På min nuvarande kombipanna ctc v265 så sitter det en ctc el patron som funkar. Ska nu byta till en ny vedpanna och ack tankar. Och på ena tanken så vill jag ha en elpatron i fall man reser bort. En ny patron kostar ju ca 1300:-, men kan jag flytta över min gamla elpatron till min ack tank?
Sen undrar jag åxå om jag kan använda samma cirkulations pump med den nya pannan, det borde väll gå.

MVH Anders

Stoppa inte in gamla grejor i en ny anläggning. Är de över fem år tycker jag inte en du ska överväga det.
mvh rogge

Det är klart man kan. Du får väga det mot den ökade risken för att den går sönder "för tidigt". Det går ju att se hur rören ser ut, på patronen, när du tagit ut den. Men om du då tycker att den är skräp blir det ju bråttom att få tag på en ny.

Den gamla cirkulationspumpen går naturligtvis också att använda, men det blir ju samma förhållande där. Är det värt att köra med gamla grejor?

Att byta panna blir så dyrt ändå, att det lätt kan betraktas som dumsnålt att behålla diverse gamla grejor i den nya anläggningen. Jag bytte nyss, och satte i ny elpatron och ny pump. Båda delarna ingick i ett installationspaket från pannlevernatören.

ok tackar för svar.
Kanske är dumt att snåla men man vill ju hålla ner priserna....

MVH Anders

Jag tycker att det är helt okej att återanvända felfria prylar.
Det är ett utmärkt sätt att hålla kostnader nere.
Många verkar tycka att det är dumsnålt? Men en gammal felfri el-patron värmer vatten lika bra som en ny.
Problem kan dock uppstå om eventuell entreprenör inte vill/kan ta ansvar över material som ej tillhandahålls av honom.

Man kan kompromissa och sätta i en ny slinga (kostar ungefär 400kr på Rinkaby) och behålla boxen. Då slipper man tömma systemet för att slingan går sönder. Boxen kan man byta om den går sönder, utan att tömma ur vattnet ur tanken och fylla på med färskt syrerikt vatten.

En elpatron värmer lika bra, så länge den är hel. Men en gammal är kanske nästan genomkorroderad i slingorna. Gör som bilprovningen, knacka lite lätt på den med en hammare innan du sätter in den igen. Det ska slingorna tåla, om de är friska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.