D
demodularen: Jag har en kamin hemma i huset jag köpt. Vet inte vad det är för märke på den men själva kaminen är inbyggd i en plåtkåpa som spirorör är dragna till och med en fläkt i botten som blåser ut värme till under/övervåning. Luften som den blåser ut hämtar den genom ytterväggen och själva fläkten startar av en termostat med kanalgivare. Det jag klurar på är om man på något
0 svar · 962 läst
apersson850
apersson850: [citat] 5000 liter med en temperaturhöjning på 50º motsvarar 290 kWh. Så en 35 kW panna värmer den på 8,5 timmar, om ingen annan värme behövs under tiden. Men det är (uppenbart nog) en för liten panna till så mycket vatten.
14 svar · 5,0k läst
apersson850
apersson850: Tumregel för expansionskärl: Öppna kärl: 5% av vattenvolymen i tankarna. Slutna kärl: 10% av vattenvolymen i tankarna. Själv har jag 2250 liter ackumulatorvolym, som tillsammans med pannans 80 liter och det som finns i radiatorerna (stora mojänger i 2½-planshus från 1943) blir 2,5 m^3, sådär. Mitt expansionskärl är slutet och på 300 liter. En rejäl sjökrigsmina, ungefär.
9 svar · 6,2k läst
·
apersson850
apersson850: Jag har murat röret direkt in i skorstenen. Visst kan man höra fläkten, om man lyssnar noga, men den hörs inte alls lika mycket som oljebrännaren gjorde tidigare. Inte är det lika irriterande heller (men det är väl mest för att det inte dränerar börsen lika mycket!).
6 svar · 13,2k läst
pellefant
pellefant: efter att jag läst byggbeskrivningen för oljetank samt rådfrågat här o där så beslutade jag att ha trycksatta tankar som håller! både för tryck och korrosion. jag ska köpa en calmar v65a som ska ladda 2m3 tanken och en 750 liters tekniktank samt 2st 500liters om jag inte svetsar ihop en på 750-1000 liter. jag hade tur och hittade 750 literstanken på blocket för 2500:- med en
6 svar · 4,5k läst
S
Slangis: Ska försöka förklara igen... Huset är ett tvåvåningshus ca 6meter högt och ett pannföretag var här och bytte från en olje spis till en biomatic 20+, ny pump och nytt expansions kärl (trycktestat). panntempen är alltid 80grader och vid ca 0grader ute så skickar den ut 40 gradit vatten till elementen detta ökar eller minskar då men några grader beroende på utetemp givetvis. Alltså
9 svar · 3,9k läst
M
Magnus_Redin: [citat] Det skulle fungera för dem, jag håller tummarna för att de i stället bygger fler ledningar till Tyskland och exporterar. Hellre högre priser och exportinkomster än högre priser och rost och röta i anläggningarna med skakig elförsörjning vintertid.
4 svar · 862 läst
M
Magnus_Redin: Vad har huset för ventilationssystem? Är det mekanisk frånluft så det går att ansluta en frånluftsvärmepump? Är både till och frånluften mekanisk så det går att ansluta en värmeväxlare? Det är ofta en bra idé att ta tillvara på värmen i frånluften. Vad har du för oljepanna och är den i gott skick? Är den bra har pelletsförespråkarna ett mycket gott argument. Har du
1 svar · 1,9k läst
thomas33
thomas33: Kompis som har L-format enplanshus, kopplade ett luftintag i taket ca en halvmeter från spisen som ligger i ena änden och drog isolerade spirorör till andra änden av huset (15m) med utluftdon. En varvstyrd rörfläkt sköter värmeförflyttningen. Fungerar perfekt med värme i hela huset numera.
9 svar · 3,6k läst
S
skane67: Frågan går inte att svara på, beroende på husets energibehov går ju elpatronen olika mycket. I södra sverige lär den inte gå så mycket och därför står den för mindre del, en bekant till mig bor i ett litet nybyggt hus med en IVT 490 och elpatronen går i princip aldrig.
2 svar · 2,1k läst
E
El_-micke: stick dom rakt ut från väggen o anslut med en vinkel koppling ;D
1 svar · 3,0k läst
C
CarMan: Jag har på flera ställen på forumet lagt ut en länk till villaägarnas PDF, som redovisar fjärvärmepriset hoss alla severiges levrantörer, samt hur mycket priset förändratsig det senaste året. har inte länken kvar, men sök på forumet. priserna varierar kraftigt beroende på levrantör
5 svar · 5,8k läst
S
sanne78: har en 680 själv med glas,, glaset ska dit först.. ;)
3 svar · 3,4k läst
M
Mikael_S: Som rubriken lyder. Jag har sett sådana på amerikanska sidor men inte hittat några vare sig i Sverige eller övriga Europa. Tex: www.firelogs.com Var kan man köpa liknande?
0 svar · 2,6k läst
I
ingemar_o: än så länge har jag inte behövt byta nåt i min pelletsbrännare iofs har jag bara kört den sedan april men kommer att tala om vad jag har bytt i den, om nån nu vill veta det
5 svar · 6,5k läst
K
Karsbol: Bra försök. Vid luftning på övervåningen, prövade jag flera alternativ. Med både in o ut vara fult öppna vid luftning, inget hände. Men då jag ströp utgående vatten så fick jag lite värme i samma kant som rören satt. Kan det även här varit att cirkulations pumpen var på? Och på undervåningen är det säkert som ni har skrivit. Eftersom jag hade cirkultionspumpen på vid
7 svar · 7,3k läst
P
Per-Erik: [citat] Stämmer bra det i dagsläget ja. Vi får hoppas det även stämmer om 8 år då VP är betald.. :) Ang självdragsventelationen så stämmer det ju bra det du säger Carman. 80grader från toppen på skorstenen ska det vara (bra verkningsgrad =låg rökgas temp = kondens). Annars får man kondens i skorstenen.. vilket ger rökgaser på kanske 150 grader från pannan.. borde ju värma
4 svar · 784 läst
C
CarMan: om ett lakage mot all förmodan skulle uppstå mellan berg o borans tätning, så har du et stort problem. jag föreslår istället att du borrar 4m från huset, men lägger kolektorslangen på 2m djup in under platan, för att sedan gå rakt upp till pumpen i panrummet
1 svar · 2,5k läst
E
El_-micke: GOD JUL på er alla................ :D
2 svar · 3,6k läst
H
Hobbyfixarn: [citat] Har 2st 1000W oljefyllda element i garaget som är på 30 kvm och dom jobbar inte speciellt hårt så dom skulle säkert räcka till ett 40 kvm garage också. Välj 400V element så du fördelar belastningen bättre mellan faserna. Om du bygger nytt, varför inte förbereda med en eller ett par extra dosor så du kan flytta ett element eller komplettera senare om det behövs, dom har en
5 svar · 9,2k läst
S
simon_sandstrom: Tack för hjälpen! /Simon
3 svar · 4,3k läst
B
Bricky: Jag tömde askan som legat i ett dygn i en jordhög. Senare på eftermiddagen svor jag över grannen för att han eldade löv så det osade. Det var min hög som pyrde och flammade upp. Inte konstigt att det uppstår bränder med såna som oss :-?
8 svar · 10,0k läst
P
Poggan: Benz2.... Efter en runda i vårat villaområde (någaonstans utanför Götet ;) ), så ser man huvudsakligen Panasonic´s pumpar.....detta måste ju betyda att den är populärast/bäst, eller så har säljarna övertygat dem.....*skämt* Allvarligt talat, hade jag varit dig så hade jag helhjärtat satsat på en Panasonic typ "Sverigepumpen", http://www.sverigepumpen.se/ . Vi skall själva
17 svar · 2,3k läst
M
mulpac: [citat] Täljstenen är precis som du säger till för att kunna lagra värme. Den stora skillnaden mellan kamin och öppenspis är dock att kaminen begränsar luftflödet genom skorstenen så att den enda luft som tas från rummet är förbränningsluften. En del drar t.o.m. en tilluftskanal till kaminen så att kall uteluft används som förbränningsluft för att undvika att uppvärmd luft
1 svar · 3,1k läst
R
RoggeL: Efter att ha googlat runt lite i kväll hittade jag följande: GEMENSAM VÄRME En handbok för småhusägare som vill ordna sin värmeförsörjning tillsammans med sina grannar http://www.stem.se/WEB%5CSTEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC1256DB00043B5EA/$file/varme2.1.pdf Det verkar att vara något för oss, intressant läsning. /Rogge
16 svar · 5,9k läst
·
G
gaia: Optimera genom att du reglerar lufttillförsel till brassan. Det ska in tillräckligt mycket luft så att veden brinner med lugn ljusgul kort låga och det inte ryker ut svart rök från skorstenen. Luckan skall vara stängt och luftventilen lagom öppen. Lägg helre lite och ofta än mycket ved på en gång ( justera mängden beroende på hur varmt du vill ha det) så får du jämnare värme och
0 svar · 1,1k läst
P
Pasta: Är det en rörslinga på baksidan så är det antagligen HE radiatorer dom finns som H1, H2, H3 och H4 med en profilrad på H1 två på H2 tre på H3 dessa har 1 rörslinga H4 har fyra profilrader och 2 rörslingor. Bäst är att koppla tilloppet till anslutningen som går rakt upp till överkanten där avluftningen sitter. /Patrik
6 svar · 7,0k läst
F
Fejje: Kör också pelletsbrännare i Diompanna
4 svar · 4,6k läst
W
Wijk: Jag har en FLVP som förser mina radiatorer med värme och samtidigt en ny utbyggnad med vattenburen golvvärme ingjuten. Kan det vara så att jag behöver installera en acc-tank för att slippa många start och stopp på pumpen. Värmen shuntas givetvis ner till golvvärmen, men det verkar som om pumpen tillskott har ökat en aning. Har ni några funderingar och tips? Mathias
0 svar · 3,0k läst
M
mulpac: Det måste vara minst 50 cm från oisolerad kamin till brännbart material. Murstocken får ju tapetseras trots att brännbart material inte får finnas närmare än 10 cm, så det känns inte som någon katastrof med tapet på mineritskiva.
1 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.