Vi har just skaffat en luftvärmepump och skall även byta ut elradiatorerna i huset. Jag funderar mycket på vad man skall välja för radiatorer och framförallt termostater och hur man får det att lira med värmepumpen. Om jag ställer in radiatorernas termostat och värmepumpens termostat på samma gradantal så kommer de väl att tävla med varandra att värma upp rummet. Det idealiska är väl att vämepumpen har prio 1 och radiatorerna bara hjälper till när det behövs? Hur åstakommer man det? Sen tycker jag det är konstigt att de flesta rediatorer har termostaten inbyggd. Jag är ju inte intresserad av att det är varmt vid/i radiatorn utan mer hur temperaturen i rummet är.
Kan någon rekomendera mer intelligenta radiatorer/system där termostaterna sitter fristående?

Jag är ingen expert på uppvärmning så mitt "tänk" kanske är helt fel, isåfall upplys mig :)

Mats

Har samma "system" som du har men inga problem. L/L pumpen får hålla tempen i huset så länge den kan, därefter sätter jag på radiatorerna i de rum som upplevs kalla. Annars är som sagt alla avstängda hela vintern förutom i badrummet. L/L pump är ingen optimal lösning om man är ute efter perfekt klimat/värme i sitt hus man får räkna med lite ojämn värme och ist räkna pengar ::)

Den ubyggda termostaten på radiatorna är förstås kalibrerad så att det gradantal du sätter ska motsvara tempen i rummet och inte vid radiatorn. Men det är ingen exakt vetenskap och den innehåller tre olika "element" värmestrålning, konvektion och konduktion.
rogge

rogge_vvs skrev:
Har samma "system" som du har men inga problem. L/L pumpen får hålla tempen i huset så länge den kan, därefter sätter jag på radiatorerna i de rum som upplevs kalla. Annars är som sagt alla avstängda hela vintern förutom i badrummet. L/L pump är ingen optimal lösning om man är ute efter perfekt klimat/värme i sitt hus man får räkna med lite ojämn värme och ist räkna pengar  ::)

Den ubyggda termostaten på radiatorna är förstås kalibrerad så att det gradantal du sätter ska motsvara tempen i rummet och inte vid radiatorn. Men det är ingen exakt vetenskap och den innehåller tre olika "element" värmestrålning, konvektion och konduktion.
rogge
Det jag vill komma ifrån är problemet med ojämnt värme. Även med en bra elektronisk termostat så känns det som man får skruva på termostaten hela tiden då yttertemperaturen ändras, om man vill ha en jämn innertemperatur. Jag antar att vid kraftiga väderomslag får man en rejäl fördröjning i radiatorns reaktion vilket jag antar man kan förebygga om man har ett "intelligent" system som tar hänsyn till utetemperaturen?

du behöver inte bbyta radiatorer.
du kan med fördel köåa nån form av central styrning. du har en eller ettpar termostater centralt plaserade, dessa styr flera radiatorer var & på så sett jobbar radiatorerna optimalt (ekonomiskt) det är ett stort pluss om styreningen kan pulsera strömen til radiatorena.

sen ställer du termostaterna på den tempratur du vill ha, eller en grad under.
luftvärmepumpen ska stå några grader över den tempratur du vill ha.

i det rum luftvärmepumpenn finns kommer du alltid att ha "förvarmt" & sen ska denna värme spridasig.

Även med en bra elektronisk termostat så känns det som man får skruva på termostaten hela tiden då yttertemperaturen ändras, om man vill ha en jämn innertemperatur.
Tycker detta verkar lite märkligt! En bra termostat känner omgående om tempen i rummet förändras och kompenserar därefter, har aldrig upplevt någon fördröjning när det finns rumstermostater, har man en centralt placerad inomhusgivare däremot, då kan tempen slå flera grader från rum till rum.
Och sen är det som Carman skriver:
i det rum luftvärmepumpenn finns kommer du alltid att ha "förvarmt" & sen ska denna värme spridasig.
Det man kan tillägga är att L/L pumpen helst ska placeras i det största rummet i huset. Då kommer spridningen av värmen lättare att leta sig ut i huset.
rogge

el radiatorer har ofta sin termostar lågt plaserad & dom siter ju alltid nära väggarna, så om luft värmepumpen brassar på för fult, så har inte radiatorn nån aning om detta.

Ialla fall så betedde mina elradiatorer sig så när jag eldade i kaminen, jag fick elda länge & ha hög övertemp innan dom slog av.

det var ju inte varmare jag villa ha utan billigare uppvärmning

Jag skulle inte lägga för mycket pengar på dyrare termostater. Kör själv luftvärmepump och killen som installerade sade redan då vad jag erfarit att de två systemen inte kommunicerar så bra genom "luften".
Det är ju två oberoende automatiska system som nu skall fungera i samma hus.

Jag har försökt ha element ståendes i de rum som blir kallast och ställt dem med låg termostattemp så de bara skall "fylla i" det som saknas. Men de startar antingen inte eller så går de hela tiden. Mina element hade en timer och det verkade var det effektivaste sättet. T.ex. så slår jag på värmen i sonens sovrum klockan 19 och låter den gå till 06 så slipper han frysa.

Men om någon får till det bra är jag intresserad så kanske jag kan få till det med.

Treo skrev:
Jag skulle inte lägga för mycket pengar på dyrare termostater. Kör själv luftvärmepump och killen som installerade sade redan då vad jag erfarit att de två systemen inte kommunicerar så bra genom "luften".
Det är ju två oberoende automatiska system som nu skall fungera i samma hus.

Jag har försökt ha element ståendes i de rum som blir kallast och ställt dem med låg termostattemp så de bara skall "fylla i" det som saknas. Men de startar antingen inte eller så går de hela tiden. Mina element hade en timer och det verkade var det effektivaste sättet. T.ex. så slår jag på värmen i sonens sovrum klockan 19 och låter den gå till 06 så slipper han frysa.

Men om någon får till det bra är jag intresserad så kanske jag kan få till det med.

Jag säger helt tvärtimot vad du säger!

när du har direkt el, så är varje radiatore ett egetsystem , som ska liga ihopp med dom andra & det funkar upenbarligen inte, oavset om du har luft/lift värmepump eler ej.
grejen är den at du måste få en central styrning = en termostat som styr flera radiatorer, då lirara ialla fall alla radiatorer som är kopplade till samma termostat med varan.

sen så SKA du lägga penger på en "dyr" termostat, då får du en elektronisk termostat som kan pulsera ut strömmen till radiatorerna &helt plötsligt kan dina gammla radiatorer gå på halv fart = dom kan hålla kalraset borta, men låta luft/luft värmepumpen värma huset.

-------------------------

gör du som din instalatör sa o kör vidare på de gamla utslitna termostaterna så kommer ju radiatorerna fortfarande dra lika mycke ström som innan & besparingen blir näst intill obefintlig, då dom är för okänsliga på att huset får värme från annat håll.

Finns ytterligare ett sätt att styra elradiatorerna med :)

Pulserstyrning baserat på utetemperatur, elementtermostaterna sitter kvar för att bryta om man vill ha lägre temp i något rum.

Har fungerat bra hos min mor/far i många år. Numera kompleterat med L/L-värmepumpar så elradiatorerna tar bara vissa hörnrum (övriga elementstermostater nerksruvade)

Fördelen med denna lösning är att hela installationen görs vid ditt proppskåp, berhöver inte dra om några kablar till elementen.

Vet att jag gjort ditt liv ännu värre nu med ytterligare ett alternativ ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.