Värme allmänt
Habbe: [citat] Grannen som är VVS:are berättade att många som "letar läckor" på vattensystemet pga tryckfall även borde se över sitt expansionskärl FÖRUTSATT att det är av den "moderna" hydropresstypen. Är det så att gummiblåsan i expansionskärlet tappar tryck genom "bilventilen" uppfattas detta ofta som att det är vattensystemet som läcker och man pytsar på lite extra vatten. Till slut
CarMan: Det du ska tänka på är att luft stiger uppåt! Du måste kunna lufta systemet, det finns lösa luft nipplar som man kan sätta å rör, så du behöver inte lufta på radiatorer om inte det går. en en annan VIKTIG sak är hur du dimensionerar radiatorerna. Om du i framtiden kommer att andvända dig av nån form av värmepump, så är deet bra att ha ett super låg energi system! en värmepump
CarMan: Håller med om att köpa en begagnad på blocket är bästa lösningen. Pruta regält, för köper inte du den så får dom kasta den! Finns ingen annan som köper begagnade el pannor.
TN-Funkis: Helt hysteriskt. (BFS 1998:38) För att mängden mikroorganismer i installationer där varmvatten är stillastående (t.ex. i beredare eller ackumulatorer) inte skall bli skadlig bör temperaturen på varmvattnet i dessa inte understiga 60ºC. 6:612 = lägst 50°C varmvattentemperatur ska erhållas vid tappstället. 6:613 = skall utformas så att temperaturen på det cirkulerande varmvattnet inte
einpajo: Funderar på att dra rör för "rör i rör" :) eftersom jag skall byta spånskivegolv i nästan hela övervåningen och bjälklaget är därför öppet. Vad kostar det att dra typ de röda/blåa rören per meter och kan man låta dem sticka upp ur golvet där man tänkt ha element senare (om man gör det enkelt och ersätter varje eradiator med en vattenburen dito). Hur kan ett sådant "nät" se
CarMan: [citat] Det är väl snarare en fördel om man får ner slangen i bottendyn skulle jag tro.[/quote] desto varmare slingan ligger desto bättre! jag tror inte dy är bättre än vatten. slingan kyler sin omgivning & kalt vatten kan flytta påsig.
Hocke: Enl beskrivningen på sid 3 http://www.thermotech.se/files/409.215.pdf , så är det den inre som ska skruvas utåt (motsols) för att öka flödet, den yttre verkar vara en låsning av den inre bara. Det där med att du ska skruva ned den inre först är bara när man ska "nolla" antalet varv man ska skruva upp, du behöver bara skruva upp ett halvt varv eller så (lossa först den yttre lite)
CarMan: [citat] Jag fyller då inte på mitt system! Men då har jag ju o andra sidan byggt mitt system själv. Så jag har ingen röreis att fråga (som då kan skylla på nått konstigt för at lekaget är svårhittat)
Bob_the_builder: [citat] 3/4" syftar på rördimensionen, där ett 3/4"-rör idag är 20 mm utvändigt. Det går ju naturligtvis inte jämnt ut om man räknar om från tum till mm... 1/2-tum är 15 mm och 1/4-tum är 8 mm.
jojjje: T2 röd är grövre och betydligt mer hållbar, T2 blå har en klenare isolering men den är till för att gjutas in i betong, T2 QuickNet är till för att ligga direkt under klinkern. Ska du lägga värme kabeln direkt under klinkern hade jag använt T2 röd! Vi har haft mycket strul med T2 QuickNet på firman (elfirma)där jag jobbar, många kabel brott pga skador vid plattläggningen, eller
TN-Funkis: Alla jag känner som bor i sekelskifteshus och som har fått fjärrvärme insatt har samma problem, nämligen undermålig genomströmning på radiatorerna. Man får väl spekulera om det är snålhetsinställningarna som är boven, men då oljan åker ut och det sätts in en stor värmeväxlare kopplad till hetvattnet , ställer man oftast ned cirkulationen FÖR MYCKET eller har taskiga
poiu: 5 = pilsner. :) Hur får man annars granskapet att slita "gratis" får ngn annans räkning. ;)
markis_de_sade: "Rörmokaren" var hos oss igen :) igår kväll o luftade krökarna och idag är det riktig go värme i hela huset.(21-22 grader) och den har hållit i sig hela dagen utan att vi eldar på för fullt. Vi har bara suttit o väntat på att det ska kallna som det gjort tidigare men det har uteblivit. :D Tack alla ni som har kommit med goda tips.
Pasta: Boverket föreslås ansvara för energi- och innemiljödeklarationer http://www.boverket.se/templates/page.aspx?id=2186 Enligt förslaget skall småhus endast energideklareras inför försäljning, Eller om dom upplåts med nyttjanderätt dvs hyrs ut. Även nybyggnader skall deklareras Detta kommer att bli aktuellt from den 1 januari 2009. Från 1 oktober, 2006 ska följande byggnader deklareras:
rogge_vvs_pl: [citat] Tycker att du ringat in alternativen relativt bra sedan är det bara att ta beslutet och det kan ingen annan göra än du själv. Det jag kan tillägga är väl mina egna åsikter och tankar: Vill du bo billigt och lång tid i huset, se till att du har alternativ och satsa lite extra i initialskedet tex jordvärme. rogge
Marre_L: Om du ringer till IVT i Tranås. Så kan de hänvisa dig till ett serviceombud där du bor som kan hjälpa dig med pannan. Autoterms produkter servas av IVT.s serviceombud. Skulle tippa på att du har problem med ett kretskort med krånglande reläer till elpannans kontaktorer. Lycka till (telefonnr får du fixa själv)
vitabergspredikan: [citat] Nja, han sa att jag borde provtrycka skorstenen innan vi byter panna för att slippa otäcka överaskningar senare. Och om den läcker kunde han montera dethär röret. Men jag tror jag skiter i provtryckningen och hänger dit röret ändå, så vet jag att jag har en skorsten utan problem under många år framöver. Låter det vettigt? [/quote] Nja, om det är ett rör som är typat för
CarMan: [citat] Det finns flara tilverkare som har pumper som klarar 65 gradit vatten. just nibe har väll inte frånluftsvärmepump. men dom har markvärmepumpar som klarar det !
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/0]Pellets[/link] [move by] MathiasS.
Rodgeman: Måste bara rätta mig själv.. på ett tidigare inlägg i tråden. Skrev först 3 ton/vecka.. vilket blev /mån men det är ju hlt fel.. Det går åt ca: 3000:-/mån.. VAd jag egentligen menar är: Det ghar nu ett par månader gått åt ca: 1Pll/2 veckor= 2 Pll/ månad Vilket då ger 832kg/pll * 2 = 1664 Kg/månad.. Förstår 2an:s rekaktion. när jag sa 3 ton/vecka.. falla ju på sin egen
Mannesson: Det fixade sig!! Lade med c/c 70 mellan kablarna på inrådan av Ebeco, då blev det exakt. Phew!!!
MathiasS: Vill man beställa vad man vill som har ett RSK-nr så vänder man sig till sigro istället....
ppalm: Och åter till frågan ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43837 iom med att man är en spänningens kille så bytade jag insasterna med systemet fyllt och avslagen cirkpump 8-)
TN-Funkis: Förslag om ni är lite händiga: Sök namnet på er elpanna på t.ex www.blocket.se och se om ni kan köpa någon nedtagen fungerande panna för 1 till 3.000:-, så kan ni ju få igång systemet igen och inte panikköpa ett helt nytt just nu p.g.a haveriet. Det finns många annonser på elpannor där husägaren konverterat till fjärr eller vp, här är några exempel nedan, jag skjuter
Ellax: Matningsskruven tillhör kaminens funktion. Den är alltid konstruerad för att mata från ett externt förråd, antingen från sidan eller bakifrån. Att förrådet är separerat från själva kaminen är själva anledningen till att det också går att elda med ved (som blir så mycket varmare) antar jag.
peali: Det går tyvärr inte att kombinera på Ekerö. För tillstånd för bergvärme kräver kommunen ett visst avstånd mellan hålet för kollektorslang och brunn för färskvatten, både egen och grannarnas. Jag vill minnas att det är 30 meter, vilket kräver att man har en ganska stor tomt.
roke: Okej. Då stämpar du alltså upp beredaren från golvet i stället. Smart. Då slipper du tömma systemet. Lycka till.
CarMan: nu låter du badrums slinan stå fullt öppen (för den är väll fult öppen?) sen öppnar du dom stängda slingorna lite itaget tills du har rätt temp i alla rum. jag är lite fundersam på hur övre & nedra golvvärme fördelarna är ihoppkopplade med varandra. kan vara så att hala övre golvvärme fördelaren får för dåligt flöde