla tempraturer ska mätas när värmepumpen går)
För modar att det är ett enrörs system!
Ok, jag ska alltså strypa på radiatorerna som är i början.
Brukar man mäta tempen i utloppet med en tempgivare eller?

BAS skrev:
Hej.
När du öppnat ventilerna helt och verkligen kontrollerat att de inte sitter fast (vilket många gamla termostatventiler gör) så kolla även finjusteringen som brukar sitta längst ner på radiatorn i anslutningarna.
Se bild för exempel
Bilden du bifogat, är inte det den ansl. som utloppet är anslutet till.
Jag trodde isåfall att denna alltid ska vara fullt öppen!

Tror jag börjar få kläm på det hela! [smiley=dankk2.gif]

Innan du börjar trixa. Kolla upp vad du har för system. Det är lite olika att jobba med dem. Årtalen ger tyvärr ingen ledning, för det var vid den tiden som missfostret enrörs blev på modet.

poiu skrev:
Innan du börjar trixa. Kolla upp vad du har för system. Det är lite olika att jobba med dem. Årtalen ger tyvärr ingen ledning, för det var vid den tiden som missfostret enrörs blev på modet.
Det är inte så lätt att kolla detta eftersom rören ligger i bjälklaget.
Jag kan ju bara se ett rör som går ut och ett som går tillbaka till värmepumpen...
Enligt en snubbe, så användes "stora" element i slutet på systemet om det var enrörs!
Oljepannan som jag körde med innan hade ju dessutom betydligt högre vattentemp.
(Förr hade vi det varmt men dyrt nu har vi det kallt och dyrt)

två rörsystem är mycket enklare att få rätt instrypta.
men du har säkert ett enrörssystem så som du gissa, dessa system kräver varmvare vatten, vilket inte är bra vid värmepumps drift.

jag har inte själv provat att strypa in enn enrörs system, men man gör ju ungefär lika, bara det att allt är känsligare.

det är mycket viktigt att du börjar med at öppna dom bortre radiatorerna fult först, så du inte har onödiga strypningar (& som nån nämde så kan piggen termostaten trycker på fassan & då får man knacka lite med en hammare så det vibrerar lite + att trycka den fram o tilbaka tills den gåre lätt)

Borde inte installatören ha justerat in detta när pumpen installerades? :-?

Om man ställer termostaterna på ca:20C i alla rum, borde inte dessa sköta om flödet själva. När tempen är uppe i rummet ska den ju strypa ner sej själv? Och då får nästa rum chansen att värma upp sej o.s.v.

Bergvärmepumpar fungerar bäst om de arbetar mot ett fast flöde. Termostater ska man helst bara använda om man i något enstaka rum önskar en lägre temperatur. Men har man inga fasta strypningar på elementen i ett gammalt hus kan det vara bättre att ta bort termostaten och sätta dit en ratt för manuell justering.

slowfox skrev:

Om man ställer termostaterna på ca:20C i alla rum, borde inte dessa sköta om flödet själva. När tempen är uppe i rummet ska den ju strypa ner sej själv? Och då får nästa rum chansen att värma upp sej o.s.v.

flödet i dina radiatorer ska sjutaras isamband med att dom instaleras, sen görs det aldrig mer. (alltså när ditt hus byggdes)

du ska inte ha termostater som styr, det är dom som orsakar det höga vatten tempen som i sin tur drastiskt försämrar verkningsgraden på värmepumpen & i ditt fal även ställer till med HP-larm!

om flera termostater stänger så blir det vädigt lite vatten som sak värmas & det värms upp till aldeles för hög temp, stänger alla termostater så vrms ju bara vatnet i rören !

du ska alltid köra utan termostater & då värms alltid allt vatten, vrmpumen ser då till att sluta produsera värme när den nåt rätt temp.

------------------------
först måste du fixa rätt flöde i dina radiatore, sen justara flödet ytligare så det blir exakt samma temp i alla run 8om du inte vil ha kallare/varmare i nårtt rum förstås.
sen ska du via värmepumpen justara så du får rätt rumstemp.

Jo, jag är med på resonemanget och det köper jag... om alla termostater har stängt p.g.a. att tempen är uppe..............

Men, borde inte de radiatorer i slutet av systemet också bli varma, då de första i systemet kommit upp i värme. De sista blir ju aldrig varma.........

slowfox skrev:
Man tycker det, men det finns vettiga installatörer och så finns det rejäla klåpare. Räkna mao inte att installatören hade en aning om vad han gjorde bara för att han hade en tjusig overall... :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.