4 888 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Har någon testat denna vedpanna?
En billig gjutgärnspanna från Lindquistheating, priser från 14900:- Annons var med i senaste viivilla.
Läs mer på: http://www.lindquistheating.se/priser.asp
Vad tror ni om denna? för och nackdelar med gjutgärn istället för keramik?
MVH Anders
Läs mer på: http://www.lindquistheating.se/priser.asp
Vad tror ni om denna? för och nackdelar med gjutgärn istället för keramik?
MVH Anders
Har inte Mollepannan en mkt dålig verkningsgrad.76 %.Ungefär som gjutjärnspannan.Dock till mkt högre pris.Och nackdelen med Mollepannan är att den fylles på uppifrån.
Är inte Mollepannan även en kopia från en finsk panna,eller rättade sagt en vidareutveckling ?????
Är inte Mollepannan även en kopia från en finsk panna,eller rättade sagt en vidareutveckling ?????
jo den ligger nog runt 75%, men å andra sidan så slipper man dra ett rör i skorstenen för att klara av låga rökgastemperaturer + du har en varmare pipa.
Var och tittade på en sådan för något år sedan och innehavaren var mycket nöjd med sin enkla själdragskeramikpanna. sedan att man lägger i uppifrån vet jag inte några för/nackdelar med förutom om man inte justerar förbigångsspjället innan man öppnar så kan det ryka in lite.
Var och tittade på en sådan för något år sedan och innehavaren var mycket nöjd med sin enkla själdragskeramikpanna. sedan att man lägger i uppifrån vet jag inte några för/nackdelar med förutom om man inte justerar förbigångsspjället innan man öppnar så kan det ryka in lite.
Man kan ju klara sig utan att dra rör i skorstenen oxå
Jag har 76 grader 60cm ner från toppen. Det ska tydligen räcka.
Det blir ju inte många 1000+ för att få en modern fläktstyrd panna.
Om man räknar med att ha pannan i 10-15 år så är det ju inte mycket pengar att bråka om..
Jag har 76 grader 60cm ner från toppen. Det ska tydligen räcka.
Det blir ju inte många 1000+ för att få en modern fläktstyrd panna.
Om man räknar med att ha pannan i 10-15 år så är det ju inte mycket pengar att bråka om..
Provade för något år sedan en förugn,som fylldes på uppifrån.Och inte tusan var det någon höjjdare.Värmen stiger som bekant.Personligen så föredrar jag en vedlucka som öppnas framifrån.
Funderade faktiskt på en Viadrus gjutjärnspanna innan jag bestämde mig för en Calmarpanna.
Spar bra med kubik med en sån panna jämnfört med Viadrus och Mollepannan.
Och som Hansson säger,lägg på några kronor och köp en riktig panna.
Funderade faktiskt på en Viadrus gjutjärnspanna innan jag bestämde mig för en Calmarpanna.
Spar bra med kubik med en sån panna jämnfört med Viadrus och Mollepannan.
Och som Hansson säger,lägg på några kronor och köp en riktig panna.
Klicka här för att svara