G
Funderar runt utrymmet runt Calmarpannan v33.Får den om 2 mån.
Om man ser pannan framifrån,så har jag ca 1 m fritt åt höger.(går förbi där.)
Bakom måste det vara ca 1,2 dm för fläkten vad jag förstått.
Framåt ingen begränsning.
Åt vänster,så har jag en öppning i väggen så att jag får ut rören till tankarna och expansionskärlet.
Frågan är.
Räcker det utrymmet.Vill gärna ställa pannan så långt som möjligt åt vänster,eftersom jag går upp till huset på denna sida.
Hur mkt utrymme skäl pelletsbrännaren och skruven om man monterar den fram på pannan.Har ungefär 1 m mellan pannan och en dörr ut till garaget.
Om vi nu skall ha pelletsbrännare.
Eftersom det blir 2 1000L tankar med en 120 l beredare i ena tanker och en 9 kw elpatron så känns det lite överflödigt med pellets när man har en elpatron.
Eller ??? Blir det dyrare med att köra med elen i en tank jämnfört om man kör med pellets.Måste tänka på investeringskostnader på pelletsanläggningen.För det lär väl kosta runt 30000:-.Dvs brännare,skruv och föråd.Eller har ni någon annan fundering på hur jag skall göra.Vill gärna ha klart för mig hur allt skall vara innan pannan skall monteras.Tänker i första hand på ombyggnaden,eftersom jag skall tömma ett rum där tankarna skall byggas in.Många frågor blir det.
Huset är på ca 100 kvm + garage 40 kvm.

Majgårdarna
Rätt mig om jag har fel nu.
Får man inte det nya investeringsstödet om man instalerar en pellets brännare.
Då kanske det blir en jäkligt billig brännare?

räcker det med bara 1,2dm dvs 12cm bakom? jag trodde det var mycket mer, därför valde jag bort v33:an... men om det stämmer så är det intresant.
Var har du läst det?

MVH Anders

G
Min 80 mm från fläkt till väggen.Men det är väl bättre att ta i lite.
Står i brochyren från Trebema.

Hej!

Jag har 185 mm mellan bakvägg och panna.
Då får jag ut fläkten utan större marginal.
Har en V33 med pellets brännare på vänstersida.

/ Jocke

Hmm bakom pannan.. jo ca 1,5dm nått sånt. behövs. Men det är från pannan ja .. fläkten sticker ju ut en del .. för att få bort den krävs ju endat skruvlängden plus fläktvingarnas bredd. typ 5 cm max.

Sitter det inte en sotlucka på rökröret? I så fall måste man komma åt den också. Jag har inte sett en sån här panna, men alla jag har sett har en sådan lucka, inklusive min egen.

Hej

En fråga har du beställt din panna via Trebema? Intressant att höra vilken leveranstid som man kan räkna med? Om jag får rätt pris så ska jag också slå till på en v33 m pellets uttag på vänster sida.

Vad gäller utrymme så tycker jag att du anger ganska generösa utrymmen kring pannan om jag förstått dig rätt. Själv så kommer min panna till en början att placeras i ett hörn 5cm från vägg höger sida och 10 cm (min 8cm) mellan fläkt och mur och ca 20 cm vänster sida mot en 500 liters acctank. Det är trångt det, det som är bekymret är att man måste kunna sota pannan från sidan gärna från båda sidorna men jag hoppas det skall gå bra om man kommer åt från vänster sida samt rakt fram. Framifrån blir det lite bök då stigarröret är precis framför sot lucka på pannan. Till sommaren ska jag plocka bort accarna och placera dem i ett annat rum s då kommer jag åt på vänster sida om panna i alla fall.

Jag har ingen pelletsutrustning men jag håller på att rita in allt jag ska in med i pannrum osv och för mig så tar vecko förrådet med skruv lite plats dvs det är max vinkeln på 45grader som tar utrymme ( dvs skruvens nedre inlopp måste placeras lika långt bort + ca 30 cm som det är från golvnivå till brännarens ovansida) och jag kan därmed inte placera pellets förrådet för nära brännaren.

Lycka till med din installation.

/Mikael

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.